HTML

Döntött kanyar

Szubjektív vélemények a NASCAR-ról egy zöldfülű, de lelkes rajongó tollából.

Facebook

Címkék

1961 (1) 1969 (1) 1990 (1) 1992 (1) 1996 (1) 2001 (1) 2007 (1) 2010 (1) 2011 (1) 2012 (4) 2013 (31) 2014 (1) aero csomag (1) austin dillon (2) auto club 400 (1) beállítások (7) big one (4) biztonság (2) blog (4) blokkolás (1) boxstratégia (1) brad keselowski (7) brands hatch (1) brian vickers (2) bristol (4) bruton smith (2) btcc (1) buck baker (1) budweiser duel (3) bump (5) büntetés (1) car of tomorrow (2) célfotó (2) charlotte (1) chase (4) cookie cutter tracks (1) csapatok (1) dale earnhardt (2) dale earnhardt jr (7) danica patrick (4) dan gurney (1) darlington (2) daytona (9) daytona 500 (7) daytona beach (1) denny hamlin (6) dőlésszög (1) döntött kanyar (1) drive4copd 300 (1) drivers (1) earnhardt ganassi racing (1) egyéb (20) előzetes (2) első bejegyzés (1) erősorrend (1) esélylatolgatás (1) facebook (1) fernando alonso (1) fiókcsapat (1) fontana (3) food city 500 (1) forma 1 (2) francis ferko (1) fuel mileage (1) futambeszámoló (7) gen 6 (6) greg biffle (1) gumistratégia (1) hangulat (1) hendrick (2) homestead (1) how to (1) hozzáállás (4) időeltolódás (1) impound rule (1) indycar (1) intermediate tracks (2) international speedway corporation (2) isc (2) jamie mcmurray (1) január (1) jeff gordon (5) jimmie johnson (8) joey logano (5) joe gibbs (2) juan pablo montoya (2) karácsony (1) kasey kahne (2) kedvenc (2) kentucky (1) kevin harvick (4) kobalt tools 400 (1) körrekord (4) kyle busch (5) kyle larson (1) lábtörés (1) las vegas (3) les richter (1) marcus ambrose (1) mark martin (2) martinsville (2) matt kenseth (5) mint a villám (2) moderálás (1) nascar (38) nationwide (1) north wilkesboro (1) off (4) out of the box (1) oválpálya (1) pack (1) pack racing (2) pályabemutató (4) pályahőmérséklet (1) pályák (2) penske (1) phoenix (1) pocono (1) pontrendszer (1) push-loose (1) realignment (2) reklámok (1) rekord (1) restrictor plate (3) richard petty (2) richard petty motorsports (1) riverside (1) road atlanta (1) road course (2) road course ringer (1) rockingham (1) roof flap (1) roush (1) roval (1) ryan newman (4) sérülés (3) short tracks (3) side drafting (1) single run (1) smi (2) speedway motorsports (2) speed tv (1) sprint kupa (2) sprint kupa autó (1) sprint unlimited (2) start and park (1) stratégia (2) stream (1) subway fresh fit 500 (1) sucker hole (2) superspeedways (1) szabadkártyás (1) szabályok (3) szezonzáró (1) szubjektív (5) taktika (1) talladega (2) tandem (2) technical alliance (1) tesztbeszámoló (7) teszttilalom (1) texas (3) tony stewart (3) top 10 (1) top 35 rule (1) trevor bayne (1) tri-oval (1) újdonságok (3) újraaszfaltozás (2) üzemanyag-stratégia (1) versenyzők (1) vonatozás (1) wild card (1) wild feed (1) winston million (1) wood brothers (1) yellow rule (1) Címkefelhő

