HTML

Döntött kanyar

Szubjektív vélemények a NASCAR-ról egy zöldfülű, de lelkes rajongó tollából.

Facebook

Címkék

1961 (1) 1969 (1) 1990 (1) 1992 (1) 1996 (1) 2001 (1) 2007 (1) 2010 (1) 2011 (1) 2012 (4) 2013 (31) 2014 (1) aero csomag (1) austin dillon (2) auto club 400 (1) beállítások (7) big one (4) biztonság (2) blog (4) blokkolás (1) boxstratégia (1) brad keselowski (7) brands hatch (1) brian vickers (2) bristol (4) bruton smith (2) btcc (1) buck baker (1) budweiser duel (3) bump (5) büntetés (1) car of tomorrow (2) célfotó (2) charlotte (1) chase (4) cookie cutter tracks (1) csapatok (1) dale earnhardt (2) dale earnhardt jr (7) danica patrick (4) dan gurney (1) darlington (2) daytona (9) daytona 500 (7) daytona beach (1) denny hamlin (6) dőlésszög (1) döntött kanyar (1) drive4copd 300 (1) drivers (1) earnhardt ganassi racing (1) egyéb (20) előzetes (2) első bejegyzés (1) erősorrend (1) esélylatolgatás (1) facebook (1) fernando alonso (1) fiókcsapat (1) fontana (3) food city 500 (1) forma 1 (2) francis ferko (1) fuel mileage (1) futambeszámoló (7) gen 6 (6) greg biffle (1) gumistratégia (1) hangulat (1) hendrick (2) homestead (1) how to (1) hozzáállás (4) időeltolódás (1) impound rule (1) indycar (1) intermediate tracks (2) international speedway corporation (2) isc (2) jamie mcmurray (1) január (1) jeff gordon (5) jimmie johnson (8) joey logano (5) joe gibbs (2) juan pablo montoya (2) karácsony (1) kasey kahne (2) kedvenc (2) kentucky (1) kevin harvick (4) kobalt tools 400 (1) körrekord (4) kyle busch (5) kyle larson (1) lábtörés (1) las vegas (3) les richter (1) marcus ambrose (1) mark martin (2) martinsville (2) matt kenseth (5) mint a villám (2) moderálás (1) nascar (38) nationwide (1) north wilkesboro (1) off (4) out of the box (1) oválpálya (1) pack (1) pack racing (2) pályabemutató (4) pályahőmérséklet (1) pályák (2) penske (1) phoenix (1) pocono (1) pontrendszer (1) push-loose (1) realignment (2) reklámok (1) rekord (1) restrictor plate (3) richard petty (2) richard petty motorsports (1) riverside (1) road atlanta (1) road course (2) road course ringer (1) rockingham (1) roof flap (1) roush (1) roval (1) ryan newman (4) sérülés (3) short tracks (3) side drafting (1) single run (1) smi (2) speedway motorsports (2) speed tv (1) sprint kupa (2) sprint kupa autó (1) sprint unlimited (2) start and park (1) stratégia (2) stream (1) subway fresh fit 500 (1) sucker hole (2) superspeedways (1) szabadkártyás (1) szabályok (3) szezonzáró (1) szubjektív (5) taktika (1) talladega (2) tandem (2) technical alliance (1) tesztbeszámoló (7) teszttilalom (1) texas (3) tony stewart (3) top 10 (1) top 35 rule (1) trevor bayne (1) tri-oval (1) újdonságok (3) újraaszfaltozás (2) üzemanyag-stratégia (1) versenyzők (1) vonatozás (1) wild card (1) wild feed (1) winston million (1) wood brothers (1) yellow rule (1) Címkefelhő

