Tudjátok, vannak az ilyen oldalak, mint a wikiHow, meg az About.com, ahol sok-sok semmitmondó útmutató mellett néha-néha belebotlasz egy-egy gondolatébresztő leírásba. Nemrég rátaláltam erre, és mivel elég szerteágazónak találtam, azonnal eszembe jutott, hogy kicsit rendszerezve ebből még igen érdekfeszítő bejegyzés születhet. De tényleg, amikor annyira kiszámíthatatlan a futamok végkimenetele, mint a NASCAR-ban, akkor mégis mikor mennyi kockázatot érdemes vállalni a bajnoki címért?
Kezdjük a legalapabb alapvetéssel (ami a linkelt útmutatóban csak a 6. pontban kerül elő): a NASCAR pontrendszere alapvetően az egyenletesen jó teljesítményt díjazza, nem a győzelmeket. Lehet, hogy az a kis mitugrász most ott vigyorog a Victory Lane-ban, de ha ő most van ott először, van még ötből három kiesése, de pedig megint nem kockáztattál a végén és „csak” 6. lettél, de ez már a negyedik top 10-ed volt öt héten belül, akkor te állsz jobban. Az elején a cél az, hogy bejuss a Chase-be. Csak rendszeres top 10-es helyezésekre hajtasz. Nem kockáztatsz meg egy kiesést a győzelemért, vagy egy élen eltöltött körért, mert jóval többet veszíthetsz, mint amennyit nyerhetsz. Azt hiszem, hogy jókora adag önuralomra és türelemre van szükség ahhoz, hogy a versenyző kicsit „kikapcsoljon” a versenyek vége felé, ha már megvan a top 10. Ideális esetben a teljesítményeddel időben helyet bérelsz magadnak az első tízbe a pontversenyben, és a szezon közepén is tartod magad a fenti stratégiához. Dale Jr. játszotta ezt tavaly. Ha viszont nem vagy bent, és ahogy közeledik a Chase látod, hogy így nem is leszel, akkor egy idő után – lehet, hogy még nagyon az elején, lehet, hogy csak augusztus körül, kb. ezt lehet a legnehezebb eldönteni – stratégiát váltasz, és rámész a szabadkártyás helyekre. Mint Jeff Gordon – bevallottan – tavaly. Agresszívabb leszel, többet kockáztatsz, és megpróbálsz minél több győzelmet begyűjteni. Ez például egy jó kis stratégiának tűnik. De attól is függővé teheted a helyzetedet, hogy mit csinálnak a többiek: ha sokan játsszák a fenti stratégiát, akkor érdemes lehet pont fordítva csinálni. Kockáztass akkor, amikor mások nem! Próbálj még az elején minél többször győzni, és így egyrészt később is többet kockáztathatsz, tudván, hogy ha máshogy nem, akkor szabadkártyával valószínűleg úgyis bejutsz, másrészt lehet, hogy ezzel be is kerülsz az első tízbe a ponttáblázaton, és a szezon közepén „nyugodtan” elkocsikázgathatsz a Chase-ig a konzervatív top 10-es taktikával. Matt Kenseth azt mondta a daytonai teszten, hogy ő idén lehet, hogy ezt fogja csinálni.
Akárhogy is, megcsináltad, bent vagy a Chase-ben, ügyes vagy, gratulálok! Most mi legyen? Nagyon intuitívnek tűnhet, de nyomd meg a Chase elejét! Ha sikerül, akkor ennek később szép kis hozadéka lesz, nevezetesen az, hogy mivel elől vagy, ezért megengedheted magadnak, hogy a szezon végén csak a közvetlen ellenfele(i)dre koncentrálj. Felejtsd el a top 10-eket és a győzelmeket, és csak arra összpontosíts, hogy a közvetlen ellenfele(i)d előtt végezz. Kurt Busch, Tony Stewart (2005-ben) és Brad Keselowski mind ezt csinálták. Itt jönnek be szerintem leginkább a bónuszpontok is; ha valamikor, akkor ilyenkor érdemes rájuk menni, mert a közvetlen ellenféllel szembeni előny, vagy hátrány böngészésekor már elég biztosan meg tudod ítélni, hogy szükséged van-e rájuk. Persze itt is lehet fordítva csinálni, ha sokan nekiveselkednek az elején – Jimmie Johnsonnak pl. megvan az az idegesítő szokása, hogy kb. a Chase felénél lendül bele igazán, és lássuk be, ez egy elég sikeres stratégia volt eddig.
Végül pár általános javaslat: az egyik az, hogy ne ess ki! (:D) Ott, ahol nincs különbség pontokban a 15. és a 20. helyezett között, ott egy kiesés nem számít annyit. De ott, ahol a pontrendszer egészen a legutolsó helyezettig differenciál a versenyzők között, ott minden megtett kör számít. Ezért nem ér véget a verseny a NASCAR-osoknak, ha a kocsi idejekorán begördül a garázsba. (Meg azért, mert az utcai autók nagyobb sérüléseit könnyebb helyrepofozni, mint a formaautókét.) Ekkor egy teljesen más verseny veszi kezdetét: verseny az idővel. Jön a szerelőcsapat, hogy minél előbb újra menetkész állapotba hozza a verdát. Így térnek vissza 10-20-50-100 körrel később a pályára az általában össze-vissza ragtapaszozott, néha motorháztető, vagy egyéb elem nélküli „fantomautók”, hogy minél előrébb végezzenek. A ragtapaszok néha nagyon amatőrnek tűnhetnek, de valójában csak eszközök egy olyan versenyben, ami megint nagyon csak a NASCAR-ra jellemző, és a pontrendszer folyománya. A másik inkább beállításbeli, mintsem versenystratégiai tanács: először a köztes pályákra tanuld meg igazán jól belőni a kocsit, és azokon tanulj meg igazán jól vezetni, mert azokból van a legtöbb. Aztán a rövid pályákon, aztán a road course-okon. Végül a szűkítős pályákon, de mivel az ottani versenyek úgyis olyanok, mint az orosz rulett, ezért mindegy, hogy ott mennyire vagy jó, elsődlegesen úgyis a túlélésre játszol. Lehet belőled nagy sztár, ha szűkítős pálya-specialista vagy (mint pl. Dale Earnhardt Jr., leszámítva a tavalyi szezonját), mert Daytona és a Talladega viszi el a legtöbb szalagcímet, de ha csak ott vagy tényező, akkor sosem nyersz bajnokságot.
Szerintem valójában ebből a szösszenetből látszik igazán, hogy miért is tesz jót a Chase-rendszer a NASCAR-nak. 2004 előtt azzal a taktikával, amit az „alapszakasz” elejére leírtam, azzal gyakorlatilag bajnokságot lehetett nyerni. Sikeresen ráálltál a top 10-es helyezésekre egy egész szezonra, és voilá, íme a kupa. Azt elnézve, hogy a Chase-el mennyi egész szezont érintő nagy stratégiai döntést kell hoznia a versenyzőknek, nem vitás, hogy az új rendszer stratégiailag nagyobb kihívást jelent, mint a régi. Ez hab a tortán abból a szempontból, hogy a Chase-el a győzelmek nagyobb súlyt kaptak és valamennyivel mindenképpen nőtt az esélye annak, hogy a bajnokság a szezon végéig nyitott marad.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Kordovaner 2013.02.10. 22:33:31
Véleményem szerint a jelenlegi pontrendszer által a cél minél több győzelem begyűjtése. Már csak azért is, mert a Chase-t nem mindegy, hogy hány ponttal kezded(ugyebár a győzelmek száma után kapsz bónusz pontot). Ettől függetlenül igaz, hogy fontos a folyamatos stabil, jó teljesítmény.
Ennek ellentmond Tony 2011-es éve, amikor kb mindenki leírta év közben. Kínkeservesen bekerült a Chase-be aztán pedig a többi történelem :)
Chase mellett általában a 2003-as Winston Cup-ot szokták felhozni, amikor Ryan Newman 8 győzelemmel 6. lett a bajnokságban, míg Matt Kenseth 1 győzelemmel lett bajnok. Érdekes volt, az biztos.
Atticvs 2013.02.11. 09:35:23
Nem tudom, hogy ez mennyiben befolyásolja ezeket a stratégiákat. Lehet, hogy azóta a kensethes változat a népszerűbb. Még egy változó, amit figyelembe kell venni, az biztos.
convar · http://docs.google.com/document/d/1C9jtT9NLDNv_80m_U9Pv5X_LwJb3bFUqhOMhafMalGg/ 2013.02.11. 20:36:38
Ahogy az is hogy egy más elvű pontrendszer meg még jobbat tenne. Nem értem miért nem díjazzák jobban a győztest a nascarban. Az 1. helyért járó pont legyen másfélx annyi mint ami a 2. helyért jár és mindjárt nem csak a top10re hajtanának.
Am komolyan nem értem a nascart hogy nem jönnek rá hogy a folyamatosan izgalmas, kiélezett versenyek garanciája a pontszámításban gyökerezik (gyökerezne), abban kellene egy gyökeres szemléletváltás...
Atticvs 2013.02.11. 21:04:14
A +3 pont a 43 felett (pláne a +1-gyel együtt), és a +3 a győzelmekért a reset után azért már elég jó. Talán kicsit kellene még növelni. Mindenesetre szerintem sokkal jobban állunk most, mint akár a régi rendszerben, akár a Chase 2005-2010-es időszakában.
convar · http://docs.google.com/document/d/1C9jtT9NLDNv_80m_U9Pv5X_LwJb3bFUqhOMhafMalGg/ 2013.02.12. 11:24:15
A régi és az új rendszer között pedig valójában nincs lényeges eltérés etéren: a régi rendszerben az 1. hely 1,088szor ért több pontot mint a 2. hely (185/170), a jelenlegiben pedig 1,095ször (46/42).
De itt egy cikk ami ezzel foglalkozik:
www.irace.hu/nascar/nascar-sprint-cup/11601-modosul-a-pontszamitas
Jól látszik, hogy bizonyos értelemben a mostani rendszer még a réginél rosszabb mert a kiesést ill. a mezőny végére kerülést még jobban bünteti --> ergó még kifizetődőbb lett a biztonságizás. Tehát öngól.
Az arányokra visszatérve: az f1ben pl. 1,388 az a bizonyos arány (25-18). Ezért már megérheti kockáztatni...
A mindenkit pontozó rendszert am én sem dobnám ki, kár volna teljesen "eleurópaiasítani" a pontszámítást. De lehetne kombinálni a kettőt, pl. a következő módon:
1. hely: 150 pont
2. hely: 101 pont
3. hely: 86 pont
4. hely: 73 pont
5. hely: 62 pont
6. hely: 53 pont
7. hely: 47 pont
8. hely: 42 pont
9. hely: 38 pont
10. hely: 35 pont
11. hely: 33 pont
12. hely: 32 pont
13. hely: 31 pont
14. hely: 30 pont
15. hely: 29 pont
16. hely: 28 pont
17. hely: 27 pont
18. hely: 26 pont
19. hely: 25 pont
20. hely: 24 pont
21. hely: 23 pont
22. hely: 22 pont
23. hely: 21 pont
24. hely: 20 pont
25. hely: 19 pont
26. hely: 18 pont
27. hely: 17 pont
28. hely: 16 pont
29. hely: 15 pont
30. hely: 14 pont
31. hely: 13 pont
32. hely: 12 pont
33. hely: 11 pont
34. hely: 10 pont
35. hely: 9 pont
36. hely: 8 pont
37. hely: 7 pont
38. hely: 6 pont
39. hely: 5 pont
40. hely: 4 pont
41. hely: 3 pont
42. hely: 2 pont
43. hely: 1 pont
Ezt most persze csak hasra ütve, hevenyészve állítottam össze, nyilván volna mit finomítani rajta de a lényeg hogy így a kecske is jóllakna és a káposzta is megmaradna. Szal lehetne ott változtatni csak akarni kellene.
Atticvs 2013.02.12. 12:37:53
47 lesz az a 46, ami így 1,119. 8,8% és 11,9% már jobban fest, bár értem, hogy mire akarsz kilyukadni.
De ez az egész beszélgetés figyelmen kívül hagyja a lényeget. Amikor azt írtam, hogy jót tesz a Chase a bajnokságnak, akkor pusztán arra a hatásra gondoltam, amit az utolsó tíz verseny mintegy leválasztása, a szabadkártyás rendszer és a reset utáni bónuszpontok (és nem a minden győzelem után járó bónuszpontok) jelentenek stratégiailag a versenyzők számára.
tommy20 2013.02.12. 22:40:32
convar · http://docs.google.com/document/d/1C9jtT9NLDNv_80m_U9Pv5X_LwJb3bFUqhOMhafMalGg/ 2013.02.13. 12:56:39
Csak nekem? Mikor te írtad pl. hogy "2004 előtt azzal a taktikával, amit az „alapszakasz” elejére leírtam, azzal gyakorlatilag bajnokságot lehetett nyerni. Sikeresen ráálltál a top 10-es helyezésekre egy egész szezonra, és voilá, íme a kupa."
Tehát nemhogy a 2. helyekkel, még a top10ekel is... te írtad.
És ne mondd már nekem hogy jó az a rendszer ami a következő hozzáállást várja el, ismét idézek: "Az elején a cél az, hogy bejuss a Chase-be. Csak rendszeres top 10-es helyezésekre hajtasz. Nem kockáztatsz meg egy kiesést a győzelemért,..." meg hogy "Felejtsd el a top 10-eket és a győzelmeket,..."
Na mind1, én eddig azt hittem hogy ebben a kérdésben egy húron pendülünk, de belátom, akkor vmit nagyon félrekódoltam.
A chase-zel meg sztem az a baj hogy az meg aztán végleg kiöli a versenyzőkből azt a minimális agresszort is az alapszakaszban ami elvileg bennük volna (és a chaseben esetleg bennük is van), ennek folyományaként eseménytelen, autós körmenetekké degradálva a versenyeket... hiszen ott meg aztán így tényleg csak az a lényeg hogy bennelegyél a legjobb 12ben a 26. verseny után.
Egyébként jó hogy megírtad ezt a cikket mert ezek miatt épp azon gondolkodtam el hogy csak a chaset nézem meg, ami addig történik... ja, hát ez az hogy semmi.
Atticvs 2013.02.13. 13:22:23
És igen, nem volt jó a rendszer, és ezért örültem nagyon Kordovaner konstruktív hozzászólásának, amelyben emlékeztetett rá, hogy 2004-2005 óta bevezették a Chase elején a 3-3 extra pontot az alapszakaszbeli győzelmek után.
Végezetül arra kérlek, hogy egy kicsit finomíts a stílusodon ("te írtad... te írtad", "ne mondd már nekem"). A nekem, vagy másnak sértő hangvételű hozzászolásokat ki fogom moderálni a jövőben.
BLori 2013.02.13. 19:14:01
Szóval a nem kockáztatok valószinuleg nem azt jelenti hogy 500 mérfoldet autókázok egy 1mp-vel lassabb autó mogott hanem inkább azt hogy egy gyozelem miatt nem zúzom tropára a fél mezonyt és pont ezért nem lehetnek nagy kulonbségek a pontok kozott még a gyoztes számára se.
A Chase-nek a lényege nem az hogy az utolsó versenyen doljon el cím mert azt semmi nem garantálja,azt viszont igen hogy 26 verseny után 12 versenyzo szinte egyformán esélyes a bajnoki címre .
BLori 2013.02.13. 19:27:44
Mindegyik verseny széria ahol a versenyeken gyujtott pontok alapján hirdetnek bajnokot elvileg ilyen taktikáról is szól mert ezt is szem elott kell tartani,ha csak azt néznék akkor onnantól kellene figyelemmel kovetni mindet amikor biztosra eldolhet a bajnoki cím hiszen addig semmi nem torténik,tehát még a chase-t is felesleges ;)
Lándzsa Erőskar 2013.02.20. 22:49:00
Ezen kívül mesterséges izgalom fokozás, mert nem igazi rájátszás, nem eliminál "per se" senkit. És mint kiderült ide, s tova 4x, csak annyit ért, hogy elvette a bajnoki címet attól, aki a 36 versenyen a legtöbb pontot gyűjtötte (és egész évben jól tejesített). Gordon 2-t, Edwards és Harvick 1-1 címet bukott így. Lehet, hogy jót tett volna, ha több bajnokot avatnak az elmúlt években? Persze a JJ rajongóknak fáj, hogy a kedvencüket igazából csak Chase-bajnoknak hívják...
Arról ne is beszéljünk, hogy Chase nélkül is volt már elég szoros évad mindhárom szériában és a nézőszám 2006 óta nagyon durván csökken a tévében és a helyszínen is.
Ami eszembe juttatja, hogy hiába Danica pólja, a kvali utáni esti összefoglalót csak pár százalékkal néztők többen, mint a tavalyit, de a 2011-estől elmaradt a nézettség.
Atticvs 2013.02.20. 23:03:59
De amúgy ja, igazad van. A többi verseny ugyanúgy 43 fős, a kiesést illető megjegyzés nagyon áll, meg az is, hogy enélkül is lehet szoros egy bajnokság.
Lándzsa Erőskar 2013.02.20. 23:20:08
Atticvs 2013.02.20. 23:52:02
BLori 2013.02.20. 23:52:50
A Chase csak annyiban hasonlítt a play off-ra hogy nem az egész év teljesítményét veszi alapul,a 4 nagy ligában ez "senkit" nem zavar és a tényeken az se változtat hogy az mindig úgy volt mert ha valami igazságtalan akkor az.
Ez csak ízlés kérdése és valószinuleg van olyan ember aki PO nélkuli NFL stb. bajnokot szeretn látni :)
Lándzsa Erőskar 2013.02.21. 00:04:27
azt elég nehéz megmagyarázni, hogy miért szerez a második több pontot mint az első az egész év alatt...:-)
de tudod, mit? mararázd kérlek. izzadjál tovább.
Atticvs 2013.02.21. 00:06:50
BLori 2013.02.21. 00:25:23
A bajnokságot a chase-ben is az nyeri aki a legtobb pontot szerzi,nézd csak meg a táblázatot,a NFL bajnoka is az aki megnyeri a Super Bowl-t és hiába lobogotaja egy csapa hogy de én addig mindent megnyertem és egy szemfényvesztéses pénz korul forgo meccs miatt buktam az egészet úgy hogy nincs lehetoségem még visszavágásra se,ez senkit nem érdekel az adott csapat frusztrált szurkolóin kivul,de talán még azokat se,pont úgy mint egy Cup versenyzo egész évben megszerzett pontjainak számát,kitorolheti vele a hátsóját ;)
Egyébként nekem a chase egyáltalán nem hiányzik,ha megszunne nem számolgatnám hogy mi lett volna ha,van egy szabály ami mindenkire érvényes és egyforma feltételeket szab,szerintem ezt kell szemelott tartani :)
BLori 2013.02.21. 00:31:37
Lándzsa Erőskar 2013.02.23. 14:45:28
Atticvs 2013.02.23. 14:54:16
BLori 2013.02.23. 18:55:11
Nem lelkendezek csak azt a kijelentést vonom kétségbe hogy a chase nem vált be mert nem támogatja a gyoztest,a chase rendszer nem foglalkozik a versenyen kiosztott pontokkal hanem azok osszegzésén változtatott,ha ma megszunne a chase a gyoztesek jutalmazása attól még nem változna és fordítva :)
Azt a kijelentést is kétségbe vonom hogy a chase azért lett hogy az utolsó versenyeken doljon el a bajnokság és a minél tobb versenyt nyerot részesítse elonyben,ez onmagában hulyeség mert aki egy kicsit is tud számolni tudja hogy a chase-t is megnyerheti valaki gyozelem nélkul.
Azt is kétségbe vonom hogy a chase 12 versenyzojének pont annyi esélye van mint a chase nélkul a bajnokság elso 12 helyén állónak a végso gyozelemre.
Azzal a fo céllal lett bevezetve hogy a NFL szezon kezdetén garantáltan tobb versenyzonek legyen esélye a végso gyozelemre abból kiindulva hogy így 12 versenyzo szurkolói számára lehet érdekesebb a bajnokság ezen szakasza és igen azért hogy tobb pénzt keressenek mert ugye 2003-ban teljesen ingyen mukodott minden senki nem keresett semmit :P
Az is hulyeség hogy a chase miatt egy gyenge csapat autója tonkreteheti valaki bajnoki címét,nézzuk csak meg a híres 92-es Atlanta-i szezonzárót,43 autó indult és bármelyik miatt kieshettek volna a bajnokságra esélyesek tehát eldonthették volna.
Nem tartom helyesnek azt hogy valaki a saját kedvence sikertelensége miatt a mások eredményeit vagy a egész szériát próbálja lejáratni azzal a céllal hogy annak régi eredményeit magasabb szintre emelje.
Hogy valaki a chase kritizálásánál a tradiciókkal jon majd ugyanakkor koveteli a gyoztesek nagyobb jutalmazását tehát a tradíciók megváltoztatását.
Onmagába már az is mulatságos ha egy JG szurkoló a tradíciókról papol :P
Azt hogy ez lelkes csaholás-e a két barom dontéseire az olvasókra bízom :)