Friss topikok

  • Atticvs: @robbob Szia, ne haragudj, ez a blog mondhatni a mélygarázsban porosodik egy jó ideje. :P Gondolom azóta már magad is rákerestél, de a COT a Car Of Tomorrow-t jelöli - ezzel a "futurisztikus" névv... (2014.11.20. 20:10) Egy komoly baleset margójára
  • Kordovaner: "Persze ez sem oldja meg pl. a cikázás problémáját, és el tudom képzelni, hogy előbb-utóbb itt is bevezetik az "egy irányváltás"-szabályt." Szerintem ez így ilyen formában megvalósíthatatlan s gyak... (2013.04.03. 19:20) Blokkolás
  • IamGlenQuagmire: Én csak hátradőlök, és élvezem a showt. Tony nyilatkozata a futam után mindent visz: "Joey csak egy kis gazdag kölyök, aki soha nem dolgozott életében... ... úgy dobta el azt a palackot, mint egy ki... (2013.03.30. 11:25) Ez nem játék, gyerekek!
  • Kordovaner: A 2000-es évek elején piszok jó versenyek voltak Thunder Valley-ben. Tele lökdösődéssel, feszültséggel, intenzitással. Nem úgy mint most :( (2013.03.23. 20:03) Ez meredek! (Bristol Motor Speedway)
  • BLori: Akkor egy kicsit félre értettem,felületesen olvastam :) Egyébként Logano is direkt csinálta a blokkolást,ha ott helyet hagy Hamlin elmegy,simán be is fért elé tehát nem volt mellette csak gyorsabb v... (2013.03.21. 21:44) Végre (2013 Food City 500 – Bristol)

Feedek

2013.01.19. 14:00 Atticvs

Lökd meg a felvezető autót! (Stratégia)

„…Mert a többinek már mindnek nekimentél…” A jó hangulat érdekében megint a Mint a villámból idéztem, és megint a csapatfőnök Tom Cruise-nak címzett „taktikai” tanácsát tolmácsoltam. :) Talán nem a legcélravezetőbb taktikai utasítás, amit egy csapatfőnök adhat, de ha nem is a felvezető autót, a versenytársakat megcélzó lökés például „belefér a versenybe.” Az alábbiakban ez, valamint jó pár kifinomultabb stratégia is kivesézésre kerül.

Valószínűleg ez lesz az utolsó „alapozó” bejegyzés a blogon a versenyprocedúra, a pontrendszer, a pályák, a pack racing és a beállítások részletezését követően. Már a kezdetektől fogva így tűnt a leglogikusabbnak, mivel azt a mennyiségű szakzsargont, amit ebben a vélhetően ismét szuperhosszú bejegyzésben a kedves Olvasó a nyakába kap, szerintem nemigen lehet megérteni a fentiek ismerete nélkül. Ha pedig egy laikus idetéved, szerintem megint elcsodálkozik, hogy milyen meglepően összetett dolog ez a NASCAR…

Az alábbiakban mind a boxban, mind a pályán alkalmazott stratégiákat érinteni fogom. Előbbi során kerül meghatározásra a boxstratégia. A NASCAR-ban mind a tankolás, mind a gumicsere megengedett, ezért a boxstratégia két fő pillére az üzemanyag-stratégia és a gumistratégia. Jellegzetességüket főként a más sorozatokhoz képest gyakoribb sárga zászlós periódusok adják. Ami az üzemanyag-stratégiát illeti, elsősorban a sok sárga okozza azt, hogy általában nem igazán célravezető csak egyszerűen régi F1-módihoz hasonlóan feldarabolni a versenytávot az egy tankkal megtehető körök (pit window) alapján. A verseny vége felé gyakran nem egyértelmű, hogy az a helyes döntés, ha a csapat beiktat még egy kiállást, vagy ha lassítanak és csökkentik az üzemanyag-fogyasztást (fuel mileage). A döntést nehezíti, hogy a NASCAR szándékosan nem enged precíz üzemanyagszint-mérőket használni a kocsikban (csak nyomásmérőket), vagyis nehéz pontosan kalkulálni. Ha elszámolják, akkor 1-2 körrel a vége előtt a versenyző kénytelen bejönni 1-2 liter benzinért (splash-and-go) és ugrott a futam. Ha mindez nem lenne, elég, akkor ott a G-W-C-szabály is: egyesek számolhatnak green-white-checkereddel, mások nem.

