HTML

Döntött kanyar

Szubjektív vélemények a NASCAR-ról egy zöldfülű, de lelkes rajongó tollából.

Facebook

Címkék

1961 (1) 1969 (1) 1990 (1) 1992 (1) 1996 (1) 2001 (1) 2007 (1) 2010 (1) 2011 (1) 2012 (4) 2013 (31) 2014 (1) aero csomag (1) austin dillon (2) auto club 400 (1) beállítások (7) big one (4) biztonság (2) blog (4) blokkolás (1) boxstratégia (1) brad keselowski (7) brands hatch (1) brian vickers (2) bristol (4) bruton smith (2) btcc (1) buck baker (1) budweiser duel (3) bump (5) büntetés (1) car of tomorrow (2) célfotó (2) charlotte (1) chase (4) cookie cutter tracks (1) csapatok (1) dale earnhardt (2) dale earnhardt jr (7) danica patrick (4) dan gurney (1) darlington (2) daytona (9) daytona 500 (7) daytona beach (1) denny hamlin (6) dőlésszög (1) döntött kanyar (1) drive4copd 300 (1) drivers (1) earnhardt ganassi racing (1) egyéb (20) előzetes (2) első bejegyzés (1) erősorrend (1) esélylatolgatás (1) facebook (1) fernando alonso (1) fiókcsapat (1) fontana (3) food city 500 (1) forma 1 (2) francis ferko (1) fuel mileage (1) futambeszámoló (7) gen 6 (6) greg biffle (1) gumistratégia (1) hangulat (1) hendrick (2) homestead (1) how to (1) hozzáállás (4) időeltolódás (1) impound rule (1) indycar (1) intermediate tracks (2) international speedway corporation (2) isc (2) jamie mcmurray (1) január (1) jeff gordon (5) jimmie johnson (8) joey logano (5) joe gibbs (2) juan pablo montoya (2) karácsony (1) kasey kahne (2) kedvenc (2) kentucky (1) kevin harvick (4) kobalt tools 400 (1) körrekord (4) kyle busch (5) kyle larson (1) lábtörés (1) las vegas (3) les richter (1) marcus ambrose (1) mark martin (2) martinsville (2) matt kenseth (5) mint a villám (2) moderálás (1) nascar (38) nationwide (1) north wilkesboro (1) off (4) out of the box (1) oválpálya (1) pack (1) pack racing (2) pályabemutató (4) pályahőmérséklet (1) pályák (2) penske (1) phoenix (1) pocono (1) pontrendszer (1) push-loose (1) realignment (2) reklámok (1) rekord (1) restrictor plate (3) richard petty (2) richard petty motorsports (1) riverside (1) road atlanta (1) road course (2) road course ringer (1) rockingham (1) roof flap (1) roush (1) roval (1) ryan newman (4) sérülés (3) short tracks (3) side drafting (1) single run (1) smi (2) speedway motorsports (2) speed tv (1) sprint kupa (2) sprint kupa autó (1) sprint unlimited (2) start and park (1) stratégia (2) stream (1) subway fresh fit 500 (1) sucker hole (2) superspeedways (1) szabadkártyás (1) szabályok (3) szezonzáró (1) szubjektív (5) taktika (1) talladega (2) tandem (2) technical alliance (1) tesztbeszámoló (7) teszttilalom (1) texas (3) tony stewart (3) top 10 (1) top 35 rule (1) trevor bayne (1) tri-oval (1) újdonságok (3) újraaszfaltozás (2) üzemanyag-stratégia (1) versenyzők (1) vonatozás (1) wild card (1) wild feed (1) winston million (1) wood brothers (1) yellow rule (1) Címkefelhő

Friss topikok

  • Atticvs: @robbob Szia, ne haragudj, ez a blog mondhatni a mélygarázsban porosodik egy jó ideje. :P Gondolom azóta már magad is rákerestél, de a COT a Car Of Tomorrow-t jelöli - ezzel a "futurisztikus" névv... (2014.11.20. 20:10) Egy komoly baleset margójára
  • Kordovaner: "Persze ez sem oldja meg pl. a cikázás problémáját, és el tudom képzelni, hogy előbb-utóbb itt is bevezetik az "egy irányváltás"-szabályt." Szerintem ez így ilyen formában megvalósíthatatlan s gyak... (2013.04.03. 19:20) Blokkolás
  • IamGlenQuagmire: Én csak hátradőlök, és élvezem a showt. Tony nyilatkozata a futam után mindent visz: "Joey csak egy kis gazdag kölyök, aki soha nem dolgozott életében... ... úgy dobta el azt a palackot, mint egy ki... (2013.03.30. 11:25) Ez nem játék, gyerekek!
  • Kordovaner: A 2000-es évek elején piszok jó versenyek voltak Thunder Valley-ben. Tele lökdösődéssel, feszültséggel, intenzitással. Nem úgy mint most :( (2013.03.23. 20:03) Ez meredek! (Bristol Motor Speedway)
  • BLori: Akkor egy kicsit félre értettem,felületesen olvastam :) Egyébként Logano is direkt csinálta a blokkolást,ha ott helyet hagy Hamlin elmegy,simán be is fért elé tehát nem volt mellette csak gyorsabb v... (2013.03.21. 21:44) Végre (2013 Food City 500 – Bristol)

