HTML

Döntött kanyar

Szubjektív vélemények a NASCAR-ról egy zöldfülű, de lelkes rajongó tollából.

Facebook

Címkék

1961 (1) 1969 (1) 1990 (1) 1992 (1) 1996 (1) 2001 (1) 2007 (1) 2010 (1) 2011 (1) 2012 (4) 2013 (31) 2014 (1) aero csomag (1) austin dillon (2) auto club 400 (1) beállítások (7) big one (4) biztonság (2) blog (4) blokkolás (1) boxstratégia (1) brad keselowski (7) brands hatch (1) brian vickers (2) bristol (4) bruton smith (2) btcc (1) buck baker (1) budweiser duel (3) bump (5) büntetés (1) car of tomorrow (2) célfotó (2) charlotte (1) chase (4) cookie cutter tracks (1) csapatok (1) dale earnhardt (2) dale earnhardt jr (7) danica patrick (4) dan gurney (1) darlington (2) daytona (9) daytona 500 (7) daytona beach (1) denny hamlin (6) dőlésszög (1) döntött kanyar (1) drive4copd 300 (1) drivers (1) earnhardt ganassi racing (1) egyéb (20) előzetes (2) első bejegyzés (1) erősorrend (1) esélylatolgatás (1) facebook (1) fernando alonso (1) fiókcsapat (1) fontana (3) food city 500 (1) forma 1 (2) francis ferko (1) fuel mileage (1) futambeszámoló (7) gen 6 (6) greg biffle (1) gumistratégia (1) hangulat (1) hendrick (2) homestead (1) how to (1) hozzáállás (4) időeltolódás (1) impound rule (1) indycar (1) intermediate tracks (2) international speedway corporation (2) isc (2) jamie mcmurray (1) január (1) jeff gordon (5) jimmie johnson (8) joey logano (5) joe gibbs (2) juan pablo montoya (2) karácsony (1) kasey kahne (2) kedvenc (2) kentucky (1) kevin harvick (4) kobalt tools 400 (1) körrekord (4) kyle busch (5) kyle larson (1) lábtörés (1) las vegas (3) les richter (1) marcus ambrose (1) mark martin (2) martinsville (2) matt kenseth (5) mint a villám (2) moderálás (1) nascar (38) nationwide (1) north wilkesboro (1) off (4) out of the box (1) oválpálya (1) pack (1) pack racing (2) pályabemutató (4) pályahőmérséklet (1) pályák (2) penske (1) phoenix (1) pocono (1) pontrendszer (1) push-loose (1) realignment (2) reklámok (1) rekord (1) restrictor plate (3) richard petty (2) richard petty motorsports (1) riverside (1) road atlanta (1) road course (2) road course ringer (1) rockingham (1) roof flap (1) roush (1) roval (1) ryan newman (4) sérülés (3) short tracks (3) side drafting (1) single run (1) smi (2) speedway motorsports (2) speed tv (1) sprint kupa (2) sprint kupa autó (1) sprint unlimited (2) start and park (1) stratégia (2) stream (1) subway fresh fit 500 (1) sucker hole (2) superspeedways (1) szabadkártyás (1) szabályok (3) szezonzáró (1) szubjektív (5) taktika (1) talladega (2) tandem (2) technical alliance (1) tesztbeszámoló (7) teszttilalom (1) texas (3) tony stewart (3) top 10 (1) top 35 rule (1) trevor bayne (1) tri-oval (1) újdonságok (3) újraaszfaltozás (2) üzemanyag-stratégia (1) versenyzők (1) vonatozás (1) wild card (1) wild feed (1) winston million (1) wood brothers (1) yellow rule (1) Címkefelhő

Friss topikok

  • Atticvs: @robbob Szia, ne haragudj, ez a blog mondhatni a mélygarázsban porosodik egy jó ideje. :P Gondolom azóta már magad is rákerestél, de a COT a Car Of Tomorrow-t jelöli - ezzel a "futurisztikus" névv... (2014.11.20. 20:10) Egy komoly baleset margójára
  • Kordovaner: "Persze ez sem oldja meg pl. a cikázás problémáját, és el tudom képzelni, hogy előbb-utóbb itt is bevezetik az "egy irányváltás"-szabályt." Szerintem ez így ilyen formában megvalósíthatatlan s gyak... (2013.04.03. 19:20) Blokkolás
  • IamGlenQuagmire: Én csak hátradőlök, és élvezem a showt. Tony nyilatkozata a futam után mindent visz: "Joey csak egy kis gazdag kölyök, aki soha nem dolgozott életében... ... úgy dobta el azt a palackot, mint egy ki... (2013.03.30. 11:25) Ez nem játék, gyerekek!
  • Kordovaner: A 2000-es évek elején piszok jó versenyek voltak Thunder Valley-ben. Tele lökdösődéssel, feszültséggel, intenzitással. Nem úgy mint most :( (2013.03.23. 20:03) Ez meredek! (Bristol Motor Speedway)
  • BLori: Akkor egy kicsit félre értettem,felületesen olvastam :) Egyébként Logano is direkt csinálta a blokkolást,ha ott helyet hagy Hamlin elmegy,simán be is fért elé tehát nem volt mellette csak gyorsabb v... (2013.03.21. 21:44) Végre (2013 Food City 500 – Bristol)

Feedek

2013.03.02. 21:03 Atticvs

Realignment – I. rész

Southern 500. North Wilkesboro. Rockingham. A régi motoros NASCAR-drukkerek számára, ami nem én vagyok, ezek többet jelentenek egy-egy letűnt eseménynél, vagy ma már nem látogatott helyszínnél. De még én is érzékelem a nevek súlyát. Ahogy sajnos ezekét is: International Speedway Corp. (ISC), Speedway Motorsports Inc. (SMI), Francis Ferko. Jórészt az utóbbi nevek tehetnek róla, hogy az előbbiek eltűntek…

