HTML

Döntött kanyar

Szubjektív vélemények a NASCAR-ról egy zöldfülű, de lelkes rajongó tollából.

Facebook

Címkék

1961 (1) 1969 (1) 1990 (1) 1992 (1) 1996 (1) 2001 (1) 2007 (1) 2010 (1) 2011 (1) 2012 (4) 2013 (31) 2014 (1) aero csomag (1) austin dillon (2) auto club 400 (1) beállítások (7) big one (4) biztonság (2) blog (4) blokkolás (1) boxstratégia (1) brad keselowski (7) brands hatch (1) brian vickers (2) bristol (4) bruton smith (2) btcc (1) buck baker (1) budweiser duel (3) bump (5) büntetés (1) car of tomorrow (2) célfotó (2) charlotte (1) chase (4) cookie cutter tracks (1) csapatok (1) dale earnhardt (2) dale earnhardt jr (7) danica patrick (4) dan gurney (1) darlington (2) daytona (9) daytona 500 (7) daytona beach (1) denny hamlin (6) dőlésszög (1) döntött kanyar (1) drive4copd 300 (1) drivers (1) earnhardt ganassi racing (1) egyéb (20) előzetes (2) első bejegyzés (1) erősorrend (1) esélylatolgatás (1) facebook (1) fernando alonso (1) fiókcsapat (1) fontana (3) food city 500 (1) forma 1 (2) francis ferko (1) fuel mileage (1) futambeszámoló (7) gen 6 (6) greg biffle (1) gumistratégia (1) hangulat (1) hendrick (2) homestead (1) how to (1) hozzáállás (4) időeltolódás (1) impound rule (1) indycar (1) intermediate tracks (2) international speedway corporation (2) isc (2) jamie mcmurray (1) január (1) jeff gordon (5) jimmie johnson (8) joey logano (5) joe gibbs (2) juan pablo montoya (2) karácsony (1) kasey kahne (2) kedvenc (2) kentucky (1) kevin harvick (4) kobalt tools 400 (1) körrekord (4) kyle busch (5) kyle larson (1) lábtörés (1) las vegas (3) les richter (1) marcus ambrose (1) mark martin (2) martinsville (2) matt kenseth (5) mint a villám (2) moderálás (1) nascar (38) nationwide (1) north wilkesboro (1) off (4) out of the box (1) oválpálya (1) pack (1) pack racing (2) pályabemutató (4) pályahőmérséklet (1) pályák (2) penske (1) phoenix (1) pocono (1) pontrendszer (1) push-loose (1) realignment (2) reklámok (1) rekord (1) restrictor plate (3) richard petty (2) richard petty motorsports (1) riverside (1) road atlanta (1) road course (2) road course ringer (1) rockingham (1) roof flap (1) roush (1) roval (1) ryan newman (4) sérülés (3) short tracks (3) side drafting (1) single run (1) smi (2) speedway motorsports (2) speed tv (1) sprint kupa (2) sprint kupa autó (1) sprint unlimited (2) start and park (1) stratégia (2) stream (1) subway fresh fit 500 (1) sucker hole (2) superspeedways (1) szabadkártyás (1) szabályok (3) szezonzáró (1) szubjektív (5) taktika (1) talladega (2) tandem (2) technical alliance (1) tesztbeszámoló (7) teszttilalom (1) texas (3) tony stewart (3) top 10 (1) top 35 rule (1) trevor bayne (1) tri-oval (1) újdonságok (3) újraaszfaltozás (2) üzemanyag-stratégia (1) versenyzők (1) vonatozás (1) wild card (1) wild feed (1) winston million (1) wood brothers (1) yellow rule (1) Címkefelhő

Friss topikok

  • Atticvs: @robbob Szia, ne haragudj, ez a blog mondhatni a mélygarázsban porosodik egy jó ideje. :P Gondolom azóta már magad is rákerestél, de a COT a Car Of Tomorrow-t jelöli - ezzel a "futurisztikus" névv... (2014.11.20. 20:10) Egy komoly baleset margójára
  • Kordovaner: "Persze ez sem oldja meg pl. a cikázás problémáját, és el tudom képzelni, hogy előbb-utóbb itt is bevezetik az "egy irányváltás"-szabályt." Szerintem ez így ilyen formában megvalósíthatatlan s gyak... (2013.04.03. 19:20) Blokkolás
  • IamGlenQuagmire: Én csak hátradőlök, és élvezem a showt. Tony nyilatkozata a futam után mindent visz: "Joey csak egy kis gazdag kölyök, aki soha nem dolgozott életében... ... úgy dobta el azt a palackot, mint egy ki... (2013.03.30. 11:25) Ez nem játék, gyerekek!
  • Kordovaner: A 2000-es évek elején piszok jó versenyek voltak Thunder Valley-ben. Tele lökdösődéssel, feszültséggel, intenzitással. Nem úgy mint most :( (2013.03.23. 20:03) Ez meredek! (Bristol Motor Speedway)
  • BLori: Akkor egy kicsit félre értettem,felületesen olvastam :) Egyébként Logano is direkt csinálta a blokkolást,ha ott helyet hagy Hamlin elmegy,simán be is fért elé tehát nem volt mellette csak gyorsabb v... (2013.03.21. 21:44) Végre (2013 Food City 500 – Bristol)

