HTML

Döntött kanyar

Szubjektív vélemények a NASCAR-ról egy zöldfülű, de lelkes rajongó tollából.

Facebook

Címkék

1961 (1) 1969 (1) 1990 (1) 1992 (1) 1996 (1) 2001 (1) 2007 (1) 2010 (1) 2011 (1) 2012 (4) 2013 (31) 2014 (1) aero csomag (1) austin dillon (2) auto club 400 (1) beállítások (7) big one (4) biztonság (2) blog (4) blokkolás (1) boxstratégia (1) brad keselowski (7) brands hatch (1) brian vickers (2) bristol (4) bruton smith (2) btcc (1) buck baker (1) budweiser duel (3) bump (5) büntetés (1) car of tomorrow (2) célfotó (2) charlotte (1) chase (4) cookie cutter tracks (1) csapatok (1) dale earnhardt (2) dale earnhardt jr (7) danica patrick (4) dan gurney (1) darlington (2) daytona (9) daytona 500 (7) daytona beach (1) denny hamlin (6) dőlésszög (1) döntött kanyar (1) drive4copd 300 (1) drivers (1) earnhardt ganassi racing (1) egyéb (20) előzetes (2) első bejegyzés (1) erősorrend (1) esélylatolgatás (1) facebook (1) fernando alonso (1) fiókcsapat (1) fontana (3) food city 500 (1) forma 1 (2) francis ferko (1) fuel mileage (1) futambeszámoló (7) gen 6 (6) greg biffle (1) gumistratégia (1) hangulat (1) hendrick (2) homestead (1) how to (1) hozzáállás (4) időeltolódás (1) impound rule (1) indycar (1) intermediate tracks (2) international speedway corporation (2) isc (2) jamie mcmurray (1) január (1) jeff gordon (5) jimmie johnson (8) joey logano (5) joe gibbs (2) juan pablo montoya (2) karácsony (1) kasey kahne (2) kedvenc (2) kentucky (1) kevin harvick (4) kobalt tools 400 (1) körrekord (4) kyle busch (5) kyle larson (1) lábtörés (1) las vegas (3) les richter (1) marcus ambrose (1) mark martin (2) martinsville (2) matt kenseth (5) mint a villám (2) moderálás (1) nascar (38) nationwide (1) north wilkesboro (1) off (4) out of the box (1) oválpálya (1) pack (1) pack racing (2) pályabemutató (4) pályahőmérséklet (1) pályák (2) penske (1) phoenix (1) pocono (1) pontrendszer (1) push-loose (1) realignment (2) reklámok (1) rekord (1) restrictor plate (3) richard petty (2) richard petty motorsports (1) riverside (1) road atlanta (1) road course (2) road course ringer (1) rockingham (1) roof flap (1) roush (1) roval (1) ryan newman (4) sérülés (3) short tracks (3) side drafting (1) single run (1) smi (2) speedway motorsports (2) speed tv (1) sprint kupa (2) sprint kupa autó (1) sprint unlimited (2) start and park (1) stratégia (2) stream (1) subway fresh fit 500 (1) sucker hole (2) superspeedways (1) szabadkártyás (1) szabályok (3) szezonzáró (1) szubjektív (5) taktika (1) talladega (2) tandem (2) technical alliance (1) tesztbeszámoló (7) teszttilalom (1) texas (3) tony stewart (3) top 10 (1) top 35 rule (1) trevor bayne (1) tri-oval (1) újdonságok (3) újraaszfaltozás (2) üzemanyag-stratégia (1) versenyzők (1) vonatozás (1) wild card (1) wild feed (1) winston million (1) wood brothers (1) yellow rule (1) Címkefelhő

Friss topikok

  • Atticvs: @robbob Szia, ne haragudj, ez a blog mondhatni a mélygarázsban porosodik egy jó ideje. :P Gondolom azóta már magad is rákerestél, de a COT a Car Of Tomorrow-t jelöli - ezzel a "futurisztikus" névv... (2014.11.20. 20:10) Egy komoly baleset margójára
  • Kordovaner: "Persze ez sem oldja meg pl. a cikázás problémáját, és el tudom képzelni, hogy előbb-utóbb itt is bevezetik az "egy irányváltás"-szabályt." Szerintem ez így ilyen formában megvalósíthatatlan s gyak... (2013.04.03. 19:20) Blokkolás
  • IamGlenQuagmire: Én csak hátradőlök, és élvezem a showt. Tony nyilatkozata a futam után mindent visz: "Joey csak egy kis gazdag kölyök, aki soha nem dolgozott életében... ... úgy dobta el azt a palackot, mint egy ki... (2013.03.30. 11:25) Ez nem játék, gyerekek!
  • Kordovaner: A 2000-es évek elején piszok jó versenyek voltak Thunder Valley-ben. Tele lökdösődéssel, feszültséggel, intenzitással. Nem úgy mint most :( (2013.03.23. 20:03) Ez meredek! (Bristol Motor Speedway)
  • BLori: Akkor egy kicsit félre értettem,felületesen olvastam :) Egyébként Logano is direkt csinálta a blokkolást,ha ott helyet hagy Hamlin elmegy,simán be is fért elé tehát nem volt mellette csak gyorsabb v... (2013.03.21. 21:44) Végre (2013 Food City 500 – Bristol)

Feedek

2013.01.07. 22:41 Atticvs

A NASCAR őshazája (Daytona Intl Speedway)

Néhány nap múlva feldübörögnek az új hatodik generációs kocsik az évadnyitó Daytona 500 előtti utolsó szűkítős pályán rendezett teszten Daytonában. Nem volt kérdés hát, hogy az elsőként bemutatkozó állandó rovatom, a Pályabemutató első bejegyzése erről a pályáról szóljon.