Friss topikok

  • Atticvs: @robbob Szia, ne haragudj, ez a blog mondhatni a mélygarázsban porosodik egy jó ideje. :P Gondolom azóta már magad is rákerestél, de a COT a Car Of Tomorrow-t jelöli - ezzel a "futurisztikus" névv... (2014.11.20. 20:10) Egy komoly baleset margójára
  • Kordovaner: "Persze ez sem oldja meg pl. a cikázás problémáját, és el tudom képzelni, hogy előbb-utóbb itt is bevezetik az "egy irányváltás"-szabályt." Szerintem ez így ilyen formában megvalósíthatatlan s gyak... (2013.04.03. 19:20) Blokkolás
  • IamGlenQuagmire: Én csak hátradőlök, és élvezem a showt. Tony nyilatkozata a futam után mindent visz: "Joey csak egy kis gazdag kölyök, aki soha nem dolgozott életében... ... úgy dobta el azt a palackot, mint egy ki... (2013.03.30. 11:25) Ez nem játék, gyerekek!
  • Kordovaner: A 2000-es évek elején piszok jó versenyek voltak Thunder Valley-ben. Tele lökdösődéssel, feszültséggel, intenzitással. Nem úgy mint most :( (2013.03.23. 20:03) Ez meredek! (Bristol Motor Speedway)
  • BLori: Akkor egy kicsit félre értettem,felületesen olvastam :) Egyébként Logano is direkt csinálta a blokkolást,ha ott helyet hagy Hamlin elmegy,simán be is fért elé tehát nem volt mellette csak gyorsabb v... (2013.03.21. 21:44) Végre (2013 Food City 500 – Bristol)

Feedek

2012.12.26. 23:20 Atticvs

Szabálykönyv - 1. rész

Ezúttal azon agyaltam sokat még írás előtt, hogy mégis honnan vágjak ebbe bele. Aztán úgy döntöttem, az lesz a legjobb, ha ott kezdem, ahol én kezdtem. Más szóval ott, ami valószínűleg a leghasznosabb annak, aki életében először szán 2-3 órát az életéből arra, hogy megnézzen egy jó NASCAR-futamot - például ezt. Nekik az alábbiak remekül jönnek. Következzen nagy vonalakban a versenyhétvégék formátuma, a versenyprocedúra zászlókkal és boxkiállásokkal, valamint pár apróság.

Illetve még előtte a legalapabb alap bevezető. A NASCAR a National Association for Stock Car Auto Racing, azaz az Utcaiautó-versenyzés Nemzeti Szövetségének rövidítése, és hasonlít az FIA-ra: ez a szervezet is bajnokságokat ír ki, amelyek közül a három legfontosabb a három nemzeti sorozat, a Sprint Kupa, a Nationwide és a Camping World Teherautó sorozatok. Ez a blog elsősorban a Sprint Kupával fog foglalkozni, illetve érintőlegesen a Nationwide-al is. (A Sprint és a Nationwide amúgy szponzorok - előbbi esetében nem, korántsem, rövid sprintversenyekről van szó. :)) Mindhárom sorozatnak megvan a maga szabálykönyve, de az alábbi szabályok jórészt mindhárom sorozatra érvényesek.

Még egy legutolsó megjegyzés elöljáróban. A bevezetőben linkelt verseny két okból különleges: egyrészt Daytonában van, ami egyike annak a négy versenynek a 36-ból, ahol alapvetően tulajdonképpen mégiscsak végig padlógázzal mennek, és ez ilyen csak ezekre a versenyekre jellemző bolyok (pack racing), vagy - a rossz hűtés miatt csak rövid időre - "huzatás" (two-car tandem) kialakulását eredményezi. Ilyet máshol nem látsz - a többi futamon sem, de semmilyen más autósportban sem. Erről biztos, hogy lesz még szó. Másrészt a link épp a NASCAR leghíresebb futamára, a Daytona 500-ra mutat, ahol a rajtfelállás rendhagyó módon dől el.