Feedek

2013.01.14. 20:05 Atticvs

Teszthangulat (Daytonai teszt)

Már nagyon hiányzott. Aki olvasta Christopher Hilton Senna-életrajzának második részét, ahol Hilton mesterien mutatja be ezt a hangulatot, az most valószínűleg egyetért velem. Ezzel együtt a Forma-1-ben csak könyvekből, vagy szurkolók beszámolóiból érezheti ezt át az ember. Itt most hihetetlenül sokat jelentett, hogy a Speed TV élőben adta a munkanapok minden percét. Ha az alábbiakban csak egy-két hangulatmorzsát sikerül visszaadni, akkor szerintem már cél ért a bejegyzés.

Magányos kis csapatok sürgölődnek egy-egy kocsi körül a versenypálya garázsaiban a sápadt téli napfényben. A nagy események idején megszokott izgatottságnak, zsivajnak, embertömegnek nyoma sincs, a lelátók nagyrészt konganak az ürességtől. A hely csendjét csak egy-egy V8-as nyers dübörgése veri fel időről-időre, amint elzúg a célegyenesben. Ez a kezdet. A látszólagos nyugalom ellenére az érintettek mindegyikénél, legalábbis a kompetitív személyeknél, szinte tapintható az új szezon miatt érzett várakozás, túlteng a motiváció, hogy tiszta lappal indulva végre mindenki megmutathassa: ő a legjobb. Sok hasonlattal leírhatóak ezek a tesztnapok. Például ezek azok a napok, amikor feldobjuk a labdát és nézzük, ahogy száll felfelé. Vagy amikor felhúzzuk az íjat. Nekem ezek a kedvenceim.

Az embertömeg nagy része csak a show-ra kíváncsi, amikor fellép a negyvenhárom artista. De valójában ezek a kulisszák mögötti hideg téli napok azok, amelyeken az artisták gyakorolnak, ez a munka oroszlánrésze. És ez a média banda számára is így van. Ilyenkor mindenki egy kicsit nyitottabb, egy kicsit közvetlenebb, egy kicsit türelmesebb; ezek azok a napok, amikor előkerülnek olyan témák, amelyek megvitatására például az izzó bristoli katlan betonteknőjében zajló események hevében egy másodpercnyi idő sincs. A riporterek személyesebbek, régi sztorik tucatjai kerülnek elő, és számtalan versenyző, csapat, vagy helyszín megmérettetik a szemükben és rajuk keresztül a mi szemünkben is. Ezek a napok a legjobbak a szériával hozzám hasonlóan még csak ismerkedők számára. A megszerzett nyers ismeretek ilyenkor kapnak színt és mélységet.

A helyszín tehát az amerikai autóversenyzés fellegvára, Daytona. Szűkítős pályáról lévén szó, az egyedül megtett körök (single runs) mellett nagyon fontos, hogy a csapatok egyszer-egyszer kooperáljanak, és fussanak etapokat bolyban is (pack runs). Az előző bejegyzésben említettem, hogy (talán az új autók miatt) szokatlanul kevés pótalkatrész állt a csapatok rendelkezésére, ezért egy darabig úgy nézett ki, hogy csak a harmadik nap végén lesz pack run, mert mindenki félt, hogy ha korábban futnak és jön a Big One, akkor lehet is csomagolni. Végül így is lett. Ezt az egészet csak azért írom le, mert nekem pl. fogalmam sem volt, hogy milyen egy szűkítős pályás teszt formátuma.

