Sok dolog kapott a megszokottnál talán kevesebb figyelmet a múlt heti fontanai Sprint Kupa-futamot követően a Hamlin-Logano-párbaj és Denny Hamlin sérülése miatt. Ilyen volt az a tény, hogy Brad Keselowskinak nem sikerült begyűjtenie sorozatban ötödik top 5-jét, míg Dale Earnhardt Jr-nak sikerült sorozatban ötödik top 10-ét és nem mellesleg az élre állt a bajnokságban. Vagy az, amiért Tony Stewart olyan borzalmasan felkapta a vizet a futam leintése után...
Ebben a bejegyzésben az utóbbit, pontosabban az utóbbi kapcsán a blokkolást mint olyat veszem górcső alá. A Hamlinékre fókuszáló bejegyzés alatt érkezett is hasonló irányú kérés a kommentek között.
A kérdés rém egyszerű: helyes/etikus/jogos dolog-e a blokkolás? A válasz rém bonyolult.
Mindenekelőtt leszögezendő, hogy jogos, tehát szabályos - legalábbis a NASCAR-ban. És valószínűleg az is marad még egy ideig. Igazából a legtöbb kategóriában szabályos, például a BTCC-ben Brands Hatch-ban a Druids felé menet csuklóból alkalmazzák. Az F1 lett ilyen fura eset pár éve, ott egy irányváltás engedélyezett védekezés közben, utána tartaniuk kell magukat a versenyzőknek ahhoz az ívhez, vagy legalábbis a pályának azon oldalához. Szóval jogos, Joey Logano nem vétett a szabályok betűje ellen másfél héttel ezelőtt vasárnap.
Vajon a szabályok szelleme ellen vétett-e? Etikus volt-e, amit csinált, vagy amit mások sorra csinálnak? Erről már abszolút megoszlanak a vélemények, és számos versenyző megszólalt az ügyben pro és kontra. Ryan Newman pl. kijelentette, hogy ő sosem csinálja (majd megnézem én azt ;)). Mások szerint elfogadható. Azt hiszem, hogy az egyik legfőbb pro érv az az, hogy senki nem mondhatja meg az elől haladónak, hogy hova pozicionálja a kocsiját a pályán. A legfőbb kontra meg talán az, hogy az ilyen húzások túlmutatnak azon, hogy a versenyző a kocsi-pálya viszonylatban a lehető legtöbbet hozza ki az adott helyzetből, és már befolyásolja, sőt gátolja is, hogy a hátul érkező oda tegye a kocsiját a pályán, ahová akarja. Egy másik érv lehet - bár inkább csak formaautóknál főleg - hogy a mozdulat balesetveszélyes, hiszen növeli a ráfutásos balesetek valószínűségét - de amúgy mindenféle balesetét is, széria/túraautóknál is, ha már meghaladtuk a blokkoláskor szokásos körülményeket.
A legfontosabb ilyen körülmény, vagy feltétel az, hogy a két kocsi szigorúan egymás mögött legyen, a hátulról jövő kocsijának ne legyen egy jelentékeny része az elől haladó kocsija mellett. Utóbbi esetben ez a "befolyásolom, hogy a másik - feltételezve, hogy az a határon autózik - hova helyezi a kocsiját"-dolog teljesen más értelmet nyer. Azt a legkevésbé szokták szabályosnak minősíteni, ha valaki kitesz valakit a pályáról, akár az apron, akár a fal felé - márpedig ilyenkor már ez a kérdés: az előbbi esetben a hátul haladónak van hova mennie, az utóbbiban nincs. Jó, annyiban hasonló a két eset, hogy ha megint feltételezzük a határon autózást, akkor az előző esetben szélsőséges kimenetelnél egyszerűen felökleled az előtted haladót, tehát ilyen értelemben ilyenkor sincs hova menned. Csak az utóbbit már nem blokkolásnak hívják, meg azért az előbbit szériaautózásban túl lehet élni. Egy jó komment az egyik fontanas YouTube-videó alatt nagyon találóan kb. így szólt:
Úgy látszik Logano már a "kiteszem az ellenfelemet a pályáról"-generáció tagja.
Bár Logano pont, hogy nem csinált ilyet, legalábbis a stewartos esetnél - az egyértelműen a blokkolás kategóriája, és nem az előző bekezdésben részletezett szcenárióé. De pl. Kyle Busch simán felkente a falra valamelyik Nationwide-versenyzőt idén Bristolban az utolsó körben, amikor az sikeresen mellé ért - méghozzá nagyon keményen. Nem büntették meg, és úgy általánosságban elmondható, hogy a NASCAR talán a legengedékenyebb az összes sorozat közül ilyen értelemben. Még meg is lett választva a szezon eddigi egyik fénypontjának...
Hogy helyes-e, az szerintem a legszubjektívebb kategória a fentiek közül, ezt mindenki magának kell, hogy eldöntse. Értékválasztás és elvek kérdése. Ez ügyben álljon itt Dale Earnhardt Jr. leginkább talán kiegyensúlyozottnak nevezhető véleménye a dologről:
Bizonyos szituációkban elfogadom azt, és számítok is a blokkra. De mindenki hagyjon nekem helyet, nem kenhetsz fel csak úgy a falra... Ha hagynak nekem elég helyet, hogy versenyezhessek, akkor igazán nem érdekel, hogy ki mit csinál, hogy védje a pozícióját.
Én ezzel értek egyet. Tehát hogy a blokkolás oké, de ha már a másik mellé értem, akkor hagyjon nekem legalább egy autó szélességnyi helyet a pálya szélén - utóbbi az F1-ben is szabály lett akkor, amikor az "egy irányváltás"-szabályt bevezették.
Persze ez sem oldja meg pl. a cikázás problémáját, és el tudom képzelni, hogy előbb-utóbb itt is bevezetik az "egy irányváltás"-szabályt.
El tudom képzelni, hogy ez a bejegyzés kisebb vitaindítóként is szolgálhat, úgyhogy a megfelelő formában és stílusban várom az Olvasók véleményét a dologról a kommentekben. :)
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Kordovaner 2013.04.03. 19:20:28
Szerintem ez így ilyen formában megvalósíthatatlan s gyakorlatilag megölné az élvezeti faktort.
Bristolban 43 autónál 500 körön át ki fogja a kocsikat figyelni?:D Mi lesz a büntetés?
Személy szerint örülök annak, hogy a NASCAR-ban sok minden megengedett, mert így tényleg élvezetesek a futamok, egy kezemen meg tudnám számolni azt a párat, amin kb elalszom.
Ellenben (elnézést előre is a rajongóktól) a F1 már évek óta dögunalom.
Van 2-3 csapat akik a győzelemért, bajnoki címért versenyeznek, a többi pedig csak feltölti a rajtrácsot meg a boxutcát.
Nem is értem miért imádják ennyire.
No de ezen ne vitázzunk, ízlések és pofonok.
Kis blokkolás, kis dráma, kis szurkálódás és sértődés, akár verekedés, beszólogatás... Kell ez, mert így emberinek tűnnek a versenyzők, nem holmi "megcsinált" plasztikbábunak.