HTML

Döntött kanyar

Szubjektív vélemények a NASCAR-ról egy zöldfülű, de lelkes rajongó tollából.

Facebook

Címkék

1961 (1) 1969 (1) 1990 (1) 1992 (1) 1996 (1) 2001 (1) 2007 (1) 2010 (1) 2011 (1) 2012 (4) 2013 (31) 2014 (1) aero csomag (1) austin dillon (2) auto club 400 (1) beállítások (7) big one (4) biztonság (2) blog (4) blokkolás (1) boxstratégia (1) brad keselowski (7) brands hatch (1) brian vickers (2) bristol (4) bruton smith (2) btcc (1) buck baker (1) budweiser duel (3) bump (5) büntetés (1) car of tomorrow (2) célfotó (2) charlotte (1) chase (4) cookie cutter tracks (1) csapatok (1) dale earnhardt (2) dale earnhardt jr (7) danica patrick (4) dan gurney (1) darlington (2) daytona (9) daytona 500 (7) daytona beach (1) denny hamlin (6) dőlésszög (1) döntött kanyar (1) drive4copd 300 (1) drivers (1) earnhardt ganassi racing (1) egyéb (20) előzetes (2) első bejegyzés (1) erősorrend (1) esélylatolgatás (1) facebook (1) fernando alonso (1) fiókcsapat (1) fontana (3) food city 500 (1) forma 1 (2) francis ferko (1) fuel mileage (1) futambeszámoló (7) gen 6 (6) greg biffle (1) gumistratégia (1) hangulat (1) hendrick (2) homestead (1) how to (1) hozzáállás (4) időeltolódás (1) impound rule (1) indycar (1) intermediate tracks (2) international speedway corporation (2) isc (2) jamie mcmurray (1) január (1) jeff gordon (5) jimmie johnson (8) joey logano (5) joe gibbs (2) juan pablo montoya (2) karácsony (1) kasey kahne (2) kedvenc (2) kentucky (1) kevin harvick (4) kobalt tools 400 (1) körrekord (4) kyle busch (5) kyle larson (1) lábtörés (1) las vegas (3) les richter (1) marcus ambrose (1) mark martin (2) martinsville (2) matt kenseth (5) mint a villám (2) moderálás (1) nascar (38) nationwide (1) north wilkesboro (1) off (4) out of the box (1) oválpálya (1) pack (1) pack racing (2) pályabemutató (4) pályahőmérséklet (1) pályák (2) penske (1) phoenix (1) pocono (1) pontrendszer (1) push-loose (1) realignment (2) reklámok (1) rekord (1) restrictor plate (3) richard petty (2) richard petty motorsports (1) riverside (1) road atlanta (1) road course (2) road course ringer (1) rockingham (1) roof flap (1) roush (1) roval (1) ryan newman (4) sérülés (3) short tracks (3) side drafting (1) single run (1) smi (2) speedway motorsports (2) speed tv (1) sprint kupa (2) sprint kupa autó (1) sprint unlimited (2) start and park (1) stratégia (2) stream (1) subway fresh fit 500 (1) sucker hole (2) superspeedways (1) szabadkártyás (1) szabályok (3) szezonzáró (1) szubjektív (5) taktika (1) talladega (2) tandem (2) technical alliance (1) tesztbeszámoló (7) teszttilalom (1) texas (3) tony stewart (3) top 10 (1) top 35 rule (1) trevor bayne (1) tri-oval (1) újdonságok (3) újraaszfaltozás (2) üzemanyag-stratégia (1) versenyzők (1) vonatozás (1) wild card (1) wild feed (1) winston million (1) wood brothers (1) yellow rule (1) Címkefelhő

