HTML

Döntött kanyar

Szubjektív vélemények a NASCAR-ról egy zöldfülű, de lelkes rajongó tollából.

Facebook

Címkék

1961 (1) 1969 (1) 1990 (1) 1992 (1) 1996 (1) 2001 (1) 2007 (1) 2010 (1) 2011 (1) 2012 (4) 2013 (31) 2014 (1) aero csomag (1) austin dillon (2) auto club 400 (1) beállítások (7) big one (4) biztonság (2) blog (4) blokkolás (1) boxstratégia (1) brad keselowski (7) brands hatch (1) brian vickers (2) bristol (4) bruton smith (2) btcc (1) buck baker (1) budweiser duel (3) bump (5) büntetés (1) car of tomorrow (2) célfotó (2) charlotte (1) chase (4) cookie cutter tracks (1) csapatok (1) dale earnhardt (2) dale earnhardt jr (7) danica patrick (4) dan gurney (1) darlington (2) daytona (9) daytona 500 (7) daytona beach (1) denny hamlin (6) dőlésszög (1) döntött kanyar (1) drive4copd 300 (1) drivers (1) earnhardt ganassi racing (1) egyéb (20) előzetes (2) első bejegyzés (1) erősorrend (1) esélylatolgatás (1) facebook (1) fernando alonso (1) fiókcsapat (1) fontana (3) food city 500 (1) forma 1 (2) francis ferko (1) fuel mileage (1) futambeszámoló (7) gen 6 (6) greg biffle (1) gumistratégia (1) hangulat (1) hendrick (2) homestead (1) how to (1) hozzáállás (4) időeltolódás (1) impound rule (1) indycar (1) intermediate tracks (2) international speedway corporation (2) isc (2) jamie mcmurray (1) január (1) jeff gordon (5) jimmie johnson (8) joey logano (5) joe gibbs (2) juan pablo montoya (2) karácsony (1) kasey kahne (2) kedvenc (2) kentucky (1) kevin harvick (4) kobalt tools 400 (1) körrekord (4) kyle busch (5) kyle larson (1) lábtörés (1) las vegas (3) les richter (1) marcus ambrose (1) mark martin (2) martinsville (2) matt kenseth (5) mint a villám (2) moderálás (1) nascar (38) nationwide (1) north wilkesboro (1) off (4) out of the box (1) oválpálya (1) pack (1) pack racing (2) pályabemutató (4) pályahőmérséklet (1) pályák (2) penske (1) phoenix (1) pocono (1) pontrendszer (1) push-loose (1) realignment (2) reklámok (1) rekord (1) restrictor plate (3) richard petty (2) richard petty motorsports (1) riverside (1) road atlanta (1) road course (2) road course ringer (1) rockingham (1) roof flap (1) roush (1) roval (1) ryan newman (4) sérülés (3) short tracks (3) side drafting (1) single run (1) smi (2) speedway motorsports (2) speed tv (1) sprint kupa (2) sprint kupa autó (1) sprint unlimited (2) start and park (1) stratégia (2) stream (1) subway fresh fit 500 (1) sucker hole (2) superspeedways (1) szabadkártyás (1) szabályok (3) szezonzáró (1) szubjektív (5) taktika (1) talladega (2) tandem (2) technical alliance (1) tesztbeszámoló (7) teszttilalom (1) texas (3) tony stewart (3) top 10 (1) top 35 rule (1) trevor bayne (1) tri-oval (1) újdonságok (3) újraaszfaltozás (2) üzemanyag-stratégia (1) versenyzők (1) vonatozás (1) wild card (1) wild feed (1) winston million (1) wood brothers (1) yellow rule (1) Címkefelhő

Friss topikok

  • Atticvs: @robbob Szia, ne haragudj, ez a blog mondhatni a mélygarázsban porosodik egy jó ideje. :P Gondolom azóta már magad is rákerestél, de a COT a Car Of Tomorrow-t jelöli - ezzel a "futurisztikus" névv... (2014.11.20. 20:10) Egy komoly baleset margójára
  • Kordovaner: "Persze ez sem oldja meg pl. a cikázás problémáját, és el tudom képzelni, hogy előbb-utóbb itt is bevezetik az "egy irányváltás"-szabályt." Szerintem ez így ilyen formában megvalósíthatatlan s gyak... (2013.04.03. 19:20) Blokkolás
  • IamGlenQuagmire: Én csak hátradőlök, és élvezem a showt. Tony nyilatkozata a futam után mindent visz: "Joey csak egy kis gazdag kölyök, aki soha nem dolgozott életében... ... úgy dobta el azt a palackot, mint egy ki... (2013.03.30. 11:25) Ez nem játék, gyerekek!
  • Kordovaner: A 2000-es évek elején piszok jó versenyek voltak Thunder Valley-ben. Tele lökdösődéssel, feszültséggel, intenzitással. Nem úgy mint most :( (2013.03.23. 20:03) Ez meredek! (Bristol Motor Speedway)
  • BLori: Akkor egy kicsit félre értettem,felületesen olvastam :) Egyébként Logano is direkt csinálta a blokkolást,ha ott helyet hagy Hamlin elmegy,simán be is fért elé tehát nem volt mellette csak gyorsabb v... (2013.03.21. 21:44) Végre (2013 Food City 500 – Bristol)

