Azt hiszem, hosszú idő után megint elég komoly figyelmeztető jelet kapott ma este a NASCAR világa - és ez idő szerint sajnos még mindig benne van, hogy több lesz, mint egy egyszerű figyelmeztető jel...
Itt most épp látható az eset, de a NASCAR ezúttal nagyon-nagyon gyorsan leszedeti a jogsértő tartalmakat a YouTube-ról.
A Nationwide szezonnyitó daytonai futamán az történt, amitől a NASCAR 1987 óta a legjobban retteg: egy autó felrepült a levegőbe - mégpedig nagyon szerencsétlenül.
Azt azt hiszem érdemes leszögezni, hogy a NASCAR az utóbbi években tett bizonyos intézkedéseket azért, hogy az autók ne szálljanak el. Többek között bevezették az ún. roof flapeket, amik automatikusan kinyílnak a kocsik tetején, ha azok megpördülnek a pályán, illetve a CoT-t eleve úgy tervezték, hogy kevésbé legyen hajlamos arra, hogy elrepüljön. Az új Gen-6-os kocsin már egészen nevetséges méretű roof flapek vannak, amik tényleg nagyon hatékonyan, gyorsan lelassították a kocsikat a Sprint Kupa eddigi tömegbalesetei során.
De épp itt a bibi: az intézkedések nagyrésze csak a Sprint Kupát érintette. A Nationwide nem használja, nem hogy a Gen-6-ot, de még a CoT-t sem - annak legtöbb biztonsági fejlesztését is mellőzve. Viszont a sebességek csaknem elérik a Sprint Kupában elért sebességeket. Ha még azt is hozzávesszük, hogy a Nationwide-ban még mindig igazi hardcore tandem van, a folyamatos kontakt minden előnyével és hátrányával együtt, akkor gyakorlatilag már tálcán kínálja magát a lehetőség.
Megjegyzem, még a CoT sem tudta teljesen megszüntetni a jelenséget, csupán annyi történt, hogy az ilyen esetek száma lecsökkent, és ha elő is fordult, a kocsik általában szerencsésen, biztonságos helyen landoltak. Most nem. Amikor 1987-ben Bobby Allison a Talladegán ugyanígy belevágódott a kerítésbe, és megsebesített nézőket, az az elmúlt harminc (!) év talán legjelentősebb szabályváltoztatását, a szűkítőlemezek bevezetését eredményezte Daytonára és a Talladegára.
Ekkora horderejű változásra azért szerintem most nem kell számítani, de pár folyamatot nyilván felgyorsíthat a baleset: szigorúbb biztonsági előírásokat vezethetnek be a Nationwide-ban, és/vagy addig is csökkenthetik a szűkítők méretét, az alacsonyabb sebességek érdekében, előrehozhatják a daytonai újjáépítési terveket, ahol - legalább én úgy látom - mintha nagyobb helyet terveznének hagyni az első sorok és a védőháló között, egyéb újítások mellett, stb.
Ami tény, az az, hogy a futam utolsó körének legvégén egy gigantikus tömegbalesetben a 32-es kocsit vezető Kyle Larson belerepült a kerítésbe és valószínűleg megsebesített kb. 14-30 nézőt - kettő komoly sérülést szenvedett, egyiküket állítólag fejsérüléssel operálják - miközben ő maga valósággal lebontotta a kocsija elejét.
Reméljük nem fordulnak rosszabbra a dolgok, és a kerítést valószínűleg időben helyrehozzák a holnapi Daytona 500 előtt, de pár jobbegyenest azért közvetve is bevitt az eset: egyrészt amilyen jól jött a NASCAR csökkenő nézettségének az első női pole a Sprint Kupa történelmében, kb. annyira betehet neki hosszabb távon ez a komoly baleset, főleg a helyszíni látogatottságnak. Rövid- és középtávon viszont lehet, hogy még ez is csak fokozza majd az érdeklődést. Másrészt intő jel lehetett ez azoknak a versenyzőknek is, akik a látszólag bőven kielégítő szintre fejlődő bizonság tudatában féktelenül aggresszívvé, vakmerővé váltak.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Lándzsa Erőskar 2013.02.24. 09:31:36
A fékszárnyak nem a levegőbe emelkedést akadályozzák meg, csak a lassítanak, ha elfordul az autó. mivel azonban az autó fara meredeken emelkedik, mindig alákap a levegő, ha elfordul. ez sajnos fizika.