A sok sárga a gumistratégiákat is megbolondítja. Az alapvető gumikérdés az, hogy a kiálláskor 4, 2, esetleg 0 gumit cseréljenek a szerelők (a 2 oválspecialitás, és a csak jobboldali gumicserére utal). Értelemszerűen azért éri meg kevesebbet cserélni, mert így a kiállás rövidebb ideig tart, és pozíciót lehet vele nyerni a pályán. Viszont mivel a következő etapra összességében lelassítja a versenyzőt, ezért nem feltétlenül kifizetődő húzás – kivéve, ha nem sokkal később jön a sárga! Elképzelhető, hogy anélkül is megéri, pusztán azért, mert a csapat infót szerez arról, hogy mennyivel lassabb a két új kerekes etap a négyesnél – hogy aztán a verseny végén meghúzhassa élesben is, ha úgy ítéli meg, hogy alkalmas az eszköz a pozíciószerzésre. Persze eleve kérdés lehet az is, hogy mikor legyen esedékes a kiállás: ha általánosságban a pit window a korlátozó feltétel, de egy csapat mégis korábban áll ki kifejezetten kerékcsere céljából, akkor azt short pittingnek nevezzük. Célja az új gumikon annyit hozni a riválison, hogy az a kiállása után mögé jöjjön vissza. A short pitelő rimánkodni fog, hogy ne legyen sárga a saját és a rivális kiállása közt. A verseny végi boxstratégia egészen speciális eset, versenytáv végéhez közeli sárga zászló esetén kerül elő: egy játék, amelyben a vezető versenyző lép először – cserél (s ha igen, mennyit), vagy kinn marad. A közvetlen ellenfelei – ha úgy érzik, hogy a pályán nem tudják megverni – máshogy fognak dönteni. Ha a vezető kinn marad, akkor remélni fogja, hogy páran követik a példáját, akik puffert képeznek majd a kiállókkal szemben. Ha cserél, reméli, hogy minél többen cserélnek.

Az, hogy melyik stratégia a fontosabb, azt az dönti el, hogy az adott pályán mi a korlátozó feltétel. Ha a pit window, akkor az üzemanyag-, ha a gumikopás, akkor a gumistratégia számít. Napjaink tendenciája, hogy az utóbbi veszít a súlyából az egyre kevésbé kopó Goodyeareknek köszönhetően. Tavaly a gumi gyakorlatilag csak Sonomában (hátsó) és talán a Road Americán (első?) – két road course-on – volt korlátozó tényező. Már emiatt is reflektorfénybe kerülne az üzemanyag-stratégia, de van itt még valami: egyre csökken a sárga zászlós periódusok száma (tényleg jó kisfiúkká válnának a versenyzők?! :D). Ez utóbbi az üzemanyag-stratégiákon belül is kiemeli a fuel mileage fontosságát: manapság szó szerint aranyat ér, ha valaki a többieknél ügyesebben tud üzemanyagot spórolni.

A stratégia harmadik lényeges pillére a beállítások módosítása a boxkiállások alkalmával. Guminyomás, légbeömlő, átlós stabilizátor, Panhard-rúd – a leggyakrabban ezeket módosítják. Guminyomás értelemszerű, a légbeömlő méretét nagy fekete ragasztószalagokkal lehet csökkenteni, az átlós stabilizátort és a Panhard-rudat pedig a kocsik „csomagtartóján” található három lyukon át változtatják a szerelők. Ha semmi nem segít, akkor a rugótartó gumik mennyiségét is variálhatják, ezen kívül még a fékerőegyensúly módosítható a pilótafülkéből. A cél vagy egy semlegesen, vagy a versenyző óhajának megfelelően alul-, vagy túlkormányzott beállítás megtartása, vagy megtalálása. Azt is szokták mondani, hogy a csapatok „kergetik a pályát” – a pálya- és levegőhőmérséklet változása (a legmarkánsabban a napos-árnyékos részeknél a kora esti futamok esetében), valamint a gumizódás folyamatosan változtatják a körülményeket, amiket a beállításoknak is le kell követniük, ha a csapatok meg akarják őrizni, vagy találni a jó beállítást.