Feedek

2013.02.22. 11:48 Atticvs

Tanulságok (2013 Budweiser Duel)

Azt hiszem mind a versenyzők, mind pedig én sokat tanultunk a tegnap esti Budweiser Duelekből. A drasztikusan változó pályahőmérsékletekből én azt, hogy ez pontosan hogyan hat a kocsik viselkedésére, ők meg azt, hogy mennyire érzékeny erre a Gen-6. A sucker hole-ból azt, hogy hogyan mozogjunk benne, és hogyan ne. És végül azt, hogy – ezúttal komolyan :) – kit érdemes megtenni a Daytona 500 előtt.

Először is nagyon röviden a pályahőmérsékletekről, és azoknak a gumik tapadására gyakorolt hatásáról (innen és innen). Ez ilyen egyszerű fordított U-alakú görbére, vagy méginkább egy haranggörbére hasonlít: az se jó, ha túl alacsony, mert akkor a versenyzők képtelenek üzemi hőmérsékletre melegíteni a gumikat, de az se, ha túl magas, mert akkor az aszfalt elkezd „olvadni”, a pálya pedig „olajos” és csúszós lesz. Hogy pontosan hol, az persze mindig függ az adott gumi karakterisztikájától, és szerintem ezért lehet az, hogy az F1-ben inkább a görbe alsó vége jelenti a problémát (mert alullövik a dolgot kicsit), a NASCAR-ban viszont gyakran a felső vége – mint ahogy tegnap is. Az egész haranggörbét eltolja balra, ha a pályát mostanában aszfaltozták újra (mint Daytonát): minél frissebb az új réteg, annál több benne az aszfalt, azaz egyrészt több tapadást nyújt már alacsonyabb hőmérsékleten is, másrészt viszont hamarabb is olajosodik el. Pár év múltán aztán a friss aszfalt egy része elpárolog (true story), és nagyobb hangsúlyt kap az aggregátum. De ez Daytonában most nem fontos (majd Indianapolisban az lesz).

Szóval, ami történt az egyrészt az volt, hogy az Unlimitedhez képest bő 10-12°C-al melegebb volt, amire a versenyzők úgy változtattak a beállításokon, hogy alulkormányzottabbá tették a kocsit (a csúszkálások elkerülése érdekében), másrészt ezt a korrekciót jó páran túllőtték, és ezért jelezték többen (Patrick, Hamlin, Edwards, stb.) a verseny alatt, hogy túlságosan alulkormányzott az autó, főleg a kanyarkijáratoknál. Néhányan néha nem is tudtak padlógázzal kihajtani. Ezt eleinte úgy próbálták orvosolni, hogy célba vették a felső sávot, ahonnan kisebb ívben lehet ráfordulni az egyenesekre, és ez működött is kezdetben („a felső sáv a nyerő”, mondták páran). Ebből is volt azért gond: amikor Carl Edwards saját bevalllása szerint úgy gondolta, hogy ő most majd egészen közel megy a felső sávban közlekedőkhöz a 2-es kanyar kijáratánál, valószínűleg nem vette számításba, hogy a mellette haladó 11-es kocsi baloldalán növekvő nyomás miatt az majd a szokottnál is alulkormányzottabbá válik. Denny Hamlin egy „WTF?!” pillanat után – mit tehetett volna mást, közel volt a fal – kicsit jobban elfordította a kormányt, és… Az amcsik ezt, szerintem elég primitív módon, „push-loose”-nak nevezik: amikor alulkormányzott a kocsi, lassítasz, de még mindig az, ezért még rátekersz a kormányra, és ekkor hirtelen kitör a hátulja. Ez volt az egyik első dolog, ami az NR2003-ban (kikapcsolt "magic device"-al és kormánnyal) megtörtént velem. És valószínűleg ez történt most Hamlinnel is. Így lett a Big One.