IamGlenQuagmire · http://indavideo.hu/profile/IamGlenQuagmire 2013.02.24. 11:17:34
Michael Annett 5 körrel a vége előtt került bele egy másik balesetbe, és mellkasi sérüléseket szenvedett, ekkor már nem volt versenyben.
Atticvs 2013.02.24. 11:26:52
Igen, én is azt hallottam, hogy a szárny inkább engedte elszállni a kocsit, mint a spoiler, az esztétika mellett ezért is hozták vissza az utóbbit.
Azt viszont nem hiszem, hogy ezzel együtt több ilyen eset lett volna átlagban a CoT alatt, mint az előző generációs kocsik alatt - bár nincsenek statisztikáim.
Az update amúgy az, hogy Kyle Larson vezette a 32-es kocsit, de Michael Annett-et (#43?) tartották bent megfigyelésre. Larson alig múlt 20 éves.
Mindemellett Regan Smith (#7), aki elindította az egész láncreakciót azzal, hogy megpördült, vállalta a felelősséget a balesetért, mondván, hogy blokkolni akart.
bleacherreport.com/articles/1541397-kyle-larson-nationwide-crash-a-reminder-that-blocking-is-a-danger-to-all
Ez a cikk azonnal kikel a blokkolás ellen.
Atticvs 2013.02.24. 11:27:31
Atticvs 2013.02.24. 11:32:17
Atticvs 2013.02.24. 11:55:27
Abból nem lesznek mindig tömegbalesetek, hogy valaki blokkol, a mögötte jövő meg nem száll le a pedálról. Legalábbis, ha az elől haladó még ura az autójának, és még nincsenek egymás mellett a kocsik. Az elől haladót sem lehet hibáztatni magáért a blokkolásért - csak védi a pozícióját.
Itt konkrétan abból lett a baj, hogy valaki úgy akart blokkolni, hogy még tolták hátulról - Smith szabályosan lefordult a partneréről. Nem így tavaly Talladegában, ahol Stewart már nem volt egy teljes kocsihosszal Waltrip előtt, és ezért pörgette ki magát.
A közös pont azért megvan: az elől haladó versenyző rosszul mérte fel a helyzetét, és a hátul jövő úgy pörgette ki, hogy igazából nem volt hová mennie. Előbbit EZÉRT már lehet hibáztatni.
Kordovaner 2013.02.25. 20:07:46
Maximum a catch fence meg a nézőtér között lehetne egy picivel nagyobb helyet hagyni, viszont most is a berepülő gumi- és törmelékdarabok okoztak sérülést. Ergo ha hátrébb is tolnák a nézőteret, akkor is benne van a pakliban ez.
Csak halkan jegyezném meg, hogy ez a Nationwide verseny lekörözte a Sprint Cup futamot.
Annyira tökéletesen eltalálták a pack racing illetve a draft közötti arany középutat ami látszott is a futamon. Csomó lead change volt és mindvégig szoros volt a verseny.
Olyan versenyzők is elől voltak, akiknek egyébként esélyük sincs nemhogy egy győzelemre, de még egy top10-re sem.
Ha ez marad a tendencia, akkor Nationwide-ban a Restrictor plate versenyek izgalmasabbak lesznek, mint Sprint Cup-ban.
robbob 2014.07.10. 07:58:24
Először is köszönöm és gratulálok a bloghoz!
Másodszor meg, bár a cikkek nagy részét elolvastam, de mintha nem találtam volna utalást hogy a COT kifejezés mit takar, erre lennék kíváncsi.
Köszi!
Atticvs 2014.11.20. 20:10:07
Szia, ne haragudj, ez a blog mondhatni a mélygarázsban porosodik egy jó ideje. :P
Gondolom azóta már magad is rákerestél, de a COT a Car Of Tomorrow-t jelöli - ezzel a "futurisztikus" névvel látták el a NASCAR-osok azt az új aero-, mechanikai és biztonsági szabályok szerint készült kasztnit, amit 2007 közepén bevezettek.
Ez gyakorlatilag a Gen-6 kocsi elődje volt. Előnye, hogy tényleg nagyon biztonságos volt, jobb merevítés, több tér a pilóta körül (főleg a bal oldalon), oldalsó, ilyen védőhungarocell, stb. Hátránya, hogy a Chevy, a Ford, a Toyota és a Dodge is szinte tök ugyanúgy nézett ki, az emberek nem szerették, ezért ért csak meg öt és fél évet.