És akkor jöjjenek a sztorik! Próbálok minél többet minél lényegre törőbben felidézni az egyszavas jegyzeteimből. Sztorikban a korábbi versenyzők Kyle Petty és Kenny Wallace jeleskedtek, míg a jelenlegi mezőny mérlegre tételében főleg a bajnok ex-csapatfőnök Larry McReynolds vitte a primet. Kezdjük inkább az utóbbiakkal. Szóba került a tavalyi és a 2009-es Daytona 500-győztes Matt Kenseth, akiről azt mondták, hogy ösztönös tehetsége van a szűkítős versenyzéshez. Valóban, lehet vitatkozni, hogy a padlógázas szűkítős pályákon minden csak a csapaton és a beállításon múlik, néha előfordul, hogy a versenyző teremti meg a különbséget – valószínűleg nem azzal, hogy ő „jobban” padlózza le a pedált, hanem azzal, hogy pontosan tudja, hogy mitől van „ott” a kocsi. Nem lehet véletlen, hogy Kenseth tavaly a Roush Fenway Racingnél egy ötödik generációs Forddal, idén pedig a Gibbs-nél egy hatodik generációs Toyotával került az élre. Ő az egyetlen közös pont a két csapatban. Tony Stewartot a kommentátorok napjaink legkomplettebb NASCAR-versenyzőjének kiáltották ki. A háromszoros bajnok, aki egyszerre csapattulajdonos, elsőszámú pilóta, bajnok, azon kevesek egyike, aki igazán jól megy road course-okon is, és aki figyelemreméltó konzisztenciával eddig minden évben, amikor elindult a Sprint Kupában, megnyert legalább egy versenyt. A Hendrick Motorsports, az utóbbi szűk két évtized vitathatatlanul legsikeresebb csapatának tulajdonosa, Rick Hendrick egyszerűen nem tud mellényúlni versenyzőválasztásban. Tim Richmond, Darrell Waltrip, Geoff Bodine, Ricky Rudd, Jeff Gordon, Terry Labonte, Jimmie Johnson, szinte minden versenyzője legalább futamgyőzelmekig, sokuk bajnoki címig vitte. Hendrick a fiatal Kasey Kahne apropóján került elő, hogy vajon ő lesz-e a következő nagy bajnok a sorban, illetve a kommentátorok némileg rosszmájúan megjegyezték, hogy Dale Earnhardt Jr. 2000-es évek elején üstökösszerűen ívelő pályája bizony derékba törni látszik, amióta Hendrick-pilóta lett. Ugyan nem olyan sikeres, mint Rick Hendrick, de a NASCAR 3D című dokumentumfilm után a teszt alatt másodszor hallottam Joe Gibbs csapattulajdonosról, hogy milyen szokatlanul nagy hangsúlyt fektet a versenyzők és a csapattagok kiválogatásánál a megfelelő személyiségtípusra.

A meghatározó alakok mellett az egyik tesztnapon előkerült a Daytona Intl Speedway is. Daytona meredeken döntött kanyarjai és 2,5 mérföldes hossza 1959-es megépítésekor meglehetősen szokatlan jelenségnek számított, ami állítólag (urban legend-veszély!) igen változatos reakciókat váltott ki különböző versenyzőkből. Kyle Petty szerint, amikor a NASCAR-legenda Buck Baker először hajtott át az alagúton a pálya belsejébe, az első reakciója az volt, hogy „á-á, ezt nem” – azzal megfordult és elhajtott! :D De például Richard Petty állítólag azonnal és (valahogy) szó szerint beleszeretett a pályába. Szintén Richard Petty-vel kapcsolatos történet, és Brad Keselowski szokatlan, de stílusosnak titulált fehér felnijeinek láttán került elő, amely szerint Petty egyszer a fél felnijét kékre, a másik felét fehérre festette – Kyle szerint Richard saját elmondása alapján azért, hogy látszódjon, amikor forog a kerék. Miután a kommentátorállás lecsapta a magas labdát (ti. mindig forog), Kyle elmagyarázta, hogy Richard az egyes kerekek eltérő kipörgését akarta lemérni még a telemetria előtti korban.

Végül annyi minden előkerült, hogy pár dologra nem is maradt hely. Ilyen volt Jeff Burton kiselőadása arról, hogy a hegyes orrú kocsikkal miért nem lehet tandemezni, a negyedik generációs autó jellemzése, vagy a Winston Million (utóbbi nagyon érdekes, majdnem idefért).

Nos, most egy időre ennyi. Legközelebb valószínűleg a Charlotte-i teszttel jelentkezem, ahhoz szerintem nem készül előzetes – a fő kérdést végül is már felvetettem a daytonai teszt előtt.