A fentieken túl még pár másik tényező is alakíthatja a boxstratégiát. A pályán elfoglalt pozíció fontossága, ami attól függ, hogy milyen nehéz előzni az adott pályán, növelheti, vagy csökkentheti a csapatok agresszivitását, már ami a boxstratégiákat illeti. A vezető helyen megtett körért járó bónuszpont szintén kialakíthat egy sajátos stratégiát, ahol a cél az, hogy legalább egy körre az élre kerüljön a versenyző – vagy épp annak megakadályozása, hogy egy rivális odakerüljön. Mivel általában csak a boxok fele van a célvonal után, ezért – folytatva a korábban érintett idevonatkozó taktikát – célszerű lehet a különlegesen jó boxok elfoglalása után a boxkijárathoz minél közelebb esőket választani a sorra kerülő csapatoknak. Szintén a boxtaktikát érintő érdekesség a boxba való behajtás – Keselowski lepte meg a társaságot az egyik futamon tavaly azzal, hogy a végletekig kicentizte a sebességhatárra való lelassítást, és állóra fékezett, szétroncsolt gumikkal érkezve a boxutcába, számos riválisát sikerült megelőznie. A boxmunka leírhatatlanul fontos. Egy splash-and-go 2-3, egy csak jobboldali csere 7-8, egy teljes csere 13-14 másodpercig tart manapság, de elég nagy a szórás kiállásról-kiállásra. A szerelők rengeteget gyakorolják a kiállásokat a Charlotte-i gyárakban. Road course-okon és a rövid pályákon általában elég két-három kiállás egy versenyen, az ennél hosszabb oválokon a négy-hat kiállásos boxtaktika a leggyakoribb.

Végül pár szót a pályán alkalmazott taktikákról. A leggyakrabban azt kell eldönteniük a versenyzőknek, hogy egy kanyart a felső, vagy az alsó sávban vesznek be – feltéve, hogy elég jól tapad a pálya az előbbihez is. Az alsó ugye rövidebb, de a felsőnek megvan az az előnye, hogy a kijáratnál van rajta egy kis lejtő, ahogy a kanyar dőlésszöge fokozatosan csökken, ezen kívül nagyobb a sugara is. Mindkettő növeli a sebességet a kanyarban és a kanyart követő egyenesben. Ezért látni sokszor egy-két körön át is egymás mellett autózó versenyzőket bizonyos pályákon. Beállítás-, vezetéstechnika- és pályafelület-függő, hogy melyik versenyző melyik sávban megy jobban. A másik „taktika” a már említett lökés (bump). Főleg a bullringek, vagy a road course-ok lassú kanyarjaiban használatos (megtűrt). Egyszerű: pici lökés hátulról féktávon, ami miatt az elöl haladó szélesen veszi a kanyart, te meg elslisszolsz a belső íven. Érthető módon igencsak forró hangulatot eredményezhet. A harmadik taktika a szélárnyék. Ez a szűkítős pályákon létfontosságú, de máshol is hasznos pusztán a szélárnyékban elérhető alacsonyabb fogyasztás miatt. A versenyzők mindig mindenhol keresik. A szűkítős pályák megint egészen sajátosak. Ott – általában csapatszinten – eldöntik azt is, hogy a versenyző a futam során a boly melyik részén akar autózni. A legjobb persze elől: te vezetsz és nagyon valószínű, hogy kimaradsz a Big One-ból. Ha mégsem férsz oda, mert nem elég jó a kocsid, vagy sokan pályáznak a hely(ek)re, akkor a második legjobb megoldás hátul. Ekkor ugyan egy rakat munka vár majd rád a futam végén, de legalább több időd lesz elkerülni a Big One-t, mintha a boly közepén autóznál.

Ennyi, hamarosan írok a megkurtított Charlotte-i tesztről is.

17 komment

Címkék: egyéb stratégia taktika nascar bump gumistratégia üzemanyag-stratégia boxstratégia fuel mileage mint a villám


A bejegyzés trackback címe:

https://dontottkanyar.blog.hu/api/trackback/id/tr525027078

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kordovaner 2013.01.19. 22:02:31

A címről jut eszembe:
www.youtube.com/watch?v=ktyKgTuBn4g

Klasszikus ;-)

Én a szűkítő helyett inkább az eredeti restrictor plate kifejezést használnám. Ha már a tömegkarambolnál a big one-t használod :-)

Atticvs 2013.01.19. 22:45:06

@Kordovaner: :D :D Ez hatalmas!

