HTML

Döntött kanyar

Szubjektív vélemények a NASCAR-ról egy zöldfülű, de lelkes rajongó tollából.

Facebook

Címkék

1961 (1) 1969 (1) 1990 (1) 1992 (1) 1996 (1) 2001 (1) 2007 (1) 2010 (1) 2011 (1) 2012 (4) 2013 (31) 2014 (1) aero csomag (1) austin dillon (2) auto club 400 (1) beállítások (7) big one (4) biztonság (2) blog (4) blokkolás (1) boxstratégia (1) brad keselowski (7) brands hatch (1) brian vickers (2) bristol (4) bruton smith (2) btcc (1) buck baker (1) budweiser duel (3) bump (5) büntetés (1) car of tomorrow (2) célfotó (2) charlotte (1) chase (4) cookie cutter tracks (1) csapatok (1) dale earnhardt (2) dale earnhardt jr (7) danica patrick (4) dan gurney (1) darlington (2) daytona (9) daytona 500 (7) daytona beach (1) denny hamlin (6) dőlésszög (1) döntött kanyar (1) drive4copd 300 (1) drivers (1) earnhardt ganassi racing (1) egyéb (20) előzetes (2) első bejegyzés (1) erősorrend (1) esélylatolgatás (1) facebook (1) fernando alonso (1) fiókcsapat (1) fontana (3) food city 500 (1) forma 1 (2) francis ferko (1) fuel mileage (1) futambeszámoló (7) gen 6 (6) greg biffle (1) gumistratégia (1) hangulat (1) hendrick (2) homestead (1) how to (1) hozzáállás (4) időeltolódás (1) impound rule (1) indycar (1) intermediate tracks (2) international speedway corporation (2) isc (2) jamie mcmurray (1) január (1) jeff gordon (5) jimmie johnson (8) joey logano (5) joe gibbs (2) juan pablo montoya (2) karácsony (1) kasey kahne (2) kedvenc (2) kentucky (1) kevin harvick (4) kobalt tools 400 (1) körrekord (4) kyle busch (5) kyle larson (1) lábtörés (1) las vegas (3) les richter (1) marcus ambrose (1) mark martin (2) martinsville (2) matt kenseth (5) mint a villám (2) moderálás (1) nascar (38) nationwide (1) north wilkesboro (1) off (4) out of the box (1) oválpálya (1) pack (1) pack racing (2) pályabemutató (4) pályahőmérséklet (1) pályák (2) penske (1) phoenix (1) pocono (1) pontrendszer (1) push-loose (1) realignment (2) reklámok (1) rekord (1) restrictor plate (3) richard petty (2) richard petty motorsports (1) riverside (1) road atlanta (1) road course (2) road course ringer (1) rockingham (1) roof flap (1) roush (1) roval (1) ryan newman (4) sérülés (3) short tracks (3) side drafting (1) single run (1) smi (2) speedway motorsports (2) speed tv (1) sprint kupa (2) sprint kupa autó (1) sprint unlimited (2) start and park (1) stratégia (2) stream (1) subway fresh fit 500 (1) sucker hole (2) superspeedways (1) szabadkártyás (1) szabályok (3) szezonzáró (1) szubjektív (5) taktika (1) talladega (2) tandem (2) technical alliance (1) tesztbeszámoló (7) teszttilalom (1) texas (3) tony stewart (3) top 10 (1) top 35 rule (1) trevor bayne (1) tri-oval (1) újdonságok (3) újraaszfaltozás (2) üzemanyag-stratégia (1) versenyzők (1) vonatozás (1) wild card (1) wild feed (1) winston million (1) wood brothers (1) yellow rule (1) Címkefelhő

