Leginkább ezt lehetne az orra alá dörgölni Denny Hamlinnek és Joey Loganónak a fontanai Auto Club Speedway-en rendezett NASCAR-futam utolsó kanyarjában történtek fényében. Amikor megláttam az ambulanciát a földön fekvő Hamlin körül sürgölődni, akkor az hirtelen egészen más színben tüntette fel előttem az egész kakaskodást, ami még az előző futamon, Bristolban került reflektorfénybe.
Miközben Denny Hamlin állapotáról próbáltam többet megtudni, guglizás közben ráakadtam egy igen alapos cikkre, amely szerint a szurka-piszka valójában már az évadnyitó Daytona 500 idején elkezdődött. Hamlin Twitteren gratulált az újdonsült bajnok Brad Keselowskinak az új csapattársa, Logano miatt, aki egy "géniusz", így idézőjelben. Hamlin jól ismerhette Loganót, elvégre az előző szezonokban még az ő csapattársa volt a Joe Gibbs Racingnél.
A dolog tehát a félmérföldes bristoli betonkatlanban fordult komolyra, amikor Joey Logano az egyik körben azt hitte, hogy a kanyarkijáratnál szabad a pálya és kihúzódhat egészen a külső falig. Nem így volt, ott volt Denny Hamlin, és Logano jobb hátulja lekoccolta Hamlin bal elejét. Utóbbi nem vette jó néven a túlzott ambíciót, és a következő kanyarban visszalökött. Későbbi állítása szerint csak jelzésnek szánta a mozdulatot, ám Logano megpördült, érintőre vette a falat, és ezzel gyakorlatilag elszálltak a győzelmi reményei. (Videó. 6:48-tól.) A verseny után dühösen ordította le a még a kocsijában ülő Hamlin fejét, mielőtt kisebb kézitusával eltávolították onnan. A gyerekek ezt követően ismét a Twittert választották csatatérnek, ahol Logano "visszagéniuszozta" Hamlint, akivel aztán még pengét váltottak pár mondatban, és az egésznek a lényege az volt, hogy Logano csak egy éretlen kölyök, akit ritkán látni az élen.
A kétmérföldes, hipergyors fontanai superspeedway-re érkezvén Hamlin már lezártnak tekintette az ügyet, nyilvánosan bocsánatot kért, Logano azonban minden jel szerint nem, személyes megkeresést várt, és kijelentette, hogy "úgy fog versenyezni ellene, ahogyan ő is tette."
Ilyen előjelekkel kezdődött a futam. Néha komolyan azt hiszem, hogy ezeket a NASCAR-versenyeket valahogy megrendezik, pedig valószínűleg csak arról volt szó, hogy Loganót felspanolta a balhé, és a változatosság kedvéért volt elég motivációja hozzá, hogy tökéletesen belője a kocsiját, és végig koncentrált maradjon. Hamlin meg amúgy is mindig jól ment itt. Szóval az történt, hogy hogy-hogy nem, mindketten szinte egész nap az élmezőnyben autóztak, és jó párszor oda-vissza előzték egymást a pályán. Már az egyik korai alkalommal is lehetett látni, hogy Logano egészen egyszerűen nagyobb kockázatot vállal, ha kerék a kerék ellen megy Hamlinnel, de ekkor még nem történt baj.
Az már tényleg teljesen valószínűtlen volt, amikor az utolsó újraindításnál Logano az élre tört, Hamlin meg pár körrel később ment utána, elvégre volt még pár top kocsi a pályán aznap, pl. Kyle Busch, Matt Kenseth, Brad Keselowski, stb. Azt hiszem, hogy Logano tényleg földöntúli munkát végzett a 22-es Ford Fusionben, mert Hamlinénél 22 körrel idősebb gumikon is tartotta az első helyet, miközben a csapattárs Keselowski hasonló gumistratégián menthetetlenül eltűnt a süllyesztőben.