Ne is mondd, meg vagyok lőve a fordításokkal. Bejegyzésről-bejegyzésre újabb és újabb szakszavak jönnek elő, és igazi "cselendzs" megtalálni a megfelelő szót rájuk.

Hüvelykujjszabály szerint igyekszem mindig a magyar megfelelőt használni, ha lehet, azaz ha nem félrevezető, mint például a road course-épített pálya esetében - a Big One kivétel lett, de nem tudnám megmondani, hogy miért, nem lenne félreérthető a tömegbaleset sem.

tommy20 2013.01.19. 23:10:44

Nem tudom ki hogy van vele én azért sajnálom hogy nem lesz tandemezés.Azt nyilatkozták páran hogy az autók orrának különbözősége miatt nem a legjobb és veszélyes.

Atticvs 2013.01.19. 23:25:56

@tommy20: Hát igen, elég veszélyesnek tűnik, ha egyszer az elől haladó pöccintésre megpörög. :/

Ha mégis sokszor megpróbálnák, akkor lehet, hogy tömegbaleset tömegbalesetet követne - hogy most már a magyar kifejezésnél maradjak. :)

Jeff Burton amúgy azt mondta a daytonai teszten, hogy valójában az a baj, hogy a kocsik orra "hegyesebb" lett, a tandemezésnél kocsik kisebb felületen érintkeznek egymáshoz, és ez okozza az elöl haladó instabilitását. A hátul haladó minden többletenergiát ezen a kisebb felületen akar átadni, ami ha nem közel középen, vagy a megfelelő helyen van, akkor már löki is ki az elől állót.

Neki ugye Chevy-je van, Juniornak is (aki a daytonai tömegbalesetet okozta), de a toyotások azért eltandemeztek az egyik nap - lehet, hogy a Toyota tud tolni, a Chevy meg nem?

tommy20 2013.01.20. 17:20:27

Kíváncsi leszek mert egyenlőre úgy néz ki hogy a toyoták ennyivel előnyben lesznek. A fordokkal nem tudom mi van de az elejüket elnézve szerintem tudnak tolni de majd elválik.

convar · http://docs.google.com/document/d/1C9jtT9NLDNv_80m_U9Pv5X_LwJb3bFUqhOMhafMalGg/ 2013.01.24. 19:05:59

"A döntést nehezíti, hogy a NASCAR szándékosan nem enged precíz üzemanyagszint-mérőket használni a kocsikban, vagyis nehéz pontosan kalkulálni. Ha elszámolják, akkor 1-2 körrel a vége előtt a versenyző kénytelen bejönni 1-2 liter benzinért (splash-and-go) és ugrott a futam."

Ez mondjuk már genyóság.

"Tavaly a gumi gyakorlatilag csak Sonomában (hátsó) és talán a Road Americán (első?) – két road course-on – volt korlátozó tényező."

Meg Texasban nem?

Atticvs 2013.01.24. 22:32:57

@convar: De, persze - valójában valamennyire mindenhol számít, csak nem az határozza meg a boxtaktikát. Sonomában pl. látványosan az határozta meg.

Kordovaner 2013.02.08. 09:12:00

@tommy20:

Kövezzetek meg, de én is sajnálom. A 2011-es Restrictor plate-es versenyek hihetetlenül izgalmasak voltak. Olyan emberek is vezettek pár kört a tandemnek köszönhetően mint Joe Nemechek. Tényleg a szó szoros értelmében bárki nyerhetett volna. Csak jókor jó időben jó helyen kellett lenned. 2012-ben pedig libasorban mentek az első boxkiállásig. Halál unalom volt. Elég csak ránézni a statisztikákra, hogy 2011-ben egy futamon hányszor cserélt gazdát az első hely, s ez mennyire csökkent le 2012-re.