Friss topikok

  • Atticvs: @robbob Szia, ne haragudj, ez a blog mondhatni a mélygarázsban porosodik egy jó ideje. :P Gondolom azóta már magad is rákerestél, de a COT a Car Of Tomorrow-t jelöli - ezzel a "futurisztikus" névv... (2014.11.20. 20:10) Egy komoly baleset margójára
  • Kordovaner: "Persze ez sem oldja meg pl. a cikázás problémáját, és el tudom képzelni, hogy előbb-utóbb itt is bevezetik az "egy irányváltás"-szabályt." Szerintem ez így ilyen formában megvalósíthatatlan s gyak... (2013.04.03. 19:20) Blokkolás
  • IamGlenQuagmire: Én csak hátradőlök, és élvezem a showt. Tony nyilatkozata a futam után mindent visz: "Joey csak egy kis gazdag kölyök, aki soha nem dolgozott életében... ... úgy dobta el azt a palackot, mint egy ki... (2013.03.30. 11:25) Ez nem játék, gyerekek!
  • Kordovaner: A 2000-es évek elején piszok jó versenyek voltak Thunder Valley-ben. Tele lökdösődéssel, feszültséggel, intenzitással. Nem úgy mint most :( (2013.03.23. 20:03) Ez meredek! (Bristol Motor Speedway)
  • BLori: Akkor egy kicsit félre értettem,felületesen olvastam :) Egyébként Logano is direkt csinálta a blokkolást,ha ott helyet hagy Hamlin elmegy,simán be is fért elé tehát nem volt mellette csak gyorsabb v... (2013.03.21. 21:44) Végre (2013 Food City 500 – Bristol)

Feedek

2013.01.28. 19:32 Atticvs

Csapatok

Sokkal könnyebb a rajongó helyzete, ha a versenyzők helyett a csapatok között próbál erősorrendet felállítani, mivel esetükben szerintem sokkal kisebb a szórás eredmények tekintetében. Ettől függetlenül jó pár olyan jellemzője akad a csapatoknak, amiket ritkábban említenek meg a NASCAR-ról szóló híradások. Az alábbiakban főleg ezeket mutatom be.

A rangsorolás alapja a csapatok esetében elsősorban nem a teljesítmény lesz, hanem az, hogy nagyságrendileg mióta vesznek részt a Sprint Kupa küzdelmeiben. Mindig is szerettem a történeti alapú megközelítéseket, ráadásul mind a szervezetméret, mind a napjainkban mért sikeresség többé-kevésbé arányos azzal, hogy mikor kezdett az adott istálló, mennyi történelmi tapasztalatot halmozott fel. Ezzel együtt nem győzöm hangsúlyozni, hogy a NASCAR-ban mennyivel könnyebb megtörni egy ilyen trendet, mint az F1-ben. Majd mindjárt mutatok rá példákat itt is.