Nem mintha ekkoriban a másik megoldás sokkal jobb lett volna: Michael Waltrip kanyareleji, Matt Kenseth kanyarközepi túlkormányzottságra panaszkodott a verseny után, ill. közben. Aztán a második futam kb. egyharmadánál megint változni kezdtek a dolgok. Jeff Gordon egy nyolcas bolyt vezetett az élen a felső sávban, de egy Paul Menard vezette négyes boly egy idő után elkezdte beérni őket az alsó sávot használva. Segítette őket, hogy a korán lemenő téli nap eddigre már árnyékba is vonta az 1-es és a 2-es kanyarokat, több mint 10°C-al csökkentve a pálya hőmérsékletét…

Ami a sucker hole szakszerű kezelését illeti, azzal kapcsolatban szerintem Jimmie Johnson és Paul Newman adtak be egy-egy dolgozatot tegnap – egy 5-öst és egy karót. Amennyire én láttam, nem sokat lehet ilyenkor tenni, de ha elég gyorsan kapcsol a versenyző, akkor még talán menthető a helyzet. Amikor a 48-as az első futam elején odakerült, azonnal elkezdte side-draftolni az egyik mellette haladó kocsit, és az ott szerzett előny némileg kompenzálta a sucker hole hátrányát. Ami egyébként annál nagyobb, minél mélyebben vagy a „lyukban”, szóval a leginkább az elején menthető. Ezzel Johnson időt adott magának, egy kanyarból kijövet az alsó sávban lévők az alulkormányzottság miatt kénytelenek voltak lassítani, illetve páran be is állhattak mögé. Kihúzta magát a csávából. Ryan Newman esete egyszerűbb: ő későn kapcsolt, és mire feleszmélt, már száguldottak is el mellette a kocsik mindkét oldalon, ő pedig a tökutolsó helyről kezdhette meg a felzárkózást. A lassabb kocsik kerülgetésének meg megvan a maga kockázata, amint azt a boxkiállások előtt demonstrálta is…

Végezetül térjünk rá az esélyesekre. Az Unlimiteden elsőként iratkozott fel a listára Kevin Harvick, Tony Stewart és Matt Kenseth. Meg talán Greg Biffle (nekem valamiért annyira nem szimpatikus az a pali). Ekkor persze még fennállt a lehetősége, hogy ezek a versenyzők beállításban nem tudnak majd alkalmazkodni az 500-ra várható melegebb időjáráshoz és a nagyobb bolyhoz. Ezen kívül ott volt (és még mindig van) pár szabadedzés, ahol zsákutcába futhatnak, vagy mások feltalálhatják a spanyolviaszt. Nos, nekem úgy tűnt, hogy Harvick, Biffle és Kenseth sem veszített semmit a versenytempójából – viszont Kenseth-nél ez nem feltétlenül pozitív jel: ő feltűnően beleszürkült a mezőnybe az Unlimited második felében, és az, ahogyan látványosan nem volt képes előzni a Duel hajrájában, kérdőjeleket vet fel nálam. Tony Stewartról nem sok minden derült ki: nem hallottam nyilatkozni, és úgy éreztem szándékosan esik vissza a mezőny végére a futam elején, hogy aztán levágjon egy tisztességes hajrát a 6. helyért. Akik tényleg úgy tűnik, hogy feltalálták a spanyolviaszt időközben, azok a hendrickes fiúk, leszámítva Dale Jr-t. Jimmie Johnson korán összetörte magát az Unlimiteden, de most taktikus versenyzéssel jutott fel az élbolyba a kiállások után, és ott is maradt. Jeff Gordon sehol nem volt múlt szombaton, de most egy boxutcai sebességtúllépésért kapott boxutca-áthajtásos büntiig egész jó volt, legalábbis a pack elején. Kasey Kahne végig az élmezőnyben autózott, és huszáros előzéssel megszerezte a második helyet a második futamon – Kyle Busch-al azonban nem bírt, aki ezzel a teljesítménnyel szintén bejelentkezett az esélyesek közé.