Aztán az utolsó körben már tényleg tehetetlen volt. Az utolsó előtti kör utolsó kanyarjában mindketten a belső ívet választották, de Hamlin gyorsabb volt a kijáratnál, meglökte Loganót, aki korrigált, majd blokkolt a pálya közepe felé tartva a célegyenesben. Hamlin kívülre mozdult. Fej-fej mellett kezdték meg az utolsó kört, és az első 180 fokos kanyar után Hamlin úgy nézett ki, hogy jobb kigyorsítással otthagyja Loganót. Utóbbi kétségbeesetten meghúzta a 11-es Toyota oldalát, és sikeresen elvéve annak tempóelőnyét előrébb került az utolsó kanyar előtt. Az érintő azonban mindkettejüket lelassította, és a az egyenes végére megérkezett mögéjük Kyle Busch. Hamlin tudta, hogy Logano képtelen lesz szűken tartani az utolsó kanyar belső ívén, ezért bőven hagyott ott neki helyet, középre helyezkedett és inkább Busch-re koncentrált, aki kívülről érkezett, és akit innen szükség esetén blokkolni tudott volna. A baj az volt, hogy Logano vagy indokolatlanul nagy tempóval, vagy nem is akart igazán kanyarodni... Az első változat szerint a gumi már nem volt képes kezelni azt a sebességet, amit Logano elvárt tőle, mégis ment. Mégis mi a legrosszabb, ami történhet?! Kiüti Hamlint. Úgyis megérdemli - gondolhatta. A második szerint amikor látta, hogy Hamlin végleg otthagyhatja a kijáratnál, akkor szándékosan belecsúszott a 11-esbe alulról...
Hamlin teljesen elvesztette az uralmát a kb. 280 km/h-val kigyorsító kocsi felett. Feltehetőleg elemelte a lábát a gázról, és ettől egyrészt Joey elment, másrészt neki meg kitört a hátulja. Megpróbálta megfogni, de csak annyit ért el, hogy közben megint kipörgette Loganót; egyébként irányíthatatlanul vágódott le a döntött kanyarról, frontálisan bele a pálya belső oldalát szegélyező falba.
Kyle Busch közben tényleg elslisszolt a külső íven, és megnyerte a futamot. Logano valahogy továbbment, és a sárga zászló meglengetésének pillanatában a harmadik volt.
Ezután láttam Hamlin kocsiját végre megállni, teljesen összenyomott orr-résszel. A következő kép, amit bevágtak onnan az volt, amikor már a fél helyi mentőszemélyzet ott volt a kocsi körül. Később végre megtudtam, hogy a hátával van valami baj.
Hamlin balesete rávilágított arra, hogy minden biztonsági intézkedés ellenére még mindig hatalmas veszélyek leselkednek a versenyzőkre a 320 km/h-s száguldozás közben, és hogy mekkora felelősségük van a versenyzőknek - egymással szemben...
Lehet azt mondani, hogy az utóbbi években a versenyzők - nem csak a NASCAR-ban, sőt itt talán kevésbé - agresszívabbá váltak, mint korábban. Talán a különböző új biztonságot fokozó eszközök, mint pl. a versenyzők elhelyezése a kocsikban, a védőszivacsok az autók oldalán, a roof flapek, a HANS és a SAFER-barrierek miatt. De ezek sosem fognak 100%-os biztonságot nyújtani - azon a falon, amelynek Hamlin nekiment pl. pont nem volt SAFER-barrier.
És itt jön be a képbe a versenyzői viselkedés. A fentiek ellenére mindig volt és mindig lesz lökdösődés a pályán, ez a szériautózás/túraautózás ez egy ilyen kategória, itt ezeknek a nagyrésze kezelhető, nem úgy, mint a formaautóknál. Ettől függetlenül szerintem van egy határ, és nem tudok szimpatizálni azokkal, akik ezt nem érzik. Nyilván a meghúzás (itt és itt, rendre 1:15-nél és 0:19-nél) belefér, még a lökés is belefér egy olyan relatíve lassú pályán, mint Bristol, de nyilván nem vezethetsz bele valakibe 250 km/h-nál alulról.