Aztán… Aztán várunk. Február 24-én a feldobott labda egy pillanatra mozdulatlanná merevedve eléri röppályája csúcspontját, az íj pedig a végletekig megfeszül. Showtime. Elmúlik a sápadt tél, megjelenik az embertömeg, a hangulat felforrósodik. A zöld zászlónál pedig belevetjük magunkat az örvénybe (pátosz :)).

11 komment

Címkék: szubjektív hangulat daytona 2013 tony stewart hendrick tesztbeszámoló buck baker joe gibbs matt kenseth winston million richard petty


A bejegyzés trackback címe:

https://dontottkanyar.blog.hu/api/trackback/id/tr175018479

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tommy20 2013.01.14. 22:40:43

Szerintem nagyon jól megfogalmaztad az elején hogy miért is lehet a nascart szeretni.És még egy kérdésem lenne ha tudnál segíteni.Lesz valahol ismétlés vagy összefoglaló a charlottei tesztről mert úgy néz ki nemtudom majd élőben nézni.

Atticvs 2013.01.14. 23:39:52

@tommy20: Köszi. :)

Nos még nem néztem utána a dolognak, de Jayski oldalán (ami azért elég megbízható) csak a szokásos Race Hubok vannak kilistázva 17-18-ra, a Speeden.

www.jayski.com/news/pages/story/_/page/NASCAR-Television-Listings

Nem tudom, hogy lesz-e egyáltalán bármiféle közvetítés. Most két napig nem leszek blogközelben, de 17-én a teszt előtt igyekszem majd szétnézni.

tommy20 2013.01.15. 11:18:57

Okok!Köszi szépen!!

convar · http://docs.google.com/document/d/1C9jtT9NLDNv_80m_U9Pv5X_LwJb3bFUqhOMhafMalGg/ 2013.01.15. 19:55:16

"Tony Stewartot a kommentátorok napjaink legkomplettebb NASCAR-versenyzőjének kiáltották ki."

Azt lehet tudni mi alapján? Merthogy

"A háromszoros bajnok, "

Jimmie Johnson meg 5xös,

"azon kevesek egyike, aki igazán jól megy road course-okon is, "

JJ is,

"és aki figyelemreméltó konzisztenciával eddig minden évben, amikor elindult a Sprint Kupában, megnyert legalább egy versenyt."

JJ is, sőt ő min. kettőt.

Ne értsd félre, semmi bajom Stewarttal és mindeközben nem vagyok JJ fan sem, szal nem reklamálok csak nem értem. Merthát a jelenkor legjobb versenyzője azért mégiscsak JJ nem?

Tényleg, te hogy látod? :)

Robúr. 2013.01.16. 13:42:40

@convar:
Ugyan már,ezt mindenki tudja.Mert neki van Winston kupája is :)
Amúgy fene tudja,lehet csak szimpátia.De ha átmenne másik csapathoz,és ott is nyerne bajnokságot,akkor már lehet ő lenne a legkomplexebb(sztm komplett helyett ezt akarta írni).

Kordovaner 2013.01.16. 18:00:56

@tommy20:

Nem tudom mennyire lehet itt reklámozni youtube csatornákat, de van egy srác, aki az egész tavalyi évet rögzítette HD-ban. Nincs ez másként az idei évben sem. Nem csak a Sprint Cup-ot, hanem a Nationwide Series-t illetve a Camping World Truck series-t is veszi, sőt, hab a tortán hogy HD-ban végignézheted a Daytona-i tesztet, race hub-okat, még Kurt Buschról készült doksi film is van, Outlaw címmel(mellesleg brutál jó film).
A srác csatornájára iratkozz fel. Mindig up-to-date. A verseny után 2-3 órával fel van töltve az egész futam, HD-ban, reklámok természetesen kivágva. Első osztályú minőség.

www.youtube.com/user/LuisAlbertoPerez2008
www.youtube.com/user/theLP2008

Remélem tudtam segíteni!

Most találtam a blogra, színvonalasak az írások. Gratulálok hozzá.
A restrictor plate = szűkítő fordítás nekem kicsit sántít. Nem tudom, hogy létezik-e rá tökéletes magyar szó, de ez nem pontos, s nem találtam rá a cikkben magyarázatot. Ami speciel nekem nem gáz, de aki nem ismeri a NASCAR-t, csak flörtöl vele, annak kérdőjelek lehetnek a feje felett ;-)

Kordovaner 2013.01.16. 18:06:44

@convar: Szerintem kompletten Stewart személyére gondoltak. Nem mellesleg ő csapatfőnök is egyben, ami nem kis meló lehet a versenyzésen, szponzori megjelenéseken kívül. Gyakorlatilag ő csak az autóversenynek él.
Amit én utálok Jimmy-ben, az a kiszámítható és már-már totál jellemtelen megnyilvánulása. Tony vicces, szeret poénkodni, kiválló versenyző és üzletember. Jimmy is egy igazi "wheelman", de gyűlölöm pl a vele készített interjúkat, mert előre tudod mit fog mondani.
Unalmas egy ember szerintem. Persze ez mit sem von le az 5 egymás utáni bajnoki címből.