Az amerikai versenypályák közül kevés roskadozik nagyobb történelem súlya alatt, mint Daytona. Csak Martinsville-ben (1948), Darlingtonban (1950) és Richmondban (1953) versenyez régebb óta a mezőny, mint itt. Daytonában egy rakat kategória megfordul, köztük néhány igazán nagy presztízsű eseménnyel, mint például a daytonai 24 órás sportautó-verseny (jan 26-27.!), de a hely alapvetően a NASCAR-hoz kötődik – és mesébe illő története van.

…Amit részletesen meg lehet találni máshol, viszont a legérdekesebb dolgokat érdemesnek tartom kiemelni. Daytona Beach-en, a tengerparton már 1936 óta tartottak versenyeket. A versenyzők két mérföldet haladtak délnek az A1A úton, majd a déli kanyarnál lefordultak balra, a homokra, és visszatértek az északi kanyarhoz – utóbbi könnyen felismerhető, mert egy aszfaltra festett célvonal jelzi a helyét. A NASCAR atyja, Bill France, 1953-ben kezdte el szervezni egy új, állandó pálya megépítését. Amellett, hogy megtartsa az ovál alakot, egy cél vezérelte: olyan meredeken döntött kanyarokat akart, amennyire csak lehetséges a minél nagyobb sebességek és annak érdekében, hogy a nézők a pálya minél nagyobb részét belássák. A vadonatúj tri-oval elképzelés pedig azt a célt szolgálta, hogy a nézők ezt minél könnyebben tegyék: a tri-oval miatt kisebb fejmozdulattal is nyomon követhetőek a célegyenesben a kocsik, amiket a nézők maguk is kevésbé takarnak ki egymás elől. Na, így született meg a 31°-os kanyardőlés-szög, amivel a pálya egészen a Talladega 1969-es átadásáig valóban a világ leggyorsabb versenypályája lett. A nézők pedig máig egyedülálló módon legalább 90%-át belátják a pályának bárhonnan. Az első versenyt 1959-ben rendezték meg.

Azokat az oválpálya-konfigurációkat, amelyek az oválok belsejében (vagy régen Phoenix esetében a külsején) az oválhoz csatlakozó road course-szekció(k) hozzáadásával alakíthatóak ki, roválnak hívják. Daytona végül egy sportautó-konfigurációval együtt épült meg, amit 1984-ben és ’85-ben kicsit módosítottak – ’85-ben építették meg a sikánt a 3-as kanyar előtt. 2005-ben megépült egy motorverseny-pálya is, ami részben a sportautó-pályát használja. A kivilágítást meglepően régen, már 1998-ban felszerelték.

A tri-oval konfigurációt nem módosították 1959 óta, viszont kétszer is újraaszfaltozták, először 1978-ban, majd nemrég 2010-ben. Utóbbi azért beállítás szempontjából mégis sok mindent megváltoztatott. Előtte Daytona – pont a nagyon régi aszfaltja miatt – híresen huplis volt, erről már videót is belinkeltem nemrég. Emiatt a csapatok kénytelenek voltak a legkeményebb első rugókat használni, hogy a splitter ne érjen le a földre – és így ne szűnjön meg hirtelen az ilyen szupergyors pályán oly fontos aerodinamikai leszorítóerő nagy része. Emellé nagyon puha lengéscsillapítók társultak. Az újraaszfaltozás után a pálya felülete – khm… talán Montoya tavalyi akciójának helyét leszámítva :D – tükörsima lett, ami épp ellenkező, és a szintén nemrég újraaszfaltozott Degához hasonló beállításokat igényel: puha első rugók, hogy a splitter olyan közel legyen a talajhoz, amennyire csak lehetséges. Emellé – mivel nincs hupli és nem kellenek – kemény lengéscsillapítókat tesznek fel. Nem nehéz kitalálni, hogy a kocsik gyorsultak emiatt.

1988, a szűkítők bevezetése óta egy kör a pályán egy Sprint Kupa-kocsival gyakorlatilag végig padlógázas. De régi versenyeket visszanézve szerintem – gondolom tök más beállítással, mint manapság – már évekkel korábban szintén az volt. (Hallgasd a fedélzeti kameranézetben a motorhangot 43:14-től.)