Azt írtam, hogy ha Danica Patrick jól fut a Duelen, akkor ő is feliratkozhat a listára. Nem futott jól, bár semmiféle kényszer nem is volt rajta, hogy kockáztasson egy balesetet, és a tartalékautó, vagy egy új motor szomorú következményét: a hátrasorolást a Daytona 500 rajtrácsán az elsőről az utolsó helyre…

Azt is írtam, hogy az időjárás, a boly mérete, lutri tömegbalesetek és a szabadedzések lehetnek azok a tényezők, amelyek még árnyalhatják az esélyesek névsorát a vasárnapi futam előtt. Nos, az időjárás elvileg ugyanilyen jó marad, a bolyok 22-23 autóval mezőnyben is ugyanolyan kicsikre oszlottak előbb-utóbb, mint az Unlimiteden, csak a szabadedzések és a Big One-okban való részvételért kötelezően szétosztott "lottó" maradt. De lehet, hogy az is épp elég lesz, és 2011 után ismét meglepetés-győztest avatunk vasárnap este…

Kérem a tippeket a kommentekbe. :)

6 komment

Címkék: beállítások nascar esélylatolgatás 2013 jeff gordon daytona 500 sucker hole jimmie johnson kyle busch kevin harvick budweiser duel pályahőmérséklet futambeszámoló denny hamlin push-loose ryan newman


A bejegyzés trackback címe:

https://dontottkanyar.blog.hu/api/trackback/id/tr475098132

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

IamGlenQuagmire · http://indavideo.hu/profile/IamGlenQuagmire 2013.02.23. 20:14:27

Tanulságos Duelek voltak, annyi szent. Kensethnek feltűnően nincs partnere, egyszer még a csapattárs Kyle Busch is magára hagyta a futam kb. egyharmadánál, mikor belül akart nyitni egy új oszlopot. Pedig bivalyerősnek tűnik a setupja, szerintem kínálkozik némi sansz a címvédésre, ha Joe Gibbs kitalál valamit a csapat egységesítésére (Hamlin és Kyle egész pofásan tandemeztek tavaly-tavalyelőtt a szűkítős futamokon. Mondjuk hárman vannak, ez nem éppen ideális, igaz idén nem csak párosan szép az élet, és ez a tény Kensethet is integrálhatja a csapatba.)

Az én tippem mégis Jimmie Johnson második győzelme a Daytona 500-on, de nagy lesz a meccs Harvickkal, Kensethtel és Stewarttal, az szinte bizonyos. Ez így már négy, akkor álljon még itt Ricky Stenhouse Jr. neve is, és akkor megvan az én top5-öm.

(Paul Newmant is szerettük, de a bejegyzésben szerintem nem az egykori színészóriásra gondoltál. :) )

Atticvs 2013.02.23. 20:18:55

@IamGlenQuagmire: Jesszus, tényleg. :P A múltkor Danica nevét meg elgépeltem, az is csak órákkal később esett le. De az legalább leesett...

Köszönöm, javítva. :)

IamGlenQuagmire · http://indavideo.hu/profile/IamGlenQuagmire 2013.02.23. 20:34:43

@Atticvs: Csak az tévedhet, aki le is tesz valamit az asztalra.

Írtad, hogy Biffle-et nem szereted, Sterling Marlin mondta lassan tíz éve róla Glenben, hogy: ""I got run over by the bug-eyed dummy, I guess."

Na, az a bug-eyed dummy volt Greg Biffle. :)

Atticvs 2013.02.23. 20:58:45

@IamGlenQuagmire: Heh, szép sztori. :)

Én azért nem csípem, mert olyan... "béta" alaknak tűnik, ha érted, mire gondolok. A tavalyi Daytona 500-on ugye másodikként futott az utolsó körben, Junior tolta őt, hogy menjenek és előzzék meg Kenseth-et, de Biffle nem volt hajlandó megelőzni a csapattársát - lehet, sőt valószínű, hogy csapatutasításra... Elvégre, ha előz, akkor Junior őt a finisben megelőzve elhappolja a győzelmet a Roush-tól. De akkor is...

Ráadásul aztán valamelyik talladegai futamon majdnem összetörte Kenseth-et miközben tolta - az egy dolog, hogy két autó véletlenül rosszkor kapja el egymást, és kicsúsznak, de hogy egy csapattárs ne legyen elég óvatos...

Ezek nagyon szubjektív dolgok, de szóval ja... Ez áll mögötte. :)

BLori 2013.02.25. 23:11:19

Nálam Biffle a kedvecek kozott van és már csak azért is szurkolok neki mert o lehet az elso aki megnyeri mind a 3 nemzeti szériát :)

Atticvs 2013.02.25. 23:16:06

@BLori: Ami azt illeti, véletlenül pont ma olvastam róla egy pofás sztorit, miközben anyagot gyűjtöttem a Realignmentről szóló bejegyzéshez.

Állítólag kb. tíz éve egy verseny előtt (Darlington volt talán) megígérte, hogy 5 körön belül az élre áll, és győzni fog - és mindkettőt megcsinálta! A 4. körben vette át először a vezetést és megnyerte a futamot. Nem semmi. :D
süti beállítások módosítása