Az egészet Denny Hamlin kezdte, még Daytonában, ezért egészen addig, amíg megőrizte a hidegvérét a pályán, addig Joey Logano pártját fogtam az esetben. Elvégre a legjobb riposzt nem a megtorlás, hanem a teljesítmény lett volna. Egy darabig úgy tűnt, hogy az is fog beszélni Logano helyett. De aztán döntött... Valamelyik kommentátor jegyezte meg: "reméltem, hogy nem ez fog történni." Én is.
(A lényeg kb. 6:35-től, de Logano utolsó húzásától eltekintve fantasztikus verseny volt. :))
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Robúr. 2013.03.25. 14:38:49
Habnak még elfért volna.Jó kis verseny volt(lett volna)
Csak nekem ilyen rohadt ellenszenves Logano?
Atticvs 2013.03.25. 14:49:58
Meg vagyok győződve róla, hogy belül teljesen össze van zavarodva, sőt paradox módon még ki is zárja annak a lehetőségét, hogy elengedje a dühét, mert - ahogy mondta - az ad neki extra motivációt. És ezért indulatból nem is akarja befejezni az ügyet - ha mondjuk Hamlin személyesen kért volna elnézést, akkor a nyilvánost hiányolta volna.
Stewart? :)) Hát, nem akarlak megbántani, de szerintem abban nem volt semmi extra. Keselowski ugyanezt csinálta Johnsonnal Daytonában. Nyilván ez is veszélyes, mert megpördülhetett volna, ha már mellette van - de azért ez más, mint amikor ténylegesen látod, hogy hol van a másik, és úgy mész bele ekkora tempónál. Ekkor még hagyatkozhatsz a spotteredre, és úgy általában véve bizonytalan vagy a másik helyzetét illetően. Szerintem Stewart - mint impulzív ember - inkább a feltűnő bizonytalanságot, és a védekező reakcióként gyakrabban kiadott agressziót látta meg Loganóban, és dühös volt, amiért nem elég felnőtt ahhoz, hogy kezelje a helyzetet. Az utána adott elég általánosító nyilatkozata is erre enged következtetni.
Kordovaner 2013.03.25. 20:40:48
Eddig is úgy viselkedett, mint egy ovodás, de az utolsó körben teljesen fölöslegesen erőszakoskodott.
Egyértelmű volt, hogy a felhevült morotorral nem tudja tartani a tempót, ráadásul Hamlin autóján friss gumik voltak.
Dannynek elintézett egy hátsérülést, ő pedig a 2. hely helyett 6. lett.
Ráadásul a média és a sajtó ki fogja csinálni az elkövetkezendő időszakban.
Igazán megérte, welldone :)
Majd hátha ettől felnő egy picit.
Alapvetően szeretem ha az utolsó körökben gyepálják egymást, pl ott volt a tavalyi Ambrose-Keselowski harc az utolsó 1-2 körben.
Ütötték, vágták egymást, mégis érezted azt, hogy tisztelik egymást.
Na ez itt Californiában abszolút nem volt tetten érhető.
Kíváncsian várom a fejleményeket. Stewart szerintem megússza, Denny a két hét szünet alatt tuti felépül, Logano meg kap egy szép kis csekket.
IamGlenQuagmire · http://indavideo.hu/profile/IamGlenQuagmire 2013.03.30. 11:25:22
... úgy dobta el azt a palackot, mint egy kislány."
De az egész úgy ahogy van az egyik legnagyobb oltás, amit valaha hallottam, érdemes megnéznie mindenkinek, aki nem látta:
www.youtube.com/watch?v=IGWjqnowdss