A történelmi csapatok sorába a Hendrick Motorsports, a Joe Gibbs Racing, a Roush Fenway Racing, a Penske Racing, a Richard Childress Racing, a Wood Brothers Racing és a Phoenix Racing tartozik. Ugyan az alapítási évük tekintetében azért jókora különbségek vannak köztük (a legrégebbit, a Wood Bros-t 1950-ben, a legújabbat, a JGR-t pedig 1991-ben indították útjára), közös jellemzőjük, hogy a 2000-es évek új csapataihoz képest már mindannyian nagyon tapasztaltnak, és többségükben nagyon sikeresnek számítanak, de legalábbis a Phoenix kivételével mindegyik számított már a legjobb csapatnak valamikor a működése során. Mind közül a Hendrick Motorsports tűnik a legjobbnak. 1984-ben mutatkoztak be, és már 1986-ban bajnokesélyes kocsijuk volt Tim Richmonddal a volánnál. A bajnoki cím végül 1995-ig elkerülte őket, azóta viszont 18 év alatt 10-szer az ő versenyzőjük nyerte meg a kupát, ami elég durva. A Joe Gibbs Racing szintén top csapatnak számít, ők 1992-ben álltak először rajthoz és három bajnokságot nyertek eddig, az elsőt még 2000-ben. Joe Gibbs rendhagyó pilótaválasztási kritériumairól már kétszer is ejtettem szót, emellett aránylag nagy port kavart, amikor a csapat Chevy-kről Toyotákra váltott 2008-ban, mivel úgy érezte, hogy a Chevy nem támogatja őket annyira, mint a Hendricket, vagy az RCR-t. A Toyoták között egyértelműen a Joe Gibbs-esek lettek a legjobbak. A Roush Fenway Racing 1988-ban debütált, és két bajnoki címet nyert, 2003-ban Matt Kenseth-el, 2004-ben pedig Kurt Busch-al. Attól eltekintve, hogy a 2006-ban kezdődő Jimmie Johnson-féle Hendrick-dominancia óta nem termett számukra babér, még mindig ez a két szervezet számít a Hendrick-versenyzők legnagyobb kihívójának hosszú távon – a Roush Carl Edwards-al fájóan kis különbséggel esett el a 2011-es címtől, és mindkét csapat rendszeresen több autót jegyez a Chase-ben. Hogy a Penske Racing is méltó lesz-e a hosszú távú kihívó szerepére, az még a jövő zenéje, mindenesetre Brad Keselowski tavaly a csapat első bajnoki címét szerete meg az 1972-es indulás óta. A Richard Childress Racing szintén egy nagyon régi csapat, 1969-ben mutatkozott be, és náluk versenyzett a híres 3-as számú fekete kocsiban Dale Earnhardt. Ő hat bajnokságot szállított nekik 1981 és 2001 között. Azóta viszont a csapat hírneve kissé megkopott, és nem tudni, hogy képesek lesznek-e végül zöldágra vergődni. A Wood Brothers a NASCAR legrégebbi csapata. Egy egész blog is kevés lenne felsorolni a legnagyobb sikereiket – viszont lehet, hogy én vagyok béna, de nem találtam rá utalást, hogy számtalan eredményük mellett valaha is megnyerték volna kupát, talán mert a legnagyobb sikereik idején is megmaradtak a részszezonos indulás mellett. Ettől függetlenül rengeteg győzelmük van, és a leghíresebb versenyzők versenyeztek a patinás 21-es kocsiban (pl. David Pearson és Cale Yarborough). Az egész világon ők csináltak először a mai értelemben vett modern, minél gyorsabb boxmunkát szem előtt tartó boxkiállást, még az ’50-es években. Manapság nehéz idők járnak rájuk, eltekintve Trevor Bayne már említett daytonai győzelmétől. Egyautós kiscsapatként, és a NASCAR-ban normális ügymenetként „technikai szövetség” keretében motorokat és karosszériát kapnak a Roush-tól – gyakorlatilag a „fiókcsapatuk”. Végül itt van nekünk a Phoenix Racing, ami a NASCAR Minardija: 1989-ben mutatkozott be, de néhány győzelem kivételével nem vitték sokra, és a csapat anyagi helyzete manapság is bizonytalan. Kurt Busch pl. szponzor nélkül futott náluk a tavalyi év nagy részében. Ők is egy egyautós kiscsapat, a Hendrick egyik fiókcsapata.