Feedek

2013.01.03. 21:50 Atticvs

Pack racing és tandem - frissített

Ebben a bejegyzésben kivesézem ezeket a már említett, kifejezetten csak a NASCAR-ra jellemző jelenségeket. Az aktuális bajnok Brad Keselowski neve már most sokszor előkerült (fog még ezután is), de ezúttal is feljegyzem, mivel ő mondta még tavaly év elején, hogy a NASCAR-versenyzők viselkedése a vakmerő fenegyerekeké és a sakkjátékosoké között egyensúlyozik. A kevés előzéssel járó „libasoros” versenyeken, az utóbbi, a pack racing idején az előbbi dominál…

Kezdjük a hardcore fizikával, és ez ügyben bevallom őszintén, még a szokásosnál is jobban hagyatkozom az angol Wikipedia megfelelő oldalára, mivel olyan pontosnak találom a megfogalmazásmódját. Szóval kezdjük a fizikával: a pack racing egy olyan jelenség, ami akkor fordul elő, amikor az autók a légellenállásuk határán, nem pedig a tapadásuk határán (hanem azon belül) kanyarodnak. Utóbbi önmagában nem nagy ördöngősség: ezt tesszük akkor is, amikor nem a határon autózunk bármilyen kanyarban. Ám ekkor a légellenállásunk határán sem vagyunk (csak nem nyomjuk eléggé a gázt). Most tegyük fel, hogy valahogy odakerülünk - mondjuk úgy, hogy növeljük az autó menetszélnek kitett felületét a motorerőhöz képest, pl. egy feleolyan erős motor beszerelésével. Ekkor akárhogy tapossuk a pedált, lehet, hogy még annyival sem fogunk kanyarodni, mint az előbb, mert nincs elég motorerőnk gyorsabban átszelni a levegőt - elértük a légellenállásunk határát és még az előző esetnél is távolabb estünk a tapadásunk határától. A NASCAR-ban annyi a különbség, hogy nem a motorméret csökkentésével csökkentik a motorerőt, hanem felszerelik a már említett szűkítőket, és csökkentik az égéscellába jutó üzemanyag-levegő keverék mennyiségét. Ezért csak a szűkítős pályákon, Daytonában és a Talladegán, alakulhat ki pack racing, és ott is csak 1988, a mai szűkítők bevezetése óta. Ez rendben van, de a pack racinghez ugye még mindig kell a pack, vagyis a folyamatosan szélárnyékban autózó sok-sok kocsi. Egy nem-szűkítős pályán a szélárnyékban autózás csak ideiglenes jelenség lenne, mivel az eltérő tapadási határok melletti kanyarodások szétszednék a mezőnyt. De ott, ahol az egyenesek mellett a kanyarokban is csak a légellenállás számít a kettő közül, ott az egész körön semmi nem akadályozza, hogy valaki húzassa magát az előtte haladó mögött, ha alkalma nyílik rá. És mivel a versenyzők a rajtnál még szorosan együtt vannak, ezért az első kettő kivételével mindenki már az első pillanattól kezdve megkapja a szélárnyékot az előtte haladóról, és ki is alakul a boly. Értelemszerűen, ha a szélárnyékban autózó és a kisebb légellenállás miatt gyorsabb autó megelőzi a menetszelet felfogó éllovast, akkor az addigi éllovas ugyanezzel az eszközzel akármikor visszaelőzheti. Ez (is) biztosítja a boly egyben maradását.

Széteshet-e egyálttalán? Röviden: nem. Némileg kifejtve és most már Keselowski analógiájával: a kevés előzéssel járó versenyek esetében a fő hangsúly sosem a test-test elleni küzdelmeken és taktikákon van, hanem az okosan és/vagy szerencsésen kiszámított üzemanyag- és/vagy gumistratégiákon, ezért a sakkjátékosként definiált viselkedés. A pack racing más: az egész mezőny egyetlen farkas falkaként rohan előre, és sokszor előfordul, hogy több versenyző épp ugyanakkor szeretne a pályának ugyanazon a pontján tartózkodni, ami sok-sok gyáva nyúl játék kialakulásához vezet, amiben gondolhatják azt egyesek, hogy 320 km/h körül már igen nagy szükség van a vakmerőségre. A gyáva nyúl játék aránylag gyakran eredményez kölcsönösen kedvezőtlen kimenetelt – jelen esetben ütközést, elvégre a kevés hely miatt a legkisebb hiba is a legnagyobb tömegbalesetet (Big One) okozhatja. Ez ugyan szétszedheti a bolyt, de a szinte biztosan érkező sárga zászló tuti, hogy újra összerázza, az újrarajtnál meg kezdődhet minden elölről.

