HTML

Döntött kanyar

Szubjektív vélemények a NASCAR-ról egy zöldfülű, de lelkes rajongó tollából.

Facebook

Címkék

1961 (1) 1969 (1) 1990 (1) 1992 (1) 1996 (1) 2001 (1) 2007 (1) 2010 (1) 2011 (1) 2012 (4) 2013 (31) 2014 (1) aero csomag (1) austin dillon (2) auto club 400 (1) beállítások (7) big one (4) biztonság (2) blog (4) blokkolás (1) boxstratégia (1) brad keselowski (7) brands hatch (1) brian vickers (2) bristol (4) bruton smith (2) btcc (1) buck baker (1) budweiser duel (3) bump (5) büntetés (1) car of tomorrow (2) célfotó (2) charlotte (1) chase (4) cookie cutter tracks (1) csapatok (1) dale earnhardt (2) dale earnhardt jr (7) danica patrick (4) dan gurney (1) darlington (2) daytona (9) daytona 500 (7) daytona beach (1) denny hamlin (6) dőlésszög (1) döntött kanyar (1) drive4copd 300 (1) drivers (1) earnhardt ganassi racing (1) egyéb (20) előzetes (2) első bejegyzés (1) erősorrend (1) esélylatolgatás (1) facebook (1) fernando alonso (1) fiókcsapat (1) fontana (3) food city 500 (1) forma 1 (2) francis ferko (1) fuel mileage (1) futambeszámoló (7) gen 6 (6) greg biffle (1) gumistratégia (1) hangulat (1) hendrick (2) homestead (1) how to (1) hozzáállás (4) időeltolódás (1) impound rule (1) indycar (1) intermediate tracks (2) international speedway corporation (2) isc (2) jamie mcmurray (1) január (1) jeff gordon (5) jimmie johnson (8) joey logano (5) joe gibbs (2) juan pablo montoya (2) karácsony (1) kasey kahne (2) kedvenc (2) kentucky (1) kevin harvick (4) kobalt tools 400 (1) körrekord (4) kyle busch (5) kyle larson (1) lábtörés (1) las vegas (3) les richter (1) marcus ambrose (1) mark martin (2) martinsville (2) matt kenseth (5) mint a villám (2) moderálás (1) nascar (38) nationwide (1) north wilkesboro (1) off (4) out of the box (1) oválpálya (1) pack (1) pack racing (2) pályabemutató (4) pályahőmérséklet (1) pályák (2) penske (1) phoenix (1) pocono (1) pontrendszer (1) push-loose (1) realignment (2) reklámok (1) rekord (1) restrictor plate (3) richard petty (2) richard petty motorsports (1) riverside (1) road atlanta (1) road course (2) road course ringer (1) rockingham (1) roof flap (1) roush (1) roval (1) ryan newman (4) sérülés (3) short tracks (3) side drafting (1) single run (1) smi (2) speedway motorsports (2) speed tv (1) sprint kupa (2) sprint kupa autó (1) sprint unlimited (2) start and park (1) stratégia (2) stream (1) subway fresh fit 500 (1) sucker hole (2) superspeedways (1) szabadkártyás (1) szabályok (3) szezonzáró (1) szubjektív (5) taktika (1) talladega (2) tandem (2) technical alliance (1) tesztbeszámoló (7) teszttilalom (1) texas (3) tony stewart (3) top 10 (1) top 35 rule (1) trevor bayne (1) tri-oval (1) újdonságok (3) újraaszfaltozás (2) üzemanyag-stratégia (1) versenyzők (1) vonatozás (1) wild card (1) wild feed (1) winston million (1) wood brothers (1) yellow rule (1) Címkefelhő