A 2013-as gen. 6 versenyautóknál óriási balhé törne ki, ha kiderülne, hogy x márkánál működik a draft, a többinél pedig nem. Szerintem nem kell részletezni, hogy mekkora előnyre tennének szert. Uccsó két körnél, mondjuk egy green-white-checkered-nél behozhatatlan előnyre tenne szert egy páros.

tommy20 2013.02.08. 15:00:49

Ha minden úgy marad ahogy daytonában volt akkor bizony eggyeseknél működni fog másoknál meg nem.De reméljük változtattak azóta vmit.

Atticvs 2013.02.08. 15:15:53

@tommy20: Én úgy emlékszem, hogy Pemberton a teszt után azt mondta, hogy elégedettek a látottakkal, és nem terveznek változtatást.

Az igazság az, hogy packben már a Toyoták sem virgonckodtak tandemmel. Talán egyikük még csatlakozott is azoknak a táborához, akik szerint nehéz felérni az előttük haladó mögé. Lehet, hogy packben már nekik sincs annyi tapadásuk, amennyivel az elől lévő megmaradhatna a pályán tandemben. Ott azért még ritkább a levegő, mint a kétautós tandemnél. (Egyszer megnéznék egy ilyen légáramlást valahogy mutató videót egy szűkítős versenyről!)

De az tény, hogy a Chevy-k a hegyes orruk miatt sehogy sem tudnak tolni.

Ettől függetlenül lehet, hogy van valami a dologban, és még an Unlimited körül változtatnak a dolgon. Valahol olvastam, hogy nem ez lenne az első eset ilyen kései szabálymódosításra.

Lándzsa Erőskar 2013.02.20. 22:24:01

csak félve jegyzem meg, hogy a panhard-rúd és kereszt stabilizátor egy és ugyanaz...:-D

track-bar, angolul. ha a swaybar-ra gondolsz, azt nem lehet futam közben változtatni.

a hátsó szélvédőben lévő 3 lyuk:
bal: bal felfüggesztés - rugóút, azaz összenyomják vagy kiengedik a rúgót (persze ez csak egy a kehetséges versenyközbeni változtatásnak a rugó tekintetében)
jobb fent: ugyanez
jobb lent: keresztrúd

Lándzsa Erőskar 2013.02.20. 22:33:52

Mivel nem minden pálya eszi a gumit, megéri kettőt cserélni. Különösen, ha a tapasztalatok szerint sok a sárga. Daytona pl. sokszor csak kétcserés futam. Az, hogy mennyivel rövidebb, nos, azt tudják, hiszen ezt gyakololján évek óta minden nap...:-D

A pit window nem korlátozó feltétel, ez csupán egy szám, hogy kb. hány körre elegendő a benzin. ennél rövidebb időszakban is lehet kiállni természetesen. a start-and-parkosok kiállnak már az elejen...

Újra leírom, az átlós stabilizátor és a panhard rúd ugyanaz. Használjuk akkor már inkább a trackbar-t. És a három lyuk a hátsó ablakon (nem a csomagtatón)...nos csak az egyik, a jobb alsó vezet ide, a másik kettő csak a rugóhoz vezet.
A guminyomás nem egyértelmű...az az egyik legfontosabb, leginkább változásra hajlamos dolog. Hú, annyi a keveredés, nem is tudom hirtelen, mire térjek ki...

A Road America az a Nationwide-ban van, a Sprint Kupában Watkins Glen a második utcai.

Atticvs 2013.02.20. 22:59:29

@Lándzsa Erőskar: Nincs igazad, de nem a te hibád. Azt hiszem, hogy félreérted, hogy mit értettem félre. :D

Az zavart meg, hogy én a wedge-re tévesen rámondtam, hogy átlós stabilizátor. Nem a keresztstabilizátort értettem alatta (ami ugye az anti-roll bar, vagy sway bar, és nem ugyanaz, mint a track bar/Panhard-rúd). A két lyukon elvégzett módosítás meg nyilván módosítja a wedge-et is - legyen átlós súlypont mondjuk. De maradhat wedge is, amúgy is előszeretettel maradok az angol kifejezéseknél, ha valami nem egyértelmű.

Mindegy, szóval igen, két lyukon a rugókat, és ezen keresztül az átlós súlypontot, a harmadikon a track bart, avagy Panhard-rudat állítják. Erre meg maradjon a Panhard-rúd, az legalább valamennyire magyar.