Két dologra érdemes még különösen vigyázniuk a pilótáknak pack racing esetén: az egyik a (dupla) sárga vonal szabály. A sárga vonal (2009 óta dupla sárga) a daytonai és a talladegai aszfaltcsík bal oldalát határolja, ami alatt szabálytalan dolog előzni. Ezt a szabályt 2001-ben vezették be, hogy elkerüljék az olyan baleseteket, amik abból származhattak, hogy versenyzők mindenáron balról, a belső ívről akartak előzni az egyenesben, amiért a pálya bal széle alatti aszfaltozott területre (apron) is lementek, majd túl későn, már a döntött részen akartak visszatérni a pályára, és elvesztették az uralmukat a kocsijuk felett. (Nem lett belőle baleset, de ez közel volt. 1:58-tól.) Azóta terjedt el az a jellegzetes látvány, hogy az éllovasok az egyeneseken is a pálya baloldalán vezetik a bolyt, tudván, hogy ezzel biztosan levédik a belső ívet a következő kanyarba. A másik, amire érdemes figyelni, az ún. „lyuk” (sucker hole), ami a sorok között van. Ha valaki idekerül, akkor a két sor közé beszoruló levegő miatti nagyobb légellenállás következtében pillanatok alatt tíz-húsz helyet veszíthet. Röviden ennyi, ez a pack racing. :)

…Ezt tette tönkre az ún. tandem versenyzés 2011-re. E szerint a videó szerint a dolog azután kezdődött, hogy Talladegát a 2006-os őszi futam előtt újraaszfaltozták. Ezt követően a versenyzők egyre többször próbálkoztak a következővel: behúzatták magukat valaki mögé, mint a bolyban, de nem simán mögötte maradtak, vagy előztek, hanem elkezdték tolni a másikat maguk előtt végig a pályán, imigyen valóban minimalizálva a légellenállásukat, az ebből eredő összes tempóelőnyt kihasználva. Mindezt pedig anélkül, hogy megelőzték volna a másikat és kiszolgáltatott helyzetbe kerültek volna. (Előzni, vagy akár csak szerepet cserélni ráértek később. A végén kell elöl lenni, ugyebár.) Ez a kétautós tandem. Csak azután lehetett csinálni, miután az újraaszfaltozás következtében a Talladega felülete tükörsima lett, korábban az autók nem voltak elég stabilak hozzá a kanyarokban. Daytona eleinte szintén túl huplis volt hozzá (0:58-1:09 pl.). A botrány akkor tört ki, amikor 2011-re Daytonát is újraaszfaltozták, és ott is elindult a műsor. 2012-re a „ronda” versenyek miatti általános közfelháborodásra reagálva a NASCAR csökkentette az elülső légbeömlők méretét, ami miatt a tandemet egy-két körnél tovább nem lehetett alkalmazni anélkül, hogy fel ne forrt volna a motor.

„The pack is back!”, ahogy a korai 2012-es híradások szóltak, de valójában többről volt szó: az utolsó két körre, amikor már senki nem figyelt egyetlen hőmérsékletmérőre sem, a tandem jellemzően visszatért, ha voltak partnerek hozzá – és a mix fantasztikus fogadtatásra talált a NASCAR-rajongók körében. Idén jönnek a hatodik generációs kocsik (Gen-6, erről legközelebb), és az egyik fő kérdés Daytona előtt az, hogy vajon milyen lesz a show: mivel a szűkítő marad, ezért csak az a vitatéma, hogy boly, vagy tandem lesz, esetleg mindkettő. A január 10-12-ei daytonai tesztet követően mindenesetre szerintem okosabbak leszünk…

3 komment

Címkék: egyéb nascar tandem daytona 2013 talladega pack racing restrictor plate big one yellow rule sucker hole újraaszfaltozás


A bejegyzés trackback címe:

https://dontottkanyar.blog.hu/api/trackback/id/tr84996810

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Atticvs 2013.01.04. 12:00:06

Bocsánat az utólagos módosításokért, a jövőben igyekszem nem erőltetni a fizikát. :)

Atticvs 2013.01.04. 23:22:22

@convar: Áh, a fél bejegyzést. Az első felét. Eleve szokatlanul nehezen született meg még tegnap, aztán ma újraolvastam, és nem voltam vele elégedett. Pontatlan volt. Még most is az egy kicsit, de ennyi már elmegy.

Alapvetően a pack racing jellemzését amúgy.

Még egyszer elnézést.
süti beállítások módosítása