Friss topikok

  • Atticvs: @robbob Szia, ne haragudj, ez a blog mondhatni a mélygarázsban porosodik egy jó ideje. :P Gondolom azóta már magad is rákerestél, de a COT a Car Of Tomorrow-t jelöli - ezzel a "futurisztikus" névv... (2014.11.20. 20:10) Egy komoly baleset margójára
  • Kordovaner: "Persze ez sem oldja meg pl. a cikázás problémáját, és el tudom képzelni, hogy előbb-utóbb itt is bevezetik az "egy irányváltás"-szabályt." Szerintem ez így ilyen formában megvalósíthatatlan s gyak... (2013.04.03. 19:20) Blokkolás
  • IamGlenQuagmire: Én csak hátradőlök, és élvezem a showt. Tony nyilatkozata a futam után mindent visz: "Joey csak egy kis gazdag kölyök, aki soha nem dolgozott életében... ... úgy dobta el azt a palackot, mint egy ki... (2013.03.30. 11:25) Ez nem játék, gyerekek!
  • Kordovaner: A 2000-es évek elején piszok jó versenyek voltak Thunder Valley-ben. Tele lökdösődéssel, feszültséggel, intenzitással. Nem úgy mint most :( (2013.03.23. 20:03) Ez meredek! (Bristol Motor Speedway)
  • BLori: Akkor egy kicsit félre értettem,felületesen olvastam :) Egyébként Logano is direkt csinálta a blokkolást,ha ott helyet hagy Hamlin elmegy,simán be is fért elé tehát nem volt mellette csak gyorsabb v... (2013.03.21. 21:44) Végre (2013 Food City 500 – Bristol)

Feedek

2013.03.07. 22:27 Atticvs

Realignment – II. rész

A cirkusz épphogy csak elhagyta Phoenix-et és már Las Vegas-ban tesztel. Ez azonban nem volt mindig így. Régen az évadnyitó daytonai futam után a csapatok hagyományosan a karakteres rockinghami és richmondi oválokon folytatták a szezont. Aki kíváncsi, hogy ez ma már miért nincs így, az lapozzon!

A minap ott fejeztem be, hogy a Speedway Motorsports Inc. (SMI) a 2000-es évek elején alul maradt a kupasorozat versenynaptárában szereplő saját pályák száma alapján az International Speedway Corporationnel (ISC), a NASCAR „házi” szervezetével szemben. Az a célja, hogy a meglévő pályáira két versenyt szerezzen egy évben, botrányos helyzetet eredményezett.

…Hoppá, majdnem kihagytam a lényeget! :P Nyilván ezek profitorientált szervezetek, szóval oké, hogy az SMI méretes alkupozíciót szeretett volna kiharcolni a NASCAR-ral szemben azzal, hogy megszerzi a pályák többségét (ami tehát nem sikerült), de a NASCAR-t, pontosabban az ISC-t sem kell félteni. Történt ugyanis, hogy 2001-től kezdve szokatlanul gyors növekedésnek indult a NASCAR televíziós nézettsége (erről később, egyelőre örülök, hogy sikerült már összevadásznom pár tényleg reprezentatív adatot…), és nem csak a kemény mag délkeleti államokban, hanem nyugaton, Los Angeles környékén is. Az egy szem tavaszi kaliforniai futam Fontanában (táblázat itt) már nem volt képes kielégíteni a legnagyobb piaccá váló nyugati part érdeklődését. Ráadásul Fontana is az ISC pályája lett a Penske-vel való egyesülés után. Minden adott volt tehát: kereslet egy saját pályán rendezett esemény iránt, aminek helyet kellett találni, ha meg akartuk lovagolni a NASCAR növekvő népszerűségét. Ez ugye több pénzt jelent mindenkinek, nem kell magyarázni a dolgot. A gond csak az volt, hogy közben még a NASCAR egyik legnagyobb hagyományát is semmibe vették, pedig a saját pályájuktól vettek el időpontot és versenyt is. Az áldozat ugyanis a tradicionálisan az amerikai Munka Ünnepének hétvégéjén, szeptember elején Darlingtonban rendezett Southern 500 lett. Ezt a dátumot kapta meg Fontana 2004-re – azt gondolták, hogy ott majd parádés nézettséget hoz a hosszú hétvége, mert igaz, ami igaz, Darlington a kedvező időpont ellenére sem volt teltházas az előző években. 2003-ban rendezték meg utoljára a klasszikus Southern 500-at, 2004-re neki adták Rockingham novemberi slotját, ami az utolsó előtti volt a naptárban. A szintén ISC-tulajdon Rockingham elveszítette az egyik versenyét. Ez a rendezés kapta először hivatalosan is a Realignment nevet.