Ami a versenyzőket illeti, róluk még nem nagyon volt szó itt a blogon, úgyhogy erős a késztetés, hogy ne kezdjek el sztorizgatni. Ráadásul Daytonával kapcsolatban pont a NASCAR vitán felül két legnagyszerűbb alakja érdemelne említést. (Akik mint ilyenek természetesen a későbbiekben mindketten kapnak majd egy saját bejegyzést.) Viszont ha már Daytona, akkor legalább az egyiküket egészen egyszerűen nem lehet kihagyni. Dale Earnhardtról van szó.

Dale Earnhardtnak különleges kapcsolata volt Daytonával. Először ezért. (Egyszerűen nem tudom lelőni a poént, aki még nem látta, az lepődjön csak meg, aki meg igen, az meg úgyis sejti, hogy mi nyílik meg az új lapon. :D) Ezt követően meg azért, mert hiába volt valami emberfelettien jó bolyban és nyerte agyon magát a többi szűkítős versenyen, hiába nyert hét (!) bajnokságot, a Nagy Amerikai Autóversenyt, a Daytona 500-at sehogy sem tudta behúzni. 1998-ban, húsz (!) évnyi sikertelen próbálkozást követően végre-valahára megtört a jég, és valódi népünnepély kerekedett. De nem lett happy end a vége: három évvel később Dale Earnhardt váratlanul életét vesztette a 2001-es Daytona 500 utolsó körének utolsó kanyarjában. Mindmáig ő az utolsó versenyző a kupában, akit az autójában ért utol a halál. 

4 komment

Címkék: 2001 1990 2010 daytona pályabemutató daytona 500 daytona beach tri-oval roval dale earnhardt


A bejegyzés trackback címe:

https://dontottkanyar.blog.hu/api/trackback/id/tr395004330

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

convar · http://docs.google.com/document/d/1C9jtT9NLDNv_80m_U9Pv5X_LwJb3bFUqhOMhafMalGg/ 2013.01.08. 10:41:38

"Csak Martinsville-ben (1948), Darlingtonban (1950) és Richmondban (1953) versenyez régebb óta a mezőny, mint itt."

Hmmm ez érdekes. Nem is gondoltam volna hogy nem Daytona a legrégebbi nascar pálya :)

"Na, így született meg a 31°-os kanyardőlés-szög, amivel a pálya egészen a Talladega 1969-es átadásáig valóban a világ leggyorsabb versenypályája lett."

Bár erre a címre a Monza oval is esélyes volt nem? Legalábbis amíg használták.

Am mi történt Earnhardttal azon a 90es versenyen? (nekem nem derült ki a videóból angultudás hiányában) Kifogyott a benyája?

Atticvs 2013.01.08. 11:26:45

Hát szoros volt a dolog. Két fantasztikus, eredeti 1959-es forrást találtam ezügyben, bár angolul vannak, szóval akkor inkább másoknak lesz ez érdekes:

sportsillustrated.cnn.com/vault/article/magazine/MAG1070190/2/index.htm

Ez a daytonai pálya legelső pályaismertetője 1959 februárjából. Megemlíti, hogy az akkori Indy-kocsik 177 mph-s átlagot értek el 1958-ban a monzai oválon. Utal a később, 1959 áprilisában Daytonában rendezendő első Indy-típusú versenyre is.

http://i.ebayimg.com/t/RARE-DAYTONA-FIVE-HUNDRED-SPEEDWAY-1959-USAC-RACE-SCHEDULE-AJ-FOYT-FIREBALL-/00/s/MTA2NlgxNjAw/$(KGrHqN,!iEE+60HcI,hBQRiWy)(tg~~60_57.JPG

Ez az április Indy-futam időmérőjének az eredménye. A legjobb kör "csak" 173 mph-s, szóval ez alapján a monzai ovál - épphogy.

Viszont Monzában ritkán rendeztek olyan versenyt, ami pusztán az oválon zajlott, a teljes 10 km-es kör meg tuti, hogy lassabb volt. A NASCAR-ban mindenesetre Daytona volt a leggyorsabb.

Ami Earnhardtot illeti, nem, jobb hátsó defekt. :D Szeegény, elképesztően durva lehetett.

Atticvs 2013.01.08. 13:10:58

Na jó, az utóbbi kettő nem érv. Maradjunk annyiban, hogy a fenti két forrás alapján épphogy nem a leggyorsabb, viszont szerintem 3-4 mph-s különbséget kb. az időjárás is okozhat, szóval gyakorlatilag ugyanolyan gyorsak voltak.

convar · http://docs.google.com/document/d/1C9jtT9NLDNv_80m_U9Pv5X_LwJb3bFUqhOMhafMalGg/ 2013.01.10. 13:49:46

@Atticvs: egyetértek. Ilyenkor elég az is hogy mondjuk Monzában hidegebb volt --> kisebb térfogatú levegőből többet tud beszívni a motor --> ezzel együtt több oxigént is --> jobb égés --> jobb motor hatásfok --> nagyobb sebesség :)

Annak idején az MZ-m is mindig novemberben, kora reggel volt a leggyorsabb :)))
süti beállítások módosítása