Kezdjük is ezzel. Egy sima Sprint Kupa-versenyhétvége a következőképpen néz ki: pénteken egy szabadedzés, majd időmérő, szombaton két szabadedzés (utolsó a "boldog óra", happy hour), vasárnap futam. Az, hogy ilyen kevés idő van beállítani a kocsikat az időmérő előtt, illetve, hogy ilyen sok idő van változtatni a beállításokon az időmérő és a futam között, azt eredményezi, hogy a futamon gyakran markánsan más az erősorrend, mint az időmérőn. Részben ezért látni olyan sok előzést, főleg a futam első felében. A Daytona 500 kvalifikációs procedúrája rohadt bonyolult, de a lényege annyi, hogy tartanak egy időmérőt egy héttel a verseny előtt, ahol csak az első sor kerül lefixálásra, a többiek nagy része pedig két mini verseny, Párbajok, során szerzik meg a helyüket. Az időmérőn páratlan helyen végzettek az egyik, a páros helyen végzettek pedig a másik Párbajban állnak rajthoz. Az egyik Párbaj eredménye a pálya egyik oldaláról, a másik a másik oldaláról rajtolók sorrendjét határozza meg. Ezután jön két szabadedzés pénteken, egy szombaton, majd a futam vasárnap. A rajtrács utolsó helye mindkét esetben fenn van tartva egy olyan korábbi bajnoknak, aki még nem vonult vissza, nem kvalifikálta magát, de szeretne versenyezni (Champion’s Provisional). Ha többen akarnak, a legfrissebb bajnoké a hely, ha senki, akkor az előző helyeket eldöntő szabály alapján dől el ennek a helynek a sorsa is.

A verseny előtt az autók rajtsorrendben felsorakoznak a boxutcában, elhangzik a himnusz, a "Versenyzők, indítsák be a motorjaikat!", majd a felvezető autók elviszik a mezőnyt 3-4 felvezető körre. Mi jön ezután? A zászlók. Először is a zöld: ezzel indul a verseny. (Mellesleg repülőrajttal, aminek kisebb a jelentősége egy állórajthoz képest, mivel a jóval magasabb kezdősebesség miatt a gyorsabb reakcióval csak a gyorsulás kisebb szakaszán nyerhetsz időt.) A legfontosabb eltérés az európai stílusú versenyzéshez képest a sárga zászlók használatában van: a NASCAR-ban minden sárga zászlós periódus (caution) idején automatikusan beküldik a felvezető autót, függetlenül attól, hogy a pálya melyik része veszélyes. Emiatt a boxstratégiáknak rugalmasabbnak kell lenniük, mint Európában - változatosabbak is. Az utolsó rendes etapon belüli sárgákat leszámítva a mezőny nagy része itt is szinte minden sárga alatt kiáll kereket cserélni és/vagy tankolni, de a sárga alatti első teljes kör idejére a boxutcát a vörös alapon sárga kereszt jelű zászlóval lezárják. A boxban a sebességhatár pályafüggő, boxot a csapatok a rajtsorrend alapján jogosultak választani. Általában a pole-ból indulóé az utolsó box, ahonnan a legkönnyebb kigyorsítani, ezen kívül az első box kedvelt még a könnyű beállás miatt, valamint a boxfalon a garázsok felé vezető utak előtti, vagy azok utáni első helyek, hasonló okokból. Boxstratégiákról - igen :) - később. Na, de vissza a zászlókhoz. Minden sárga idején a legelső olyan versenyző, aki körhátrányban van, visszaveheti a körét (free pass, Aaron's Lucky Dog), ezzel ösztönözve a hátsó alakzatokban a versengést. A sárgát zölddel oldják, nem az dönti el, hogy mikor gyorsulnak versenysebességre, aki vezet. Újabb eltérés: ha lekörözés előtt állsz, akkor kék alapon sárga csíkos zászlót kapsz, ami viszont csak jelzésértékű, nem kötelező elengedned azt, aki le akar körözni. A piros és a fekete jelentése már ismerős: a versenyt leállították, illetve ki vagy zárva, pl. ha nem tudsz versenysebességgel haladni. Utóbbit lengetik letöltendő büntetés esetén is, pl. ha átlépted a sebességhatárt a boxban. Van két zászló, amit csak road course-okon használnak: a kék (veszélyes pályaszakasz, de nem tilt előzést) és a sárga-piros csíkos (ismerős: csúszós pálya, de törmeléket és dolgozó pályamunkásokat is jelöl). Bizonyos versenyeken pénzdíjat kap az, aki féltávnál vezet (a Daytona 500-on pl.).