Na, és akkor jöjjön a blama! Egy SMI-részvényes, bizonyos Francis Ferko annyira komolyan vette ezt a „két versenyt a pályáinkra”-jelszót, hogy beperelte a NASCAR-t, azt állítva, hogy a szervezet megígért nekik egy második versenyt Texas-ban, amit nem kaptak meg. Az SMI-fejes Bruton Smith nem is állt a per mögé. Akár ígért a NASCAR ilyet, akár nem, tény, hogy a peren kívüli megegyezés oda vezetett, hogy 2005-ben az ISC eladta Rockinghamet az SMI-nek, akik – a north wilkesborós esethez hasonlóan – a pálya versenyét Texasnak adták. Ezzel még nem is lett volna akkora baj: bumm, a Rock két év alatt mindkét versenyét elvesztette (bár ez se semmi), és akkor?! Texas második versenye viszont nem Rockingham tavaszi helyére (az évad második futamára) csusszant be, hanem a darlingtoni Southern 500 új novemberi időpontjára. Mindennek tetejébe az ISC nem tette át megint máshová a Southern 500-at, hanem egy az egyben megszűntették az eseményt! A szabad slot Phoenix-é lett, bár csak később lett ez a második verseny a szezonban. A kora tavaszi megmaradt darlingtoni futamot késő tavaszra tették át, a hagyományosan verseny nélküli Anyák Napi hétvégére, és később át is keresztelték Showtime Southern 500-ra, de ez már nem az igazi. Tény viszont, hogy a megmaradt esemény azóta sokszor teltházas, talán az újkeletű exkluzivitása miatt. Francis Ferkónak ráment az élete a perre: elveszítette a munkáját, a fia öngyilkos lett, a feleségével pedig elváltak. Ami a NASCAR-t illeti, az ISC egy eseményt veszített, míg az SMI egy eseménnyel gazdagodott.

Elképzelhető, hogy a Southern 500 gyászos kálváriája, majd megszűnése részben hozzájárult ahhoz, hogy 2005 után a NASCAR nézettsége csökkenni kezdett, azáltal, hogy régi vágású fanok esetleg megsértődtek. Nem tudom, mindenesetre hagyománytisztelő emberként nekem nem tetszik, ami történt. De ez van.

A küzdelem az ISC és az SMI között azóta is tart, csak kevésbé látványos. 2009-ben az SMI egyik zászlóshajója, Atlanta megkapta a Munka Ünnepének hétvégéjét Fontanától. Közben az ISC kerek perec megmondta az akkor még független Kentucky Speedway tulajának, hogy nem kap versenyt, mire az is perelt. A NASCAR nyert, de az SMI megvette Kentucky-t és 2011-re versenyt adott neki a tavaszi atlantai futam helyett. Ugyanebben az évben az ISC is lecserélt egy eseményt „házon belül”: Fontana második versenyét Kansas kapta meg mint második versenyt. A frontvonalak tehát megmerevedtek, de nincs is sok mozgásterük: az ISC-é 12 (Indy-vel együtt 13), az SMI-é 8 a 23 kupahelyszín közül. Csak Dover és Pocono függetlenek. A versenyek számát tekintve is az ISC vezet 19-el (Indy-vel együtt 20-al), az SMI 12-jével szemben. Jellemző volt, amikor az SMI-s Las Vegas nemrég naívan elkérte a szezonzárót az ISC-s Homesteadtől második futamnak, azzal az átlátszó indokkal, ahogy amúgy is Vegas-ban vannak az év végi díjátadó ceremóniák, és nem kapta meg.

Ami még érdekes, az az, hogy hogyan változott meg a versenynaptár jellege. 1996-ban még a rövid pályás versenyek domináltak 13-mal, mindössze 7 köztes pályás futam asszisztálásával. 2013-ra a rövid pályás versenyek száma 10-re csökkent, miközben a köztes pályás futamok száma megduplázódott. Pályák tekintetében még durvább a változás: 1996-ban még 7 rövid pálya és csak 4 köztes pálya szerepelt a naptárban, 2013-ra ez már 5 vs. 10. Nem csoda, hogy a Chase e tekintetben kezdetektől meglévő egyensúlytalansága nem változott, és még mindig a köztes pályás versenyek dominálják: 6 ilyen van, szemben 3 rövid pályással és 1 superspeedway-essel.

Ej, de piszkos bejegyzés lett ez, meg a párja. Ezek a dolgok tényleg a NASCAR sötét oldalához tartoznak, azt hiszem nem ezzel fogok nézőket csábítani a sorozathoz.

Szólj hozzá!

Címkék: egyéb 1996 texas nascar isc smi kentucky darlington 2013 fontana rockingham short tracks intermediate tracks speedway motorsports international speedway corporation realignment francis ferko


A bejegyzés trackback címe:

https://dontottkanyar.blog.hu/api/trackback/id/tr85122232

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása