Tegnap végre pályára gördülhettek a kocsik a Charlotte-ban, miután az eső elmosta a január 17-ére tervezett első tesztnapot. Ami azt illeti, tegnap sem ment minden zökkenőmentesen…
Az volt a helyzet, hogy a nagy hideg miatt (1-2°C) eleinte annak ellenére sem akart felszáradni a pálya, hogy január 18-án már vidáman sütött a nap. Úgyhogy nekiálltak szárítógépekkel, amiknek a sofőrjei csak azért vállalták a munkát, mert tudták, hogy Montoya nincs a pályán. De még ez is elhúzódott, mivel a SAFER barrierek mögött olvadásnak indult jég újra benedvesítette a pálya egy részét. Végül pont a délutáni session elejére, 1 órára elkezdődhetett a teszt, amit a különleges helyzetre való tekintettel már villanyfénynél fejeztek be, késő este fél 8-kor.
Ami a tempót illeti, a NASCAR nem változtatott a szabálycsomagon a decemberi itteni teszt óta, vagyis nem volt meglepő, hogy a sebességek ismét meghaladták még a tavalyi Charlotte-i futamokon élesben mért sebességeket is. Az őszi futam hétvégéjén Greg Biffle 193,708 mph-s átlagsebességet ért el a leggyorsabb körén, amit Kasey Kahne 193,771-re javított decemberben (nem hivatalos körrekord), most pedig Aric Almirola még ezt is überelte 194,021-el. Melegebb időben és élesben a Gen-6 még gyorsabb lehet majd.
Itt egy kép az új kocsi nem-szűkítős aerocsomagjának néhány részletéről. Jól látható, hogy a spolier nagyobb (magasabb) és a splitter is magasabban van, mint Daytonában, rendre nagyobb hátsó és kisebb első leszorítóerőt biztosítva. (Bár a splitter lehet, hogy menet közben sokkal közelebb kerül a földhöz.)
Nemrég ezt írtam a nagyobb kanyarsebességekkel kapcsolatban:
…A kocsik az eddigi új kocsis tesztek alapján jobban tapadnak a kanyarokban [a nem-szűkítős pályákon]. Ez szerintem az alapvetően a 2012-es modellnél nagyobb spoiler miatt van, amit pedig talán eleve azért növeltek meg, hogy semlegesítsék egy kicsit az eltérő karosszériák miatti eltérő aerodinamikai leszorítóerők hatását, amik máshol keletkeznek a kocsin. A kérdés az, hogy a nagyobb tapadás mennyire egyszerűsíti le a vezetést (pl. az olyan pályákon, ahol eleve alig lassítanak a kanyarokban, mint pl. Atlanta), valamint mennyire nehezítik meg a rövidebb féktávok az előzéseket. Ez azonban majd csak ott lesz fontos, ahol fékeznek is - a január 17-18-ai Charlotte-beli teszten ez lesz a fő kérdés.
Tekintetbe véve, hogy a NASCAR-t láthatóan nem zavarja a nagyobb tempó, annak a veszélye, hogy az új kocsikkal még nehezebb lesz előzni, még mindig fennáll.
Ami az erősorrendet illeti, a Fordok Daytonában tapasztalt relatív lassúsága Charlotte-ban eltűnt. Helyette sokkal inkább meghatározóvá vált a Ford-csapatok közti differencia (bár ez már a daytonai teszt végén is így volt, hiszen azt Biffle megnyerte). Konkrétan a Richard Petty Motorsports versenyzői és a Roush-fiúk az eredménylista elején végeztek, míg a 2011-es Daytona 500-győztes Trevor Bayne és a Penske-sek jóval hátrébb. Keselowskinak a Toyoták előnyére vonatkozó megjegyzését már említettem, de akár volt előnyük a decemberi Charlotte-i teszten, akár nem, tegnap biztos, hogy nem volt. A Joe Gibbs Racing versenyzői váratlanul lassúak voltak, és a Michael Waltrip Racing három pilótája is maximum egy szinten volt a legjobb Fordokkal. Nem mentek viszont jól a Chevy-k, egyedül Jimmie Johnson fért be a top 10-be.
Négy kisebb incidens tarkította a délutánt: Biffle koccant a fallal, Ricky Stenhouse Jr. beleállt, Tony Stewart garázsában kisebb tűz ütött ki, késő délután pedig törmelék miatt került elő a sárga zászló.
A NASCAR-vezetők szavaiból én azt vettem ki, hogy a hagyományos daytonai teszttől eltekintve máskor nem szerveznek több téli tesztet. A mostaniak is csak arra szolgáltak, hogy a csapatok jobban megismerkedjenek az új kocsival. Ettől eltekintve a NASCAR 2013-ra feloldotta a 2009-2012 közt érvényben levő teszttilalmat, és évente négy napot engedélyez a csapatoknak a kupasorozat pályáin való tesztelés céljából, amikbe sem a két Charlotte-i, sem pedig a daytonai teszt nem számít bele. Ez a négy nap nem központilag, hanem a csapatok által egyénileg kiválasztott és szervezett tesztnap lehet. A pályák már mozgolódnak, hogy biztosítsák a lehetséges napokat, amelyek közül a csapatok majd választanak. Az első ilyen jelenleg a Las Vegas-i Kobalt Tools 400 előtti csütörtök, március 7-e, ami a teszttilalom előtt egy nagyon népszerű tesztnap volt, mivel a Vegas-i pálya standard 1,5 mérföldes pályaként – Charlotte-hoz hasonlóan – jól modellezi a sima köztes pályákon várható körülmények egy jókora részét.
Úgyhogy jelenleg úgy áll a dolog, hogy legközelebb már tényleg csak szűk egy hónap múlva, Daytonában futnak majd a kocsik a Sprint Unlimiteden. Can't wait. :)
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Robúr. 2013.01.19. 18:22:59
Amúgy jókat írsz,köszönjük a munkásságod.
Atticvs 2013.01.19. 18:31:43
Kordovaner 2013.01.20. 09:32:11
Nagyon örülnék ha jól teljesítene a RPM csapata. Főleg Ambrose. Ha ebben az évben sem sikerül maradandót alkotnia akkor vagy őt rakják ki, vagy elmegy magától, pl vissza a V8-asokhoz Ausztráliába.
A másik csapat az EGR Montoya-val és McMurray-vel.
Jól ment a szekerül 2009 és 2010 között de tavaly ótvar egy évet zártak.