Vágjunk ezúttal is mindjárt a közepébe! Összeállítottam egy táblázatot az utóbbi évek viszonylag nagy horderejű változásokkal járó versenynaptárairól. Kiinduló szezonnak 1996-ot választottam, mert a rákövetkező évben kapott először helyet a naptárban több olyan pálya is, amely az átalakulásokban központi szerepet játszott. De választhattam volna valamelyik ’80-as évek végi naptárt is, ami még a ’90-es évek másfél mérföldes ún. „cookie cutter” (értsd: tökugyanolyan, de amúgy nem) pályaépítési boomja előttre datálható. Nézőpont kérdése a dolog.

Szerintem, ami 1997-ben történt, az is egy jóval korábban megkezdődő folyamat első megnyilvánulása volt. Ha Léda tojásaiig akarunk visszamenni, akkor a történet gyakorlatilag a NASCAR már említett „másik őshazájának” tekinthető charlotte-i pálya megépítésével kezdődött, 1959-ben. Pontosabban azzal, akinek a tulajdonába került. Egy Bruton Smith nevű úriemberről van szó, aki sikeres üzletemberként fejlesztgette Charlotte-ot, majd megvette az új Atlanta Motor Speedway-t is 1990-ben, és megalapította az SMI-t 1994-ben.

Az első füstjelnek szerintem az tekinthető, amikor 1996-ban az SMI elkezdett terjeszkedni, méghozzá tradicionális NASCAR-pályák megvételével, Bristollal és Sonomával. Itt érdemes megjegyezni, hogy az F1-ben pl. milyen problematikusak a bilaterális tárgyalások, amiket Mr. E. az egyes pályatulajokkal lefolytat. A NASCAR-ban ez ma sokkal kisebb gond, és ez a cikk (meg a következő) részben arról szól, hogy ez miért van így. Szóval az SMI megvette Bristolt és Sonomát. Emellett 1997-re megépíttette és szerintem meglehetősen ellenszenves módon betolta a Kupa versenynaptárába Texas-t. Az történt, hogy Smith Loudon tulajdonosával együtt kinézte és megvette North Wilkesboro-t, majd nemes egyszerűséggel betette annak egyik futama helyett Texast. (A másik futamát Loudon kapta.) Így nyírták ki a NASCAR egyik legpatinásabb rövid pályáját… Jellegzetessége, hogy a célegyenese lejt, a hátsó egyenese pedig emelkedik. Ráadásul szintén 1997-ben kapott először helyet a naptárban a Penske csapat pályatulajdonos cégének új helyszíne, Fontana is – úgy nézett ki, hogy úgy feldarabolódik a piac, mint az F1-ben.

Szerencsére magának a NASCAR-nak is volt (és ma is van) egy pályákat tulajdonló cége, az ISC. Az övé volt ekkoriban a NASCAR-pályák közül Daytona, Talladega, Darlington és Watkins Glen. Az elméletem az, hogy az ISC felismerte, hogy az SMI felismerte, hogy mekkora üzleti lehetőségek rejlenek abban, ha a NASCAR-futamokat vendégül látó pályák mögé áll, ezért maga is szervezkedni kezdett. 1997-ben a Penske-vel közösen megvette a szintén új Homestead-et, ami két évvel később máris a versenynaptár része lett. 1999-ben fontos meccset játszott a két szervezet, amit első ránézésre az SMI nyert: felüllicitálta az ISC-t az új Las Vegas-i ringért ($15 millióval, de összesen $215 milliót költve, csak a miheztartás végett), ami 1998-ban rendezett először futamot. Ezzel 6:5 lett volna az állás oda a pályákat és 9:8 a versenyeket tekintve. Az ISC-nek lépnie kellett, és lépett is, az egyetlen lehetséges, és elviselhető megoldást választva: a piacon a második legnagyobb cégként egyesült a harmadik legnagyobbal, a Penske-vel, és így szerzett piacvezető pozíciót – a Penske-vel együtt az övé lett ugyanis a NASCAR-pályák közül Rockingham, Michigan és a már említett Fontana is. A pontot az i-re az Indianapolis tulajával közösen alapított cégük jelentette. 9:6, 14:9 ide.

A fenti esetek fordulópontnak bizonyultak a két cég közti erőviszonyokat illetően. Az ISC előnyre tett szert, amit a Chicagolanden és Kansasben 2001 óta rendezett versenyekkel még egy kicsit növelt is. Az SMI eközben eladta Charlotte névhasználati jogát a Lowe’s-nak tíz évre $35 millióért, és stratégiát váltott: megpróbált a meglévő időpontjai mellé minden pályájára még egy NASCAR-futamot leszervezni. Az, hogy ebből mi sült ki, azt a következő részben mutatom be, egyrészt mert maga az ügy még az eddigieknél is vadabb és bonyolultabb fordulatokat vett, másrészt pedig valószínűleg még az eddigieknél is komolyabb hatással volt a NASCAR közvéleményére. Egy szó, mint száz, kisregényt írnék, ha most folytatnám. :)

Szólj hozzá!

Címkék: egyéb las vegas texas nascar isc smi penske speedway motorsports international speedway corporation north wilkesboro bruton smith realignment cookie cutter tracks


A bejegyzés trackback címe:

https://dontottkanyar.blog.hu/api/trackback/id/tr685113722

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása