HTML

Döntött kanyar

Szubjektív vélemények a NASCAR-ról egy zöldfülű, de lelkes rajongó tollából.

Facebook

Címkék

1961 (1) 1969 (1) 1990 (1) 1992 (1) 1996 (1) 2001 (1) 2007 (1) 2010 (1) 2011 (1) 2012 (4) 2013 (31) 2014 (1) aero csomag (1) austin dillon (2) auto club 400 (1) beállítások (7) big one (4) biztonság (2) blog (4) blokkolás (1) boxstratégia (1) brad keselowski (7) brands hatch (1) brian vickers (2) bristol (4) bruton smith (2) btcc (1) buck baker (1) budweiser duel (3) bump (5) büntetés (1) car of tomorrow (2) célfotó (2) charlotte (1) chase (4) cookie cutter tracks (1) csapatok (1) dale earnhardt (2) dale earnhardt jr (7) danica patrick (4) dan gurney (1) darlington (2) daytona (9) daytona 500 (7) daytona beach (1) denny hamlin (6) dőlésszög (1) döntött kanyar (1) drive4copd 300 (1) drivers (1) earnhardt ganassi racing (1) egyéb (20) előzetes (2) első bejegyzés (1) erősorrend (1) esélylatolgatás (1) facebook (1) fernando alonso (1) fiókcsapat (1) fontana (3) food city 500 (1) forma 1 (2) francis ferko (1) fuel mileage (1) futambeszámoló (7) gen 6 (6) greg biffle (1) gumistratégia (1) hangulat (1) hendrick (2) homestead (1) how to (1) hozzáállás (4) időeltolódás (1) impound rule (1) indycar (1) intermediate tracks (2) international speedway corporation (2) isc (2) jamie mcmurray (1) január (1) jeff gordon (5) jimmie johnson (8) joey logano (5) joe gibbs (2) juan pablo montoya (2) karácsony (1) kasey kahne (2) kedvenc (2) kentucky (1) kevin harvick (4) kobalt tools 400 (1) körrekord (4) kyle busch (5) kyle larson (1) lábtörés (1) las vegas (3) les richter (1) marcus ambrose (1) mark martin (2) martinsville (2) matt kenseth (5) mint a villám (2) moderálás (1) nascar (38) nationwide (1) north wilkesboro (1) off (4) out of the box (1) oválpálya (1) pack (1) pack racing (2) pályabemutató (4) pályahőmérséklet (1) pályák (2) penske (1) phoenix (1) pocono (1) pontrendszer (1) push-loose (1) realignment (2) reklámok (1) rekord (1) restrictor plate (3) richard petty (2) richard petty motorsports (1) riverside (1) road atlanta (1) road course (2) road course ringer (1) rockingham (1) roof flap (1) roush (1) roval (1) ryan newman (4) sérülés (3) short tracks (3) side drafting (1) single run (1) smi (2) speedway motorsports (2) speed tv (1) sprint kupa (2) sprint kupa autó (1) sprint unlimited (2) start and park (1) stratégia (2) stream (1) subway fresh fit 500 (1) sucker hole (2) superspeedways (1) szabadkártyás (1) szabályok (3) szezonzáró (1) szubjektív (5) taktika (1) talladega (2) tandem (2) technical alliance (1) tesztbeszámoló (7) teszttilalom (1) texas (3) tony stewart (3) top 10 (1) top 35 rule (1) trevor bayne (1) tri-oval (1) újdonságok (3) újraaszfaltozás (2) üzemanyag-stratégia (1) versenyzők (1) vonatozás (1) wild card (1) wild feed (1) winston million (1) wood brothers (1) yellow rule (1) Címkefelhő

Friss topikok

  • Atticvs: @robbob Szia, ne haragudj, ez a blog mondhatni a mélygarázsban porosodik egy jó ideje. :P Gondolom azóta már magad is rákerestél, de a COT a Car Of Tomorrow-t jelöli - ezzel a "futurisztikus" névv... (2014.11.20. 20:10) Egy komoly baleset margójára
  • Kordovaner: "Persze ez sem oldja meg pl. a cikázás problémáját, és el tudom képzelni, hogy előbb-utóbb itt is bevezetik az "egy irányváltás"-szabályt." Szerintem ez így ilyen formában megvalósíthatatlan s gyak... (2013.04.03. 19:20) Blokkolás
  • IamGlenQuagmire: Én csak hátradőlök, és élvezem a showt. Tony nyilatkozata a futam után mindent visz: "Joey csak egy kis gazdag kölyök, aki soha nem dolgozott életében... ... úgy dobta el azt a palackot, mint egy ki... (2013.03.30. 11:25) Ez nem játék, gyerekek!
  • Kordovaner: A 2000-es évek elején piszok jó versenyek voltak Thunder Valley-ben. Tele lökdösődéssel, feszültséggel, intenzitással. Nem úgy mint most :( (2013.03.23. 20:03) Ez meredek! (Bristol Motor Speedway)
  • BLori: Akkor egy kicsit félre értettem,felületesen olvastam :) Egyébként Logano is direkt csinálta a blokkolást,ha ott helyet hagy Hamlin elmegy,simán be is fért elé tehát nem volt mellette csak gyorsabb v... (2013.03.21. 21:44) Végre (2013 Food City 500 – Bristol)

Feedek

2012.12.19. 17:56 Atticvs

Miért kezdtem el NASCAR-t nézni?

Megígértem, hogy ezzel a poszttal nyitok, hát íme. Gondolkodtam rajta, hogy a "Miért érdemes NASCAR-t nézni?" címet adjam-e neki, de aztán beláttam, hogy ez úgyis mindenkinek szubjektív, és mindenkinek mást jelent. Valamennyire mégis azt hiszem, hogy azok a dolgok, amikért nekem tetszik, sok más embernek is fontosak. Ezek jönnek hajtás után.

Először 1999 körül kerültem kapcsolatba a NASCAR-ral – egy valvoline-os promóciós magazin rövid írása kapcsán, ami a sorozat történelmének kezdeteiről, a Daytona Beach tükörsima és kemény homokján rendezett első versenyekről szólt. A cég akkoriban Mark Martin szponzora volt. Később ebben a könyvben olvastam még róla, de a lényeg az, hogy azt hittem, hogy ezek a versenyek csak arról szólnak, hogy padlógázzal mennek körbe-körbe, néha nagyokat ütköznek és az egész verseny nagyon kaotikus. Nem láttam benne se nehézséget, se kihívást. Persze ekkoriban még nem volt Wikipedia és YouTube, hogy megváltoztassa a nézőpontomat.

Meglepő lehet, de a dolog egészen nem sokkal az idei watkins gleni futam utánig alig változott. Ekkor, augusztus 13-án valaki belinkelte ennek a futamnak az "állati" befutóját Facebookra, és azt hiszem itt kezdődött a dolog. A YouTube ezek után kedvesen beajánlotta nekem a Speed TV-n futó top 10-eket a NASCAR világából (legnagyobb bukások, legszorosabb befutók, stb.), és innen már ment minden magától. Sok-sok ismerkedés a szabályokkal és a sorozattal Wikin, versenyek YouTube-on, a NASCAR Racing 2003 képletes leporolása és az év utolsó két futamát már többé-kevésbé élőben néztem végig (streamen). Hogy kinek drukkolok, arról később.

Azt hiszem, hogy az érdeklődés együtt nőtt az ismeretanyaggal - az a banális felismerés mindenesetre sokat segített, hogy bár a legtöbb versenyen gyakorlatilag összesen két kanyar van egy körön egy oválpályán (néha három, néha négy, sőt van olyan "kanyar", ami nem kanyar, erről is később), az a két kanyar vezetéstechnikailag mégiscsak kihívás egy versenyzőnek, mivel padlógázon a kocsik többnyire nem tapadnának beléjük stabilan. Ezek a versenyzők is lassítanak ilyenkor, és ők is komolyan küzdenek az alul- vagy túlkormányzottság ellen a jó kezelhetőségért. Innentől kezdve ez nem könnyebb, mint egy épített pálya (road course) 7-12 kanyarja, maximum más. Erről is később. :) Még sorolhatnám a különböző szabályozásbeli eltéréseket, amik érdekes és sajátos taktikákat eredményeznek, de kezd elnyúlni a bejegyzés, mint a rétestészta, úgyhogy rátérek a lényegre.

Én alapvetően 1996 óta Forma-1-drukker vagyok. Az aztán végképp rengeteg szempontból érdekelt és érdekel, és nagyon kevésszer csalódtam benne. 2012-ben viszont az egyik személyes problémám az F1-el kapcsolatban a végletekig kiéleződött, és most jön a lényeg: a Forma-1-ben nagyon kis esélyed van olyan technikát és csapatot szerezni, ami elég jó a bajnoki címhez. Hiába vagy top pilóta, nehéz bekerülni a legjobb csapatokba, és még nehezebb egy középszerű csapatból top csapatot csinálni. Ez nagyon kicsit múlik csak rajtad, kicsi az esélye, hogy megkapod a lehetőséget, és úgy érzem, hogy a dolog valahol nem igazságos a pilótákra nézve. Nem titok, Alonso 2012-es teljesítménye kápráztatott el, és az frusztrált, hogy ennek ellenére egyre csak távolabb került a vb-címtől az ősz nagyrészében, mert nem volt meg a megfelelő technikája. Azt hiszem végső soron az fogott meg a NASCAR-ban, hogy (1) több a top csapat, ezért egy versenyzőnek nagyobb az esélye győztes technikát és csapatot szerezni, (2) a kiegyenlített mezőnyt megcélzó szabályrendszer miatt kevésbé merev az erősorrend, és egy versenyzőnek nagyobb esélye van felépíteni egy nyerő csapatot. Egy szó, mint száz, igazságosabb. Erre utaltam a bevezetőben, szerintem a minél nagyobb esélyegyenlőség sok embernek fontos. Számomra ezt a NASCAR jobban megtestesíti, mint a Forma-1. (Amit ettől függetlenül ugyanúgy tovább fogok nézni, elvégre a világ nem fekete-fehér, és az F1-ben is van egy csomó pozitív dolog számomra.) Mindenesetre így történhetett meg az, hogy ugyanabban az évben, amikor Alonso emberfeletti teljesítménye ellenére sem lett világbajnok az F1-ben, a NASCAR-ban kupagyőzelemmé érett egy Brad Keselowski nevű tehetség mindössze hároméves csapatépítő munkája.

2 komment

Címkék: egyéb forma 1 2012 nascar fernando alonso brad keselowski


A bejegyzés trackback címe:

https://dontottkanyar.blog.hu/api/trackback/id/tr364973516

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kiskoji 2012.12.20. 09:26:14

Hűha, kellett ez a blog, mint falunak a villany! :] Én biztos olvaslak majd. ;] Éljen!

convar · http://docs.google.com/document/d/1C9jtT9NLDNv_80m_U9Pv5X_LwJb3bFUqhOMhafMalGg/ 2012.12.20. 10:21:27

Na igen. A nascar valójában távolról sem olyan könnyű mint amilyennek esetleg egy laikusnak elsőre látszik, tehát hogy "csak menni kell körbe-körbe". Nem 1xű, nagyon nem 1xű. Mivel egy folyamatosan túlkormányzott autót vezetsz (köszönhetően a végletekig asszimetrikus beállításoknak) + a forgalom, ha eksön van ívet tartani, főleg ha three wide van...

Montoya is asszem tudna mesélni a nascar nehézségeiről. Vagy pl. Raikönnen és Franchitti is...

Am én is kedvelem az f1et, szal én is az a fajta vagyok akinél több versenysorozat is jól megfér egymás mellett :) Sőt engem pl. még a DTM és a motoGP is érdekel, szal mindenre nyitott vagyok ami jó :)
süti beállítások módosítása