Friss topikok

  • Atticvs: @robbob Szia, ne haragudj, ez a blog mondhatni a mélygarázsban porosodik egy jó ideje. :P Gondolom azóta már magad is rákerestél, de a COT a Car Of Tomorrow-t jelöli - ezzel a "futurisztikus" névv... (2014.11.20. 20:10) Egy komoly baleset margójára
  • Kordovaner: "Persze ez sem oldja meg pl. a cikázás problémáját, és el tudom képzelni, hogy előbb-utóbb itt is bevezetik az "egy irányváltás"-szabályt." Szerintem ez így ilyen formában megvalósíthatatlan s gyak... (2013.04.03. 19:20) Blokkolás
  • IamGlenQuagmire: Én csak hátradőlök, és élvezem a showt. Tony nyilatkozata a futam után mindent visz: "Joey csak egy kis gazdag kölyök, aki soha nem dolgozott életében... ... úgy dobta el azt a palackot, mint egy ki... (2013.03.30. 11:25) Ez nem játék, gyerekek!
  • Kordovaner: A 2000-es évek elején piszok jó versenyek voltak Thunder Valley-ben. Tele lökdösődéssel, feszültséggel, intenzitással. Nem úgy mint most :( (2013.03.23. 20:03) Ez meredek! (Bristol Motor Speedway)
  • BLori: Akkor egy kicsit félre értettem,felületesen olvastam :) Egyébként Logano is direkt csinálta a blokkolást,ha ott helyet hagy Hamlin elmegy,simán be is fért elé tehát nem volt mellette csak gyorsabb v... (2013.03.21. 21:44) Végre (2013 Food City 500 – Bristol)

Feedek

2013.02.24. 02:18 Atticvs

Egy komoly baleset margójára

Azt hiszem, hosszú idő után megint elég komoly figyelmeztető jelet kapott ma este a NASCAR világa - és ez idő szerint sajnos még mindig benne van, hogy több lesz, mint egy egyszerű figyelmeztető jel...

Itt most épp látható az eset, de a NASCAR ezúttal nagyon-nagyon gyorsan leszedeti a jogsértő tartalmakat a YouTube-ról.

A Nationwide szezonnyitó daytonai futamán az történt, amitől a NASCAR 1987 óta a legjobban retteg: egy autó felrepült a levegőbe - mégpedig nagyon szerencsétlenül.

Azt azt hiszem érdemes leszögezni, hogy a NASCAR az utóbbi években tett bizonyos intézkedéseket azért, hogy az autók ne szálljanak el. Többek között bevezették az ún. roof flapeket, amik automatikusan kinyílnak a kocsik tetején, ha azok megpördülnek a pályán, illetve a CoT-t eleve úgy tervezték, hogy kevésbé legyen hajlamos arra, hogy elrepüljön. Az új Gen-6-os kocsin már egészen nevetséges méretű roof flapek vannak, amik tényleg nagyon hatékonyan, gyorsan lelassították a kocsikat a Sprint Kupa eddigi tömegbalesetei során.

De épp itt a bibi: az intézkedések nagyrésze csak a Sprint Kupát érintette. A Nationwide nem használja, nem hogy a Gen-6-ot, de még a CoT-t sem - annak legtöbb biztonsági fejlesztését is mellőzve. Viszont a sebességek csaknem elérik a Sprint Kupában elért sebességeket. Ha még azt is hozzávesszük, hogy a Nationwide-ban még mindig igazi hardcore tandem van, a folyamatos kontakt minden előnyével és hátrányával együtt, akkor gyakorlatilag már tálcán kínálja magát a lehetőség. 

Megjegyzem, még a CoT sem tudta teljesen megszüntetni a jelenséget, csupán annyi történt, hogy az ilyen esetek száma lecsökkent, és ha elő is fordult, a kocsik általában szerencsésen, biztonságos helyen landoltak. Most nem. Amikor 1987-ben Bobby Allison a Talladegán ugyanígy belevágódott a kerítésbe, és megsebesített nézőket, az az elmúlt harminc (!) év talán legjelentősebb szabályváltoztatását, a szűkítőlemezek bevezetését eredményezte Daytonára és a Talladegára.

Ekkora horderejű változásra azért szerintem most nem kell számítani, de pár folyamatot nyilván felgyorsíthat a baleset: szigorúbb biztonsági előírásokat vezethetnek be a Nationwide-ban, és/vagy addig is csökkenthetik a szűkítők méretét, az alacsonyabb sebességek érdekében, előrehozhatják a daytonai újjáépítési terveket, ahol - legalább én úgy látom - mintha nagyobb helyet terveznének hagyni az első sorok és a védőháló között, egyéb újítások mellett, stb.

Ami tény, az az, hogy a futam utolsó körének legvégén egy gigantikus tömegbalesetben a 32-es kocsit vezető Kyle Larson belerepült a kerítésbe és valószínűleg megsebesített kb. 14-30 nézőt - kettő komoly sérülést szenvedett, egyiküket állítólag fejsérüléssel operálják - miközben ő maga valósággal lebontotta a kocsija elejét.

Reméljük nem fordulnak rosszabbra a dolgok, és a kerítést valószínűleg időben helyrehozzák a holnapi Daytona 500 előtt, de pár jobbegyenest azért közvetve is bevitt az eset: egyrészt amilyen jól jött a NASCAR csökkenő nézettségének az első női pole a Sprint Kupa történelmében, kb. annyira betehet neki hosszabb távon ez a komoly baleset, főleg a helyszíni látogatottságnak. Rövid- és középtávon viszont lehet, hogy még ez is csak fokozza majd az érdeklődést. Másrészt intő jel lehetett ez azoknak a versenyzőknek is, akik a látszólag bőven kielégítő szintre fejlődő bizonság tudatában féktelenül aggresszívvé, vakmerővé váltak.

9 komment

Címkék: biztonság egyéb sérülés nascar daytona 2013 nationwide big one drive4copd 300 kyle larson roof flap


A bejegyzés trackback címe:

https://dontottkanyar.blog.hu/api/trackback/id/tr445101156

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lándzsa Erőskar 2013.02.24. 09:31:36

a nationwide is COT, csak azért nem nevezik annak, mert a rövidítés hallatán mindenki hupililát hány (a nézők nem kedveleik túlságosan a dobozautókat). A bukókerete ugyanaz (ezért növelték 110-re a tengelytávot). sajnos a COT épp, hogy jobban repül. Edwards, Keselowski és Newman esete megvan (3x repült a COT) 2009-2010-ből? Az ostoba hátsó szárnynak mennie kellett - visszatért a spoiler.
A fékszárnyak nem a levegőbe emelkedést akadályozzák meg, csak a lassítanak, ha elfordul az autó. mivel azonban az autó fara meredeken emelkedik, mindig alákap a levegő, ha elfordul. ez sajnos fizika.

IamGlenQuagmire · http://indavideo.hu/profile/IamGlenQuagmire 2013.02.24. 11:17:34

A 32-es autó Kyle Larsoné, ő repült a kerítésbe.
Michael Annett 5 körrel a vége előtt került bele egy másik balesetbe, és mellkasi sérüléseket szenvedett, ekkor már nem volt versenyben.

Atticvs 2013.02.24. 11:26:52

Tényleg, a Nationwide-ban is CoT van. A feltűnően különböző kinézetű kocsik miatt először azt hittem, hogy ezek nem lehetnek azok, azok - a Sprint Kupából kiindulva - homogénebbek lennének. A bejegyzéssel meg siettem tegnap este, mert pokoli fáradt voltam - bíztam benne, hogy ha bennmarad valami tárgyi tévedés, akkor azt a közösség majd "lektorálja". :)

Igen, én is azt hallottam, hogy a szárny inkább engedte elszállni a kocsit, mint a spoiler, az esztétika mellett ezért is hozták vissza az utóbbit.

Azt viszont nem hiszem, hogy ezzel együtt több ilyen eset lett volna átlagban a CoT alatt, mint az előző generációs kocsik alatt - bár nincsenek statisztikáim.

Az update amúgy az, hogy Kyle Larson vezette a 32-es kocsit, de Michael Annett-et (#43?) tartották bent megfigyelésre. Larson alig múlt 20 éves.

Mindemellett Regan Smith (#7), aki elindította az egész láncreakciót azzal, hogy megpördült, vállalta a felelősséget a balesetért, mondván, hogy blokkolni akart.

bleacherreport.com/articles/1541397-kyle-larson-nationwide-crash-a-reminder-that-blocking-is-a-danger-to-all

Ez a cikk azonnal kikel a blokkolás ellen.

Atticvs 2013.02.24. 11:27:31

@IamGlenQuagmire: Áh, megelőztél, köszi. :)

Atticvs 2013.02.24. 11:32:17

Ja, és a legnagyobb káosz közepette, Tony Stewart még egy győzelmet jegyezhetett Daytonában - és még mindig nem a Daytona 500-on. Közel, közel. :)

Atticvs 2013.02.24. 11:55:27

@Atticvs: Egyébként a cikkel kapcsolatban meg az a véleményem, hogy a blokkolás nem feltétlenül ördögtől való.

Abból nem lesznek mindig tömegbalesetek, hogy valaki blokkol, a mögötte jövő meg nem száll le a pedálról. Legalábbis, ha az elől haladó még ura az autójának, és még nincsenek egymás mellett a kocsik. Az elől haladót sem lehet hibáztatni magáért a blokkolásért - csak védi a pozícióját.

Itt konkrétan abból lett a baj, hogy valaki úgy akart blokkolni, hogy még tolták hátulról - Smith szabályosan lefordult a partneréről. Nem így tavaly Talladegában, ahol Stewart már nem volt egy teljes kocsihosszal Waltrip előtt, és ezért pörgette ki magát.

A közös pont azért megvan: az elől haladó versenyző rosszul mérte fel a helyzetét, és a hátul jövő úgy pörgette ki, hogy igazából nem volt hová mennie. Előbbit EZÉRT már lehet hibáztatni.

Kordovaner 2013.02.25. 20:07:46

Szerintem fölösleges túlreagálni ezt a balesetet.
Maximum a catch fence meg a nézőtér között lehetne egy picivel nagyobb helyet hagyni, viszont most is a berepülő gumi- és törmelékdarabok okoztak sérülést. Ergo ha hátrébb is tolnák a nézőteret, akkor is benne van a pakliban ez.
Csak halkan jegyezném meg, hogy ez a Nationwide verseny lekörözte a Sprint Cup futamot.
Annyira tökéletesen eltalálták a pack racing illetve a draft közötti arany középutat ami látszott is a futamon. Csomó lead change volt és mindvégig szoros volt a verseny.
Olyan versenyzők is elől voltak, akiknek egyébként esélyük sincs nemhogy egy győzelemre, de még egy top10-re sem.
Ha ez marad a tendencia, akkor Nationwide-ban a Restrictor plate versenyek izgalmasabbak lesznek, mint Sprint Cup-ban.

robbob 2014.07.10. 07:58:24

Szia!

Először is köszönöm és gratulálok a bloghoz!

Másodszor meg, bár a cikkek nagy részét elolvastam, de mintha nem találtam volna utalást hogy a COT kifejezés mit takar, erre lennék kíváncsi.

Köszi!

Atticvs 2014.11.20. 20:10:07

@robbob

Szia, ne haragudj, ez a blog mondhatni a mélygarázsban porosodik egy jó ideje. :P

Gondolom azóta már magad is rákerestél, de a COT a Car Of Tomorrow-t jelöli - ezzel a "futurisztikus" névvel látták el a NASCAR-osok azt az új aero-, mechanikai és biztonsági szabályok szerint készült kasztnit, amit 2007 közepén bevezettek.

Ez gyakorlatilag a Gen-6 kocsi elődje volt. Előnye, hogy tényleg nagyon biztonságos volt, jobb merevítés, több tér a pilóta körül (főleg a bal oldalon), oldalsó, ilyen védőhungarocell, stb. Hátránya, hogy a Chevy, a Ford, a Toyota és a Dodge is szinte tök ugyanúgy nézett ki, az emberek nem szerették, ezért ért csak meg öt és fél évet.
süti beállítások módosítása