A többit nem nagyon értem: tudom, hogy mi a pit window, és amikor azt mondom, hogy az a korlátozó feltétel, akkor azt értem alatta, hogy nem a gumikopás határozza meg, hogy mikor áll ki valaki a boxba, hanem az, hogy mennyi üzemanyaga van - ilyenkor a gumitól még tudna versenyképes köridőket futni, csak már nincs benya. A legtöbb helyszín ilyen, de ugye Sonoma pl. nem.

Azt is tudom, hogy a Road America a Nationwide-ben van, nem írtam, hogy a a sprint kupás road course-okat vettem számításba, nem értem a megjegyzést. Korábban direkt írtam is, hogy ha nézni fogok Nationwide-ot, akkor a road course-os versenyeket fogom nézni. Mid-Ohiót pl. alig várom mint új pályát - mármint a versenynaptárban új, TUDOM, hogy a pálya a '60-es években épült.

Azért üdv a blogon, jó kommentelést, látom már máshol is elkezdted, örülök, ha minél többen írnak - és a beállításbeli észrevételt köszönöm is, de légyszi az ilyen egyértelmű dolgokkal kapcsolatos megjegyzéseket, mint pl. a road americás, azt ne.

Lándzsa Erőskar 2013.02.20. 23:21:12

@Atticvs: "Tavaly a gumi gyakorlatilag csak Sonomában (hátsó) és talán a Road Americán (első?) – két road course-on – volt korlátozó tényező. "

Bocs, te lehet, hogy nem érted a megjegyzést, én meg nem értem a félreérthető fogalmazást.

A wedge nem egy konkrét alkatrész, csak egy szleng. Szó szerint annyit tesz, mint, amit a szótár ír: ék. És azért terjedt el, mert az autót úgy kell elképzelni, mint egy négylábú asztalt. Aminek a lábai az gátló+rugó+gumi (igen, a gumi szerepe az, hogy rugóként viselkedjen) együtt. És azt mindenki ismeri, mikor az asztal egyik lába rövidebb, billegni kezd az egész. Mit tesz ilyenkor az ember? Éket rak oda. Hát innen a kifejezés. Ha tehát az autó tömegének több, mint 50%-a a balhátsó és a jobb elsőn nyugszik, ez a wedge.

Atticvs 2013.02.20. 23:35:57

@Lándzsa Erőskar: Jaja, azóta lejött.

Nem tudom mi nem érthető ezen. Definiáltam, hogy mit értek korlátozó tényező alatt ("Az, hogy melyik stratégia a fontosabb, azt az dönti el, hogy az adott pályán mi a korlátozó feltétel. Ha a pit window, akkor az üzemanyag-, ha a gumikopás, akkor a gumistratégia számít."), aztán arra jött a fenti mondat. Jó... ha kukacoskodunk, akkor félre lehet érteni a "feltétel" és a "tényező" szavakat - tényleg nem ugyanazt jelentik, de kis gondolkodással rá lehet jönni, hogy mire céloz a szerző.

Lándzsa Erőskar 2013.02.20. 23:58:07

@Atticvs: Igaz, nem olvastam végig a bekezdést.
De valójában a pályákkal kapcsolatos részre céloztam. Nem derült ki számomra, hogy miért kevered egybe a két széria pályáit.

Egyébként az, hogy a gumi egyre kevéssé kopik, nem kifejezetten állja meg a helyét. Még szép, hogy kopik. Minden pályára van bal és jobb oldali keverék (néha egyiket-másikat más, hasonló felületű pályán is bevetik). És állandó teszteken fejleszt a goodyear. az elmúlt 4 évben vagy 10 új keverék került a palettára. Minden újra aszfaltozás új gumit kíván. És még az azonos szériászámú (van ugye a gumikód, ami a pálya profilra utal és agyártási szám) abroncsok sem azonos módon kopnak, nem azonos a futófelületük vastagsága. Ezért fontos, hogy egy gumispecialista szépen minden futam előtt méricskéli és szelektálja külön a bal és a jobb szetteket (ugye az átmérő/kerület kisebb a bal oldalon).
süti beállítások módosítása