Aki eddig túlélt mindent, az legalább még két zászlót láthat a verseny végéig. A fehérrel jelzik, hogy még egy kör van hátra, és - meglepetés! - a kockás zászlóval végződik a futam. Most jön a trükk. Régen pl. az idei Brazil Nagydíjhoz hasonlóan a NASCAR-ban is megesett, hogy sárga zászlós periódus alatt ért véget egy futam - elég gyakran, hiszen az utolsó körökben a nagy igyekezet könnyen okozhat bukást, különösen bolyban. A botrányosan impotens jelenség száműzése céljából bevezették a green-white-checkered szabályt, azaz: ha a normál versenytáv sárga zászló alatt érne véget, akkor a versenyt nem intik le, hanem tovább köröznek a veszély elmúltáig. Ekkor zöld zászlóval elengedik a mezőnyt két körre: az első kör végén, avagy a következő (utolsó) kör elején meglengetik a fehér zászlót, majd a kör végén leintik a mezőnyt. Az utolsó körön már nincs caution; ha az első körön megint caution van, akkor a procedúrát még kétszer lehet eljátszani; az utolsó alkalommal már az utolsó előtti körön sincs sárga, bármi történjék is. A szabály egyetlen hátulütője, hogy ezzel mindenképpen túllépik a versenytávot – nem nehéz belátni, hogy ez mennyire megkavarhatja az üzemanyag-stratégiákat. :)

Vége van, nyertünk, levezető kör, a végén a célegyenesben gumifüstölés a győztesnek, majd irány a pódium (Victory Lane), ami kevésbé színpadias, mint Európában. Ott az autó, az egész csapat, a riporterek, a Miss Sprint Cup-ok, viszont nincs ott a 2. és a 3. helyezett. (Bajnokavatáskor hasonló procedúra van, akármilyen pozícióval is lett bajnok a bajnok.)

U.i.: Nem, amit a volt F1-pilóta Juan Pablo Montoya leművel a fenti futamon, az nincs benne a szabálykönyvben, és példa nélkül áll a NASCAR történelmében, ahogy az eset következményei is.

Folytatás a pontrendszerrel. Régi motorosoknak: nyugi, csak az elején lesz ilyen szájbarágós.

2 komment

Címkék: egyéb szabályok 2012 nascar 2013 daytona 500


A bejegyzés trackback címe:

https://dontottkanyar.blog.hu/api/trackback/id/tr154982767

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

convar · http://docs.google.com/document/d/1C9jtT9NLDNv_80m_U9Pv5X_LwJb3bFUqhOMhafMalGg/ 2012.12.27. 21:19:25

"A Sprint és a Nationwide amúgy szponzorok - előbbi esetében nem, korántsem, rövid sprintversenyekről van szó. :)"

Ezt az ellentmondást - mármint hogy Sprint Cup, miközben 3-4 órásak a versenyeik - egy darabig én sem értettem, egészen addig amíg 1x a vettem a fáradtságot ás rágógliztam :)

A GWC am egy tökjó szabály sztem, én az f1be is bevezetném :)

Atticvs 2012.12.27. 21:39:50

@convar: Szerintem is mindenképpen több a haszna, mint a hátránya. Az, hogy a verseny a tervezettnél tovább tart a show szempontjából még jó is, a gond valószínűleg a tervezettnél hosszabb műsoridővel van.

Ezzel együtt az F1-ben valószínűleg nem lenne olyan gyakran alkalmazva, mint a NASCAR-ban, tehát még ebből a szempontból sem lenne olyan súlyos a helyzet.
süti beállítások módosítása