A második kategóriába azok a csapatokat sorolom, akik viszonylag újak, ennek ellenére már aránylag sikeresek. Ilyen a Stewart-Haas Racing, a Michael Waltrip Racing (MWR), az Earnhardt-Ganassi Racing (EGR), a Richard Petty Motorsports (RPM) és a Furniture Row Motorsports. A Stewart-Haas csapat ezen a néven 2009-ben mutatkozott be, és Tony Stewart már 2011-ben bajnokságot nyert velük. Nem maguktól lettek ilyen erősek persze. Egyrészt a csapat elődje régebbi, 2003-as, másrészt Stewarték is a Hendricktől kapnak motorokat. Mindesetre ők az egyik kiváló példa arra, hogyan lehet jó versenyzővel és jó csapattal aránylag gyorsan a csúcsra jutni a NASCAR-ban, legyőzve a versenyképes technika megszerzése jelentette kihívást. Igen, a megoldás ebben az esetben a fiókcsapat-státusz, de a másik példa, Keselowski és az alapjaitól újjászervezett 2-es csapat példája esetében viszont nem az. Amúgy „ennek” a Haas-nak tudtommal nincs köze az indycaros Newman-Haas-csapat Haas-ához. A Michael Waltrip Racing hányattatott sorsú csapatként kezdte meg a működését még 2002-ben, de legközelebb csak 2005-ben indított kocsikat. A Toyota 2007-es bemutatkozásakor az elsők között váltottak, de egészen tavalyig nem értek el áttörést, ami komoly szponzorgondokban is kiütközött. Tavaly viszont Clint Bowyer három versenyt nyerve második lett a bajnokságban, ami valószínűleg stabilizálta a helyzetüket. Mindezt ráadásul teljesen függetlenként, nem pedig fiókcsapatként. Az IndyCarban sikeres Chip Ganassi 2001-ben vásárolta be magát egy NASCAR-csapatba, míg a Dale Earnhardt Inc. (DEI) 1996-ban alakult, majd a kettő 2009-re egyesült Earnhardt-Ganassi néven. Eddig csak futamgyőzelmekig vitték, de mind Ganassi indycaros, mind a DEI korábbi NASCAR-os sikerei nagy potenciált rejtenek magukban szerintem. Ők – és az szponzorok – valószínűleg az MWR-hez hasonló sikerévre várnak, méghozzá egyre éhesebben. Az idei évtől kezdve ők is a Hendrick-től kapnak motorokat. A Richard Petty Motorsports 2000-ben alakult, és 2009 óta fut ezen a néven, amióta a nagy múltú Petty Motorsports megszűnt. Ganassiékhoz hasonlóan ők is csak futamgyőzelmekig és a középmezőnyig jutottak eddig, viszont az előbbiekkel ellentétben nekik már 2013-ra is nehezen sikerült szponzorokat találniuk. Az RPM egy Roush-fiókcsapat. A Furniture Row Racinget én személy szerint nagyon bírom. Egyautós kiscsapat, de ennek ellenére hagyományosan stabil anyagi háttere van. 2005-ben indult, rendhagyó módon Coloradóban székel és az RCR fiókcsapata. Kurt Busch a hagyományos charlotte-i évadnyitó médiaesemény-sorozaton azt mondta, hogy szerinte vannak A-, B-, meg C-, sőt D-csapatok is, és hogy ő a Furniture Rownak B+-t adna.

Nos, én nem négy kategóriát állítottam fel, mint Kurt Busch, hanem csak hármat, amik közül a harmadik, á lá „futottak még”-kategória (képletesen… mert szó szerint semmiképpen sem) díjnyertes tagjai közt olyanok találhatóak, mint a vadiúj Swan Racing, illetve a Front Row Motorsports, BK Racing, és egyéb jellegtelen kiscsapatok. Ezek a csapatok hagyományosan, és különösen a világgazdasági válság kitörése óta, nagyon kevés szponzorpénzből gazdálkodnak, ezért elterjedt stratégia – inkább pénzügyi, mintsem versenystratégia – náluk az ún. start-and-park, ami azt jelenti, hogy esélytelenségük tudatában pénzügyileg jobban megéri nekik a sikeres kvalifikációt és az első pár kört követően önként a garázsba vonulni, és feladni a versenyt.

2 komment

Címkék: egyéb nascar csapatok 2013 roush hendrick joe gibbs fiókcsapat technical alliance start and park


A bejegyzés trackback címe:

https://dontottkanyar.blog.hu/api/trackback/id/tr45049759

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

convar · http://docs.google.com/document/d/1C9jtT9NLDNv_80m_U9Pv5X_LwJb3bFUqhOMhafMalGg/ 2013.01.29. 18:48:15

Ez a start and park am sztem egy nagyon elszomorító jelenség a nascarban... még a HRT-k is végigmennek (végigmentek) mindig az f1ben...

Lándzsa Erőskar 2013.02.20. 22:35:21

@convar: a HRT-k többmillió dollárből gazdálkodnak, és az F1-ben nem olyan a pénzjutalom szisztéma, mint a NASCAR-ban. Ne keverjük. :-)
süti beállítások módosítása