Robúr. 2013.01.16. 18:23:16

@Kordovaner:
Hali.
Hú,ez a link nagyon jó.Köszi(bár nem nekem szántad) :)
Amit eddig néztem srácé,az elég gány ehhez képest.
Örök hála.

Atticvs 2013.01.16. 23:54:19

@Kordovaner: Én is köszönöm a linket - az egész olvasótábor nevében; biztos, hogy mindenki nagyon örül neki, a Ctrl-D meg kötelező. :)

Ami Tony Stewartot illeti, igen, szerintem is az egész személyiségére gondoltak, és tényleg "komplettséget" említettek. Azt, hogy miket csinál, azt jórészt a kommentátorok sorolták fel (mondjuk ez a posztban nem látszik), én csak visszaadtam a szavaikat, és utánanéztem pár dolognak (road course-os győzelmek, győzelmek szezononként). Más szóval a kommentátorok is kb. e szerint a felsorolás szerint ítéltek.

Hogy szerintem ki a jelen legjobb versenyzője NASCAR-ban, azt még nem szeretném megítélni. Túl "fiatal" rajongó vagyok, nem látom át. Pl. az F1-ben idestova 17 év kőkemény fanatizmusával aránylag bátrabban ki merem jelenteni, hogy egy körön valószínűleg Hamilton, esetleg Vettel, úgy mindent egybevéve pedig Alonso. De ez off-topic, és kéretik nem reagálni rá (itt legalábbis). :) Visszatérve a NASCAR-ra, JJ egy remek versenyző, ez tény, számomra Schumachert juttatja eszembe, ahogy - valóban, kicsit személytelen, száraz módon - felépített maga körül egy pokolian olajozott gépezetet, ami talán a legprofibb csapatként operál, náluk jön közbe a legkevesebbszer valami gikszer, akár pilótától, akár csapattól. Amúgy pont a road course-ok a gyengéi - de igazából a szűkítős pályákon sem az igazi manapság. Az "átlagos", nem ilyen extrém pályákon jó nagyon - tessék ebben is "szürke" egy bizonyos tekintetben. Stewart is nyilván esélyes, de akiben én szerintem tényleg rengeteg potenciál van - Keselowski mellett, aki kezdi is megvalósítani, sőt - az Kyle Busch és Denny Hamlin. Szerintem mindkettő, főleg az előbbi, puszta sebességre őrült jó. Csak nem tudják összerakni a puzzle-t. Gordon se - ő MÁR nem tudja. Fura, pedig ő aztán évekig iszonyú jól állt. De neki is mindig közbejön valami - sok a balszerencse, igaz, de szerintem az, aki tényleg apait-anyait belead, ahhoz Fortuna is előbb-utóbb odapártol, lásd Keselowski. Ő mindig "thinks outside the box", bátran bevállal kockázatos döntéseket, és látszik rajta, hogy 110%-ban odateszi magát - és amikor úgy tűnt, ez sem elég, akkor jött a szerencse (JJ balsorsa) a végén. Szűkítős pályák tök külön kategóriák, ott Kenseth és Junior az etalonok szerintem. Most így ez a véleményem, de ez még nagyon képlékeny. :)

tommy20 2013.01.17. 09:48:12

Köszi a linket nagyon nagyon jó!

tommy20 2013.01.17. 10:08:55

Amellett hogy stewart a kedvencem nem mondom hogy a legjobb versenyző de mindenképp a legjobbak közt van mégha most nincs is olyan jó autója.Én is egyetértek azzal hogy pl jj /és ezzel nem szeretnék senkit megbántani/ egy ilyen unalmas minta jófiú és ezek nekem nem szimpik.Én régebben azt kedveltem meg többek közt stewartban hogy voltak váratlan húzásai olyan igazi betyárosak és mindig vállalja a véleményét{ez megvan keselowskiban is} szerintem ez sokkal szimpatikusabb mint ha valaki ilyen szuperjógyerek